Капаните на хубавото време: Дехидратацията

21 юли 2016 | 10:08
5362
0
0

В последно време в редакцията ни цари видимо приповдигнато настроение и причината е една – летният сезон.

Обичаме тези слънчеви месеци от годината и всичко, което носят със себе си – лежане на плажа с хубава книжка в ръка, гмуркане от скали, вечери с приятели – дали в някое ресторантче, сгушено в центъра, или в двора на нечия къща. Няма значение дали е средата на работната седмица, или краят – събирането с любими хора до късно вечер е задължително, защото нищо не приляга на лятото така, както добрата компания и отекващият в топлата нощ смях.

Е, разбира се, колкото и да ни се иска, не можем да се посветим само на тези приятни изживявания, защото летният работен график е факт, а между офисните и личните ангажименти се опитваме да намерим и време за тренировки в залата. Така улисани в натоварено ежедневие се е случвало да попадаме в капана на най-разпространеното лятно неразположение – дехидратацията.

Дефицитът на течности и соли в организма носи редица неразположения. За да реагираме своевременно и да вземем мерки за избягване на по-тежките усложнения от това състояние, трябва да знаем какви са симптомите на дехидратацията и как да се справим с тях. 

Всеки организъм носи в себе си едно малко море - средно около 75% от масата на живата клетка е вода (кръвта е 83% вода, мускулите - 75% вода, мозъкът съдържа 74% вода, а костите - 22%)

 

 - Дехидратирането води до появата на лош дъх, придружен с глад за сладко

Когато човек е дехидратиран, в устата му не се произвежда достатъчно слюнка, следователно намалява почистващото ѝ действие. Това е предпоставка за повишената концентрация на бактерии, което от своя страна води до лош дъх. 

Друг симптом на дехидратацията е гладът за сладко. Заради недостига на вода в тялото, организмът тласка към непрекъснато желание за храни, богати на захар. По този начин се опитва да компенсира липсата на енергия в резултат на обезводняването. А от захарите постъпват големи количества енергия, свършващи обаче за по-кратко време. Това е и обяснението защо на човек, неприемащ достатъчно вода, непрекъснато му се яде сладко.

На първо време, увеличете приема на течности - най-вече вода и съвсем