Модата - най-точният пулс на времето

04 февруари 2019 | 10:07
777
0
снимки: PR
0

Знаете ли кой е първият моден диктатор на XX век? От книгата на Мариела Гемишева става ясно, че името му е Пол Поаре. Той извършва грандиозния, радикален обрат спрямо модата на Бел епок!

За днешните млади сигурно ще е непосилно да си обяснят защо в началото на ХХ век да се виждат глезените на жената под дрехата е било проява на неприличие. По онова време жените, които си позволявали да пушат на публично място, били квалифицирани като актриси или проститутки. Ако носят червено червило – също. А носенето на панталони означавало, че се противопоставят на „естествените” си задължения към семейството и обществото. Да, през първите години на XX век панталоните в женското облекло са заклеймени като вулгарни, защото никой не подозирал, че само десетилетие след Бел епок същите феномени – скъсяването на полата, пушенето, червеното червило, панталонът като част от дамския гардероб – ще се превърнат в норматив. „Кралят на модата” Пол Поаре освобождава жените от корсета и налага изцяло нов силует и нов образ на жената…



Ценното на книгата е, че разглежда модните явления неразделно от техния културноисторически контекст. Те служат като знаци на съответната епоха, и обратно, духът на епохата намира израз в модните тенденции. Дрехата е една от медиите, които пренасят посланието на големите промени в живота и ролята на жените.

Във „Време и стил” ще се натъкнете нa цяло съзвездие дизайнери като Кристиан Диор и Пако Рабан, Исей Мияке и Александър Маккуин, Габриел Шанел и нейната съперничка Елза Скиапарели, която скандализира Париж с цвета shocking pink. Но тук ще намерите и цяла плеяда знаменитости – като Жорж Санд и Жаклин Кенеди, чийто личен стил е олицетворявал бунт или е форсирал нови модни течния. Авторката обръща внимание на модния синдром „Великият Гетсби“, на стила garçonne (в англоезичния свят той е известен под името °flapper”), на стила милитъри, който е актуален и днес…

Не е чудно, че тъкмо Мариела Гемишева поднася тази книга на българския читател. Нейната религия е провокацията. Известна с авангардните си хрумвания и дръзките си модни експерименти, тя е „неподражаема в превръщането на ограниченията в предимства”. Освен че е ярък артист в областта на модния дизайн, пърформанса, инсталацията и обекта, Гемишева преподава в специалност Мода в Националната художествена академия. „Време и стил“ извежда основни етапи и характеристики на модата като мощен социокултурен феномен, отчитайки динамиката на нейното развитие през целия XX век.

Премиерата на книгата е на 5 февруари от 18:00 ч. в галерия „Структура“ с участието на Ива Янкулова, чието лице украсява корицата на изданието.



Откъси от „Време и стил. Контури на историята на модата през XX век“

През ХІХ век има една жена, която публично се появява с панталон. Това е известната френска писателка Жорж Санд (псевдоним на Амандин Орор Люсил Дюпен, баронеса Дюдеван, 1804–1876). Освен че литературният ù псевдоним е мъжко име, тя обича да носи мъжки дрехи пред очите на много хора (а за по-официални случаи – фрак), пуши пури, развежда се през 1835 г., свободно демонстрира пред обществото интимните си отношения с видни мъже като композиторите Ференц Лист и Фредерик Шопен и писателите Алфред дьо Мюсе и Проспер Мериме. През 1838 г. Йожен Дьолакроа рисува двоен портрет на Жорж Санд и Шопен .

За ХІХ век поведението и облеклото на Жорж Санд са скандален прецедент, изява на ексцентричен артистизъм, недопустим за традиционните нрави и тогавашния начин на живот. И ако нещо прави този житейски избор и външен вид все пак възможни, то е фактът на вече постигналото автономността си през ХІХ век социално поле на изкуството, доказало се като различно от другите социални полета и групи в обществото и имащо свои собствени и изключителни правила. Така и публичният образ на човека на изкуството (в случая с Жорж Санд – изкуството литература) е образ, различен от обичайното поведение: човекът на изкуст вото се мисли като „друг“, ексцентричен, странен, драматичен, живеещ по силата на индивидуалния си избор и по собствени правила, които не се отнасят за останалата част от обществото.

Работещите жени по време на Първата световна война, облечени в панталони и гащеризони, съвсем не излъчват скандалност, наличие на собствени „правила“ по силата на индивидуален избор, принадлежност към изкуството или несъобразяване с по-голямата част от обществото. Напротив, тук самата обществена норма се е променила и вече включва жената в панталон в ежедневието на труда без никакъв скандал. Причините за това идват от функционалността и практичността на тази дреха. Нека за миг си представим жените с мъжки професии от снимките като облечени в някоя от проти - востоящите една на друга тенденции от предишното десетилетие – да си представим жените монтьори с корсети от Бел епок или със свръхтесните поли hobble на същия Пол Поаре, който премахва корсета...

***
Съществува устойчиво мнение за модата като едно от периферните визуални изкуства. Странно е, че все още е отхвърлен статутът на дрехата като изкуство, когато реално тя е най-успешният сбор от естетика, философски и психологически компоненти и в най-интимна връзка с първоизточника и стандарт за всички естетични оценки на човешкото тяло и личността.
В статия за музикалната и модна икона Лейди Гага от март 2016 г. критикът на New York Times Ванеса Фрийдман пише: „Дълго модата е била известна само с нейната елитарност, но тя се разглежда и сама се припознава като доведеното дете в света на изкуството и като по-малко стойностно творчество“. Подобно на много креативни начинания, модата като територия за творческо изследване и професионализъм все още се нуждае от валидация. Днес тя е изследвана от куратори, писатели и анализатори извън пределите ѝ. Дизайнерите я преоткриват, а хората я „инстаграмват“, мечтаят за нея, заимстват от нея, купуват я и я превръщат в златна мина.

Коментари

Добави Коментар

Най-четени

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.