София Борисова: Жените са по-силният пол!

03 юни 2019 | 11:50
видяна 3756
коментари 0

Днес си говорим с чаровната и талантлива София Борисова, която вече над две десетилетия създава изящни рокли, сбъдната мечта за всяка абитуриентка и булка. Тя основава своята модна къща "Романтика Фешън" през 1993 година. Трикратен носител е на наградата "Златна игла".

Пред екипа ни тя споделя емоциите, които е изпитала покрай спечелването на наградата "Жена на десетилетието", как намира вдъхновение за работа, как разпуска от напрежението и каква е мисията на съвременната жена: 

Вие спечелихте отличието "Жена на десетилетието" в категория "Мода". Как се почувствахте?

За мен това е една от най-престижните награди, които съм печелила. Няма да е пресилено да я определя като най-ценната, защото тя е признание от клиентите, от приятелите, от тези, които не познавам, но те ме харесват. Емоцията от преживяното дори все още не ме е пуснала, защото в моята категория бяха номинирани само талантливи и доказали се професионалисти и фактът, че спечелих точно аз, силно ме развълнува. Искаше ми се да спечеля, признавам, но не вярвах, конкуренцията беше голяма и когато казаха името ми, първоначално дори не осъзнавах какво се е случило. Имам три награди "Златна игла", но така не съм се вълнувала за награда досега.

Благодаря Ви за думите.

И аз ви благодаря много и ви поздравявам. Беше уникално събитие.

И след като поговорихме за наградата, бихте ли споделили как започва денят на една успяла дама като вас? Имате ли сутрешен ритуал?

Ами ежедневието на една дизайнерка донякъде е еднотипно. Ако не пътувам в чужбина, отмятам задачи от сутринта. Ставам рано, понякога ходя на фитнес. След първото кафе отивам в ателието при момичетата. Разпределям задачите, обсъждаме моделите, след което се качвам в магазина, срещам се с клиенти.

Понякога дори се случва да не обядвам, просто не ми остава време. Вечер до седем и половина – осем съм в магазина или в ателието. След което се прибирам при семейството си. За мен е важно да отделям на близките си хора достатъчно време, защото годините си минават, а понякога човек го осъзнава, когато вече е пропуснал много. С моите 25 години работа си признавам, че и аз съм изпуснала моменти, които са били специални и значими. Не се оплаквам, но няма как да не призная, че дъщеря ми порасна, докато аз бях ангажирана с работа. Затова сега се опитвам след осем часа просто да бъда извън ателието и да отделя заслуженото внимание на семейството си.



А как успявате да разпуснете от цялото напрежение покрай работните ангажименти?

Аз съм зодия Рак, а Раците обичат да пътуват. Даже и пътешествието да е свързано с работен ангажимент, самият факт, че напускам града, ми помага да релаксирам и презаредя. Макар и в рамките на работните ми пътувания да ходя на изложения, да съм ангажирана с участия на Седмици на модата и разнообразни срещи, пак успявам да си почина, дори и чисто психически. Просто нищо не ме зарежда както пътуването, затова винаги, когато имам свободно време, с удоволствие заминавам за някъде. "Човек е човек, когато е на път" неслучайно са казали хората, все пак никое друго изживяване не ти предоставя такава невероятната възможност да общуваш с много и различни хора, да опознаваш култури и душевности. 

Как бихте обобщили своите изминали десет години – какво ви радваше и какво ви разплакваше през тях?

Радваха ме и продължават да ме радват семейството, приятелите, работата. За мен работата е хоби и хобито ми е работа. Понякога се замислям и си казвам: "Абе, луда ли съм? Има ли ми нещо, че съм толкова влюбена в работата си? 25 години в модата и все още продължава да е такава страст за мен".

Няма как да не омръзва, да не писва, понякога ти се иска да избягаш, обаче в момента, в който си легнеш, пак мислиш за роклите, за клиентите, за някой нов модел. Всичко е един кръговрат, който явно е моята съдба.

Както вие казахте - 25 години са много, къде намирате вдъхновение да сте така отдадена на работата си и да творите?

Вдъхновяват ме клиентите, вдъхновяват ме платовете, вдъхновява ме природата. Истината е, че когато обичаш работата си, вдъхновението е навсякъде. Затова и няма да е пресилено, ако призная, че сили и стимул да творя откривам във всичко от заобикалящия ме свят. Мога да измислям нови модели, да правя нови рокли всеки ден, всеки час. Понякога дори се случва да се събудя през нощта и да започна да рисувам, просто вдъхновението ме застига тогава. Често така създавам и колекциите си - посред нощ. Вярвам, че потенциалът, който имам да създавам рокли, е дар от Бога и съм силно благодарна за него и за всеки миг, в който изпитвам вдъхновение да творя.

Как бихте описали модата на изминалите десет години?

Модата е един цикъл, който се повтаря. С напредване на времето, благодарение на появата на нови креативни дизайнери с нов поглед и подход, добре забравеното старо отново става актуално. Но, разбира се, за да бъдат новите достижения така изящни, заслуга имат и модните пионери и класици, които чрез своето майсторство и талант са предопределили основата, върху която да продължи да се гради днес.

А как си представяте модата на идните десет години?

Ако трябва да съм искрена, понякога се плаша от посоката, в която се движи модата, защото креативността на някои нови дизайнери понякога излиза извън рамките на елегантното и женственото. И в този ред на мисли споделям - унисексът ме плаши. Не съм против него, но понякога ми идва в повече.

А мислите ли, че тази тенденция ще просъществува във времето и успешно ще се развие?

Нека кажем, че се надявам да не се оформи като лидер, защото тогава линиите ще се размият, а от това ще загуби и дамската, и мъжката мода. 

А каква е мисията на съвременната българка, какви са основните задължения, които стоят пред нея?

- Ако съдя по личните си наблюдения, жената вече не е само и единствено домакиня. Съвременните представителки на нежния пол живеят много динамичен и забързан живот и отдавна задълженията им не са свързани само и единствено с поддържането на домакинството и грижата за семейството. Жената днес е по-мултифункционална и ако преди мъжът е имал по-водеща позиция в обществото, то вече дамите са наравно утвърдени с господата в социален план. В редица случаи дори жените са тези, които са движещата сила в някоя компания и, без да обиждам мъжете, мисля, че ще се окаже, че жените са по-силният пол. (смее се). Но въпреки че жената се е променила през последните десетилетия, според мен тя не е загубила своята деликатност и елегантност.

И за финал - какво си пожелавате за следващите десет години?

Най-вече здраве. Когато човек е здрав, може да реализира всички свои планове и мечти, може да е активен, успешен, да пътува, да се забавлява и да работи. Надявам се наред със задълженията да намирам и време за пътувания и за споделени мигове с близките. Когато станеш на 40 и няколко, проумяваш, че всеки миг е ценен и наистина започваш по друг начин да гледаш на живота и случващото ти се. И ако трябва да съм по-конкретна - надявам след десет години с дъщеря ми да си разменим местата, дай Боже - аз да съм тази, която да гледа отстрани и да се радва на професионалните успехи на момичето си. Но, разбира се, дори и тогава модата ще си остане основна част от живота ми, даже се шегувам понякога, че най-голямата ми мечта е, когато един ден напусна този свят, да отида в рая на дантелата.

Най-четени

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.