Автор
Пепа Попова - Пепита

Материи от изненадващи източници в новата H&M Conscious Exclusive колекция

Ананаси, портокали и морски водорасли. Не, това не е списъкът за пазаруване, нито пък съставките на модерно детокс смути. Това са материалите, от които е направена новата Conscious Exclusive колекция на H&M.

Преди броени часове модният гигант H&M представи в София пред блогъри, журналисти и звезди от музикалната и театрална сцена своята осма пролетна Conscious Exclusive колекция – красиви, стилни и елегантни облекла, предназначени за специалните моменти в живота ни и направени (тук е изненадата!) от хранителни отпадъци.
Всички помним роклята от месо на Лейди Гага и имайки в съзнанието си тази асоциация, когато чуем за блуза, направена, например, от портокалови обелки и кори, едва ли си представяме стилните облекла, които вчера премиерно видяхме и които H&M ще пусне утре - 11 април 2019 г. в избрани магазини и on-line.

От създаването си линията Conscious Exclusive винаги се базира на нови и иновативни материали като рециклиран полиестер, органичен памук, органично бельо, органична коприна, TENCEL ™, рециклирана пластмаса и рециклирано стъкло. Тази година тези най-нови технологии в устойчивата мода включват веганска кожа - Piñatex, изработена от влакна от ананасови листа;

За направата на коженото яке от колекцията H&M Conscious Exclusive са използвани приблизително 16kg свежи листа на ананас, които обикновено отиват в боклука.

алтернатива на коприната, направена от портокалови кори или така наречените Orange Fibers (Orange Fiber е изработен от кори от цитрусови плодове от производството на сокове и представлява устойчива, висококачествена тъкан, която намалява отпадъците и запазва естествените ресурси) и подметки за обувки, изработени от биомаса от водорасли от източници на прясна вода с висок риск от разцвет на водорасли с името BLOOM Foam.

За направата на този топ са използвани 2.3 кг портокалови кори

Всички тези органични материали са лесно достъпни и се считат за отпадъчни странични продукти – остатъци от ананаси, кори от портокали и водорасли, които задръстват водните пътища. Вместо да се разлагат в депата, тези био-остатъци се преработват във фабрики, така че да не се разграждат биологично, докато ги носим.

А да носиш дрехи, изработени от ананаси и портокали е забавно, стилно и определено тема за разговор и обсъждане. Ако якето ви е направено от ананаси, това няма ли да е първото нещо, което бихте казали на приятелите си?

View post on Instagram
 

Размерът и мащабът, с които H&M се впуска в създаването на дрехи от рециклирани материали го правят важен съюзник в поетата линия за преместване на пазара към устойчива мода.
Шведската компания е поела сериозни ангажименти по отношение на целите за устойчивост. Например, H&M твърдят, че 57% от всичките произведени дрехи идват от рециклирани или устойчиви източници. В допълнение компанията си е поставила референтна цел да достигне до 100% до 2030 г. Освен това, много магазини на H&M имат програми за рециклиране, където клиентите могат да донесат старите дрехи за преработка, повторно използване или правилно изхвърляне.

H&M определено е тренд-сетър за устойчива мода, а това е толкова важно на фона на последните доклади.
Според Рамковата конвенция на ООН за изменението на климата индустрията за бърза мода допринася с около 10% за всички емисии на парникови газове и консумира повече енергия, отколкото авиационната и корабната промишленост. В доклада се казва, че модната индустрия произвежда 20% от всички отпадъчни води и 85% от текстилните депа.

Бързата модна култура е много проблематична по отношение на количествата произведени, закупени и изхвърлени материали. Според Световния институт за ресурси, средният потребител е купувал 60% повече дрехи между 2000 и 2014 г. в сравнение с предходните години и е използвал съответната дреха два пъти по-кратко. Нещо повече, направените анализи показват, че средно една дреха се носи до пет пъти, преди да се изхвърли.
При подобни цифри всички по веригата – и производители, и потребители трябва да се замислим.

View post on Instagram
 


Това е причината безкрайно много да харесвам линията Conscious Exclusive и винаги да подкрепям, пиша и говоря за това “вълнуващо пътешествие”, съчетаващо иновациите и дизайна за едно по-устойчиво бъдеще на модата.

View post on Instagram