Автор
Ева Лъчезарова

Добри, човекът който направи Галена модна икона

Сигурни сме, че на всички ви прави впечатление колко често фолк фурията Галена присъства по модните страници на Woman.bg

От коментарите ви разбираме, че някои от вас страшно много я харесват, други намират противоречие между стила й и жанра, в който тя се изявява, трети пък я отричат напълно.

Така или иначе Галена е явление в шоубизнеса в България. Тя е една от малкото известни дами в родното публично пространство, които са осъзнали колко важно е да изненадваш публиката си, не само с постиженията си в сферата, в която се изявяваш, но и с външния си вид.

Както вероятно повечето от вас знаят, Галена не е сама в усилията си да постигне перфектен външен вид. Ние решихме да надникнем зад кулисите на превръщането й в една от малкото български модни икони. Вероятно сте се досетили, че певицата има личен стилист. Името на човека, на който тя се доверява напълно за модните си решения е Добромир Киряков.

Двамата работят заедно вече от година и по наблюденията на много нейни почитатели, разликата във външния вид на изпълнителката е повече от осезаема.

Решихме да почерпим информация от извора и се свързахме със самия Добри. С радост разбрахме, че той следи с интерес нашето електронно списание и сам ни сподели, че в много случаи от нас разбира коя известна дама се е появила в някоя от страхотните рокли, които избира за Галена.

В откровеното интервю, което той даде за Woman.bg, ще разберете как от икономист се е превърнал в журналист, от къде черпи вдъхновение, какъв опит е придобил преди да се отдаде напълно на работата си на личен стилист, как отговаря на критиките, че копира световни звезди, оригинални ли са наистина тоалетите на Галена и какво планира за Цветелина Янева – втората звезда, която му се довери и при която вече виждаме страхотни резултати.

Добри споделя, че подсъзнателно винаги е знаел, че ще се занимава с мода. Всичко тръгва още от семейството му - баба му и дядо му са дизайнери на обувки, имат и собствени фабрики за производството им. Добри израства в работилницата на семейството си в родната му къща в Пловдив и е запознат с производството на една обувка „от А до Я”. Той дори смята, че в бъдеще може да възроди семейния бизнес.

Всичко обаче изкристализира в главата му, когато е на 15-16 години. Тогава от негова съученичка му попада каталог на най-любимия му дизайнер Том Форд за Gucci. “Седял съм и с часове съм гледал този каталог, в който нямаше нищо кой знае какво: кадифени панталони и сатенени ризи, но просто начинът, по който бяха заснети тези дрехи, ме впечатли. Амбър Валета беше моделката, която ги представяше, заедно с двама мъжки модела. Те ме накараха наистина да се влюбя в тези дрехи, да започна да мисля все повече за мода, да се интересувам, да получавам информация, така постепенно животът ми помогна да осъществя тази детска мечта.”- споделя настоящият стилист.

Кадри от каталога на Том Форд за Gucci

Колкото и странно да е, Добри завършва икономика. Още в първи курс, обаче започва да се занимава с журналистика и то в продължение на 5 години. Решава, че тотално се е изчерпал в тази сфера и започва да търси нови хоризонти за развитие. Точно по това време се заговаря, че в България ще се издава сп. Elle. "Това беше първото голямо чуждо модно списание което ми попадна. С часове съм преглеждал страница по страница, всеки продукт сниман в това издание и някак си имах сантимент към бранда. Затова, когато разбрах, че ще излиза у нас, направих всичко възможно да потърся контакти и да стигна до хора в редакцията, за да ги попитам дали нямат нужда от мен. Открих такива контакти, звъннах и казах „никога не съм се занимавал с това, но имам огромно желание”, просто реших, че мога да бъда стилист.” – признава Добри.

Отначало му отказват, след това обаче му дават задача, с която да проверят възможностите му. Той прави доста повече от това, което са му възложили, успява да ги впечатли и така започва работа като сътрудник в Elle. Там прави шопинг витрини за интериор, а по-късно и шопинг страници. До публикувана фотосесия за изданието така и не се стига. Той прави такава, но от Elle не я харесват. Добри решава да я предложи на друго издание, за да не отидат усилията му на вятъра. Предлага я на сп „Мода” откъдето изключително много я харесват и му възлагат да направи първата си корица за изданието. По нея тай работи с Вики от „Мастило”. Следва работа в лицензионното сп. „Мадам Фигаро”, а в момента Добри се изявява в предаването на bTV „Модерно”.

Добромир Киряков

След като някой реши да ти се довери за личния си стил как преценяваш начина, по който трябва да изглежда? Разговаряте ли първо за лични предпочитания? Питам те, защото разликата при Галена е просто невероятна.

Искам да подчертая, че това се дължи най-вече на желанието й. Защото човек, за да осъзнае, че има нужда някой да му помогне, значи е направил най-важната крачка. В България имаме склонността да разбираме от всичко и много малко хора смятат, че друг може да го съветва по отношение на външния вид. Всеки си има определен вкус и си разчита на него.

Уважавам много Галена, за това, че тя реши да работим заедно при положение, че до този момент жанра й не изискваше особено активна намеса на стилисти. Фолк певиците от години са си звезди у нас и с клишираните си образи.

Колегите, които са ползвали, са изпълнявали повече фикцията на гардеробиери, които взимат за видеоклипове по някоя дрешка безплатно от магазините, за да излезе на певицата по евтино, отколкото ако си ги купи. Не се е мислило за цялостното изграждане на имиджа и развитието му в перспектива. Така след ерата на шивачките, дойде ред на стилистите, които срещу минимален хонорар ти осигуряват безплатни дрехи, а не визия с която да се откроиш.

При работата ми с всеки от моите клиенти най-важното е било да ги опозная като личности и едва тогава да реша каква визия трябва да имат. Стилистът трябва много добре да познава вкусовете и желанията на човека, за който работи, за да може да ги надгражда с помощта на модата. А не да му налагаш образ, който е чужд за него, и в който няма да се чувства комфортно. Защото и най-красивата жена, като физически данни, ако я облечеш в най-модерните дрехи, които обаче не съответстват на натюрела й, няма да е адекватно, тя няма да се чувства добре, няма да представи дрехите убедително и никой няма да спечели от това, нито стилистът, нито тя самата.

Добри, заедно с Галена, по време на снимките на клипа "Аларма"

От къде черпиш вдъхновение? Как точно протича избирането на дадена визия?

Имал съм щастието да пътувам много, имал съм периоди от живота си в Милано, в Лондон. Всичките тези дрехи, по които съм благоговеел с часове, разглеждайки модни списания или гледайки фешън канала, в един момент имах шанса да виждам на живо, да влизам в магазините, да ги докосвам, да виждам как са ушити, от какви материи, да опознавам стила или характерния почерк на всеки от най-големите дизайнери и всичко това е ставало от първа ръка, на място.

Работата ми на моден редактор, в продължение на 3-4 години, ми даде шанса да ходя на ревюта по време на модната седмица в Милано, гледал съм ревюта на някои от най-големите модни къщи на живо. И всичко това ми е помагало да изграждам собствения си вкус. Макар че и аз, като всеки човек, който се занимава с тази работа, имам определени теми, които винаги са ме вълнували. В същото време, всеки сезон съм склонен да се влюбя в новите тенденции, които модните къщи предлагат.

Правя си проучвания в Интернет, имам страшно много модни списания. Когато живеех в Милано съм седял с часове в книжарници, където има неизброимо количество модни списания от цял свят, които човек не може да си купи чисто физически всички. Там имаш възможността да стоиш колкото искаш и да разгледаш каквото искаш. Правил съм го, отделял съм специални вечери за това, и така съм си трупал база данни, която ми помага в работата.

Правиш ли стайлинг на мъже?

На мъже не правя стайлинг, защото не се чувствам уверен в това, интересите ми не са в тази област, даже винаги съм казвал, че бих се допитвал до мъжки стилист за моята визия, просто защото знам, че такъв човек ще има много повече информация от мен и би ми бил полезен. Имам приятели мъжки стилисти и много често се допитвам до тях.

С кои известни личности работиш?

Винаги съм се стараел, това което върша по някакъв начин да е ексклузивно, не съм държал да работя с много хора, а да работя качествено за по-малък кръг, затова и случайно, разбира се, преди една година започнах да работя с Галена, която е първата популярна личност, на която станах личен стилист.

Заради предаването, в което по стечение на обстоятелствата започнах да работя, малко преди да започна с Галена, така се случи че облякох голям брой от популярните жени в България, а и много от фолк певиците. И докато работех с тях в предаването, получих предложение от почти всички да бъда техен стилист, само че аз им отказвах, просто защото вече бях приел да работя с Галена.

В маркетинга винаги има таргетиране, човек може да произвежда масов продукт, може да произвежда и ексклузивен продукт, аз искам моят продукт да е екслузивен и да работя с хора, на които мога да бъда наистина полезен. Когато видях, че Галена има желанието да се развива, като сама е започнала да консумира мода и дори е склонна да инвестира в нея, защото всички знаем, че дизайнерските дрехи струват скъпо, аз реших че на нея мога да бъда най-полезен.

Освен това тя наистина е жена с хамелеонски способности, нещо което видях много преди другите, защото в момента, една година по-късно, за много хора тя изглежда като друг човек.

Половин година по-късно получих едно предложение, което ми стана интересно, то беше от Цветелина Янева. И от лятото на тази година съм и неин личен стилист, като нямам намерение да работя с други. Фолк изпълнителките в момента са единствените популярни личности в България, в сферата на шоубизнеса, които могат да си позволят да консумират мода.

Добри, заедно с Цветелина Янева, по време на снимките на клипа "За контакти"


А как стана връзката с Галена?

Аз получавах предложения на няколко пъти да правя стайлинг на нейни видеоклипове. Тези предложения идваха от фризьора, с който тя работи Жоро Петков. Той е мой приятел, с него работих много за фотосесиите, които правех за списанията. Той на няколко пъти ме убеждаваше да направя стайлинг за Галена, но все така се случваше, че когато дойдеше време тя да снима, аз не бях в България.

Признавам си, че съм имал и някакви предразсъдаци по отношение на това да работя с фолк певица. Към онзи момент работата ми е била друга, смятах да се развивам в печатните медии като моден редактор. Но пък винаги съм знаел, че искам да работя за реални жени, като личен стилист, просто защото живият контакт ми е много по-интересен отколкото създаването на сюреалистична материя, каквато е една фотосесия. Да надградиш имидж на истинска жена, която има изграден образ в обществото, ми е било много по-интересно, отколкото да правя снимки, които са мъртва материя, колкото и да са красиви. Една модна фотосесия се приближава много повече до изкуството, отколкото до реалността.

Всъщност, точно преди една година така се случи, че бях в България и Галена отново ме потърси, за да направя фотосесия с нея. Аз приех и това беше началото на нашата работа. След това направих за нея стайлинг за миналогодишния рожден ден на тв Планета. Галена тогава тежеше с 12-13 килограма повече, защото малко преди това беше родила. Въпреки че тя нямаше никакво самочувствие на добре изглеждаща жена, заради тези килограми, които наистина бяха в повече, но по съвсем обясними природни причини, тя се почувства наистина много добре. Дори само заради отношението на другите й колеги тогава - леката завист, която тя прочете в очите им, заради начина, по който изглежда, я накара да се почувства приятно. Излизайки от концерта, просто решихме, че е хубаво да работим заедно занапред и то под по-сериозна форма. Защото досега в България мисля, че нямаше толкова изразена връзка между популярна личност и личен стилист, освен може би между Гала и Кремена Халваджиян.

Галена на концерта "8 години Планета" / снимка: Булфото

В началото говорихте ли как тя самата иска да изглежда или ти ли й предложи някакви идеи? Как изградихте имиджа й?

Беше много любопитно, защото работа ни в началото, както казах, беше за фотосесия, която тя искаше да направим. За нея я помолих да ми покаже всички дрехи, които си харесва. Аз съм бил запознат до известна степен с развитието на визията й, най-малкото от фризьора, с който сме приятели, и който винаги й е помагал. Някои неща са ми харесвали, на много не съм бил фен, затова я помолих да ми покаже най-новите си дрехи.

