Автор
Пепа Попова - Пепита

KENZO - В памет на един самурай! Почивай в мир!

Тъжна новина дойде от Париж: на 81-годишна възраст дизайнерът и основател на модна къща Kenzo – Кензо Такада почина. Представители на Такада заявиха, че причината за смъртта е коронавирусът.

View post on Instagram
 


Един самурай си отиде, но ни остави изключително цветно и ярко модно наследство.

Кензо израства през 50-те години, гледайки филми, в които Париж е центърът на модата. Такада от дете мечтае да посети Града на светлината и след като завършва обучението си като един от първите мъже в бившия колеж за мода на дамите „Бунка“ (Йоджи Ямамото и Джуня Уатанабе също са учили там) решава да отиде във френската столица, без да знае езика и без пари. Именно поради финансови проблеми, Такада следва съвета на учителя си да се качи на лайнер, а не на самолета, което оставя незаличима следа в работата му. Бунтът на текстури и цветове, който направи Кензо известен, се дължи на това пътуване до Париж от Япония, когато той е само на около 20 години. Невероятното разнообразните на материи, култури и стилове, които той среща на спирки в Индия, Азия и Африка, впечатляват младия японец.
Днес Интернет поднася всичко на сребърен поднос“, казва Такада. "Но през декември 1964 г. беше доста по-различно."
Когато Такада пристига в Париж през 1965 г., той е разочарован от видяното. „Париж беше тъмен, студен и изобщо не беше като в списанията“, казва той.
В първите дни той продава своите скици на модни къщи за 25 франка на брой. През 1970 г. бъдещият дизайнер отваря малък бутик и лансира своята марка под името Jungle Jap.
Исках да смеся две неща, които обичах - джунглата и Япония. Когато започнах, си помислих за картината на Анри Русо „Мечта“ от 1910 г. “, казва Такада.

View post on Instagram
 

Дръзкят и необичаен дизайн е в основата на ранния успех на Кензо. Но истинският успех идва през 70-те години. В онези години Париж е бил кралството на Ив Сен Лоран. И тогава на сцената се появява той - японецът, който познава законите на западната мода и разтърсва френската столица с вдъхновени от кимоното рокли, палта и пончо в ярки цветове, като костюмите на театралните актьори на кабуки. Започва да използва кройката на кимоното, неговата елегантна, цветна естетика, мотиви от японски национални костюми, смесва различни щампи, в които светът се влюбва. И тази любов продължава няколко десетилетия до днес...

View post on Instagram
 



Използването на памук също изиграва своята роля: платът, рядко използван по това време във висшата мода, позволява на Такада да играе с големи пропорции и силуети. Облеклото - обемни ръкави, широки панталони и рокли-тип кимоно - изглеждат небрежно, младежки и привличат вниманието на младите.
70-те години са наистина революционни за Такада. Марката променя името си на Kenzo след шоу в Ню Йорк през 1976 г., тъй като американският пазар намира името Jungle Jap за твърде обидно. През 1977 г. той изнася шоу в Студио 54, където Грейс Джоунс пее, а Джери Хол дефилира. През 1978 и 1979 г. той създава истински празници на модата в павилиона на цирка в Цюрих, където на финала лично се появява на върха на слон. Провокацията и уникалността на творенията му водят до невероятен успех и до факта, че в края на 70-те години Kenzo е смятана за марка номер едно в света.


През следващите години Такада отново показа, че може да мисли по модерен и свеж начин. Той е един от първите, които внедряват производството на прет прет-а-порте дрехи. Той въвежда пионерския бизнес модел „виж сега, купи сега“ и започва да показва пролетни колекции през пролетта, защото смята, че това е „много логично“. Той също така пуска аромат, преди това да стане норма за модните дизайнери. Такада си спомня с доза хумор, че King-Kong, първият аромат на Kenzo, който той измисля „просто за забавление“, всъщност е провал. Но веднага след като лейбълът се заема сериозно с парфюмерията през 80-те години, Kenzo създава няколко страхотни хита, включително емблематияния Flower – абсолютен бестселър.

View post on Instagram
 


Следващата революционна стъпка на Kenzo е сътрудничеството му с масовия пазар. През 1984 г. Takada подписва споразумение с The Limited за разработване на линия на по-достъпни цени. Подобно решение е толкова противоречиво и рисково по това време, че някои от търговците от висок клас спират да купуват Kenzo като резултат.
В продължение на шест месеца се двоумих, чудейки се дали си струва да го направя, защото никой не беше правил това преди нас“, обяснява Такада. "Зад това имаше огромен риск."

View post on Instagram
 
View post on Instagram
 

Въпреки че партньорството с The Limited продължава само три сезона, то проправя пътя за установени модни колаборации на пазара, включително изключително популярната колекция H&M x Kenzo през 2016 г. Въпреки че Takada не участва в създаването й, тя следва изцяло философията на марката и говори високо за креативните директори на марката Карол Лим и Умберто Леон.

View post on Instagram
 



През 80-те години популярността и успехът на Kenzo продължава да расте: през 1983 г. Такада представя колекция за мъже, а колекция за дома дебютира през 1987 г., последвана от хитови аромати през 1988 г. Марката е изкупена от LVMH през 1993 г.
Реших да продам компанията по различни причини. Всичко стана много по-комерсиално. Модата се промени, темпото се промени. "

Такада остава в къщата до 1999 година. След като напуска марката, той започва да проектира интериор и мебели - бизнес, който е не по-малко успешен за него. Например през 2017 г. Кензо си сътрудничи с емблематичната парижка дизайнерска къща Roche Bobois, която е работила и с дизайнери като Christian Lacroix, Sonia Rykiel и Jean-Paul Gaultier.

View post on Instagram
 

До последно не спира да рисува. Днес загубихме един талантлив самурай. Убедена съм, обаче, че цветното му наследство му ще остане с нас занапред.