Чаените салони на стара София

12 януари 2017 | 11:11
4068
0

Чаят е емоция и усещане за топлина, особено в мразовитата зима, като тази, която ни връхлетя в началото на 2017-а. Днес не можем да си представим съвременния начин на живот без чая. На ски, пред камината, в офиса или за сгряване преди горещата вана - той е полезен, дарява ни сила и ни кара да почувстваме по неповторим начин уханната емоция на блендата - черен, зелен или с дъх на канела... Чаят е любимо питие на няколко поколения, но нека се върнем малко назад във времето, за да усетим духа на миналия век и първите кафенета, в които сервирали чай у нас.

В България чаят пристига във времето на „Криворазбраната цивилизация“ и се намества някъде между алафранга модата и новите порядки на придворните дами в княжевския дворец. До началото на ХХ век истински чаен салон у нас няма. Няма ги и характерните за източната традиция чайни, в които пиенето на чай е нещо повече от ритуал – то е превърнато в религия. И все пак софийската бохема пие чай.

През миналия век той се сервира в трите най-скъпи столични сладкарници – легендарните „Охрид“, „Панах“ и "Роза“. В тях запазено място имат по-заможните дами и господа, а разговорите за култура и изкуство често се водели на чаша чай, по британски тертип. По-възрастните софиянци даже споделят, че помнят и колко струвала чаша чай в топ сладкарниците на столицата. В „Охрид“ и „Роза“ чаят се продавал по 10 ст., а в „Панах“ - 15, като към всяка чаша се поднасяла чиния с няколко различни видове десерти. Изкушаващо, нали? Накрая сметката се изчислява въз основа на това колко сладкиша липсват...

Най-изисканото място, в което можеш да се насладиш на чаша качествен чай у нас в началото на миналия век, е легендарното кафене на хотел "България". Сред редовните му посетители са Вазов и Багряна, а най-отявлените столични господа даже си имат свои маси, на които рядко сядат непознати. Нито едно от четирите заведения обаче не може да се сравнява с арменското кафене, което се е намирало на задния вход на ЦУМ. Негов съдържател бил легендарният Хогас Микасиян, а чест посетител – самият Яворов. Арт бохемата обожавала да прекарва следобедите си в арменското кафене, а чаят, който сервирали там бил дъхав и с цвят на кехлибар.

Днес чаената култура в България търпи истински разцвет, през последните 10 години се появиха чайни и места, на които дъхавата напитка е на особена почит. На пакетчета или насипен – чаят е любимо питие в зимните месеци, и не само. Блендите, които се предлагат на пазара, пък са десетки, но ние в woman.bg посвещаваме нашите любими чаени моменти на Ahmad tea, защото обожаваме британското му качество и страхотни бленди.

Очаквайте следващия ни чаен разказ, в който ще ви разкажем за най-любимите ни СПА приключения, посветени на релакса и пиенето на приказен чай.

Цвета Герчева

Главен редактор
Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.