Когато отидох у тях останах респектиран от старанието, с което това 24-годишно момиче, е попълвало гардероба си. При все, че не всичко е било перфектно стилистично издържано, тя се е стараела да си купува дрехи от чужбина. Имаше дрехи на световни модни дизайнери, които въобще не съм си представял, че могат да присъстват в гардероба на една фолк певица. Всички сме свикнали с общоприетото клише за тях, но тя имаше прекрасни дрехи и аксесоари на Giambattista Valli, Alexander Mcqueen, Givenchy, все дизайнери от такъв клас, които сама е решила да си купи без да се допитва до някого. И така с помощта на нейните дрехи, заснехме и първата фотосесия. В последствие започнахме да избираме всичките и дрехи заедно и да мислим много в бъдеще време.

Смяташ ли, че има несъответствие между визията, която ти предлагаш на фолк изпълнителките и музиката, която те пеят? Имам предвид конкретно клипа към „На две големи”.

Това беше първият клип, който направих за Галена и съм много щастлив, че ми се случи, защото тогава предизвика ужасно много коментари и полемики, а това е чудесна реклама за нас, постигната само с няколко тоалета. Изобщо не съм предполагал, че моя работа като стайлинг може да предизвика такива реакции. Много от тях негативни, много и положителни, но беше страхотен опит. Тогава си дадох сметка, че работата ми за една фолк певица ще достига и ще се оценява от милионите фенове на тази музика, докато сесиите ми за списанията достигаха до няколко десетки хиляди читателя.

Смятам, че няма несъответствие. Просто всички ние живеем в България, а тук фолкът е най-слушаната музика. Това не променя факта, че модата винаги е била част от опаковката на популярната музика. Тогава това беше модерно, за това и песента "На две големи" получи такава опаковка. Смятам, че и световни изпълнители създават музика и видеоклипове към нея, които нямат никакво съответствие на текст и музика. Това е част от провокацията на шоубизнеса. Лейди Гага не пее за сурово месо по тялото си, но излиза на сцена с такова.

За въпросния клип получихме и доста обвинения, че сме копирали различни световни изпълнители, мен това изключително много ме забавлява, защото е въпрос на известна неграмотност, да твърдиш такова нещо. Всеки може да си направи труда да влезе в youtube и да види стотици клипчета със сравнения и прилики в имиджа на звезди като Мадона, Кайли Миног, Бионсе, Лейди Гага, Риана, Кристина Агилера. Всяка е обвинявана, че краде от другата, но от това кариерата на никоя от тях не е пострадала. Истината е, че за визията си всички певици ползват клиширани образи, налагани през годините. Това прави и модата, интерпретира образи от миналото. И аз като стилист ако реша да направя, например садо-мазо стилистика като в "На две големи", пак опирам до характерни атрибути, налагани във времето.

Много коментирани тогава станаха ботушите само на пръсти, които Бионсе и Лейди Гага имаха, Галена също имаше. Половин година по-късно и Кристина Агилера си ги сложи в клип, без въобще да се притеснява, че Бионсе и Лейди Гага са се появявали с такива, просто защото това е поредното клише дошло отново на мода. Такива ботуши съществуват от 40-те години на миналия век, доколкото съм разглеждал книги за историята на обувката.

Тези ботуши съществуват, ако искаш да изглеждаш садо-мазо, много е възможно да си ги вземеш, да си сложиш жартиери, да имаш бондидж елементи в облеклото. Това направихме и ние, защото първо на Галена тази стилистика й е била интересна, на мен също, решихме да експериментираме. Повечето от дрехите в този клип бяха донесени от Милано и Лондон. Някои от тях са били на световни дизайнери, които работят точно в тази насока, включили сме и фетишистки аксесоари.

Галена във фотосесията към клипа "На две големи" / снимки: Костадин Кръстев-Коко

Очаквайте продължение

Втората част на интервюто можете да прочетете тук