Трудно е да се оцени влиянието на Карл Лагерфелд върху света на модата.
„Аз съм подвижен етикет. Казвам се не Лагерфелд, а Лейбълфелд“, често така се шегуваше дизайнерът и признаваше, че обича да бъде като „карикатура на себе си“, а венецианският бал за този маскиран мъж продължаваше целогодишно.
Той е роден в Хамбург, започва сам да подбира дрехите си на 4-годишна възраст, а на 14 се мести в Париж, за да се посвети на създаването на дрехи. Въпреки че първите му колекции са приети хладно от критиците (дебютната колекция за Жан Пату се счита за „твърде провокативна“), той продължава да работи с луди темпове до последния ден от живота си. Лагерфелд определя модата като едно от хобитата си, на което посвещава по-голямата част от живота си. Други хобита включват илюстрации, четене, фотография и превръщане на ежедневието в красив ритуал.
На 10 септември той можеше да навърши 90 години, но през февруари 2019 година си отиде. Днес искаме да ви припомним някои от най-значимите събития от живота на Карл Лагерфелд, повлияли на света на модата.
Balmain
През 1954 г. Пиер Балмен обявява конкурс за най-добър дизайн на палто. Печели го не друг, а Карл Лагерфелд, който по това време е само на 16 (или на 21 – тайната за рождената му дата все още не е разгадана). Младият дизайнер работи в модна къща Balmain повече от три години, но напуска, за да прекара известно време в „проучване на живота“.
Fendi
През 1965 г., когато името на модна къща Fendi се свързва изключително с богати домакини, облечени в кожуси, Лагерфелд се превръща в глътка свеж въздух за бранда. Именно той създава известната емблема - свързаните букви FF, които се превръщат в символ на марката, както и кожените палта, имитиращи леопард.
„Fendi е моята римска версия. Правя тук това, което не си позволявам в Париж.“
Карл е първият гост дизайнер в историята на Fendi и остава начело на марката цели 50 години.
Chloe
Габи Аньон, основателката на модна къща Chloe, наема младия дизайнер през 1965 г. и Карл работи за марката до 1992 г. В този период част от неговата личност - любовта към историческите цитати, спонтанността, жизнеността – се превръщат в символи на бранда.
Chanel
През 80-те години Chanel не е от най-популярните марки и е основно предпочитана от по-консервтивни дами. Кайзерът не се страхува да рискува репутацията си и оглавява модната къща през 1982 година. Той преосмисля всички класически модели, добавя нови кройки, необичайни детайли, дързост, сексуалност и най-важното - стила на Лагерфелд. Модна къща Chanel се превръща в идеалната творческа платформа, а самата марка се възражда от пепелта.
“Коко би ме намразила. Тя създаде определено лице и аз сега имам право да го подобря.... Трябва да изляза от рамката какво бе Chanel и да покажа каква трябва или би могла да бъде “, казва Лагерфелд, когато поема модната къща 12 години след смъртта на Габриел.
Karl Lagerfeld
„Модата е нещо, което не можеш да контролираш“, казва Лагерфелд. “Идва време за промяна, независимо дали ви харесва или не. Ако не го направите, някой друг ще го направи вместо вас - това е философията на Karl Lagerfeld”.
Той основава едноименната марка през 1984 г. Неговата идентичност присъства в чист вид в първите мъжки колекции, след което преминава и към линията от дамски дрехи.
Умението да провокира
През 1993 г. Анна Уинтур, въпреки присъщата й сдържаност, бързо напуска залата преди шоуто на Fendi (под артистичното ръководство на Лагерфелд) да приключи. Факт е, че вместо професионални модели на модния подиум има професионални стриптизьорки, а сред тях - и италианската порно звезда Моана Поци. Смелият ход на Лагерфелд е в подкрепа на борбата за сексуалната революция от 90-те години и появата на светло на работещите в секс-индустрията. Иронична стъпка, но въпреки това принос в борбата за правата на човека. След това ревю хората от улицата, дефилиращи на модния подиум на Balenciaga вече не изглеждат като сензация - Лагерфелд прави това още през 90-те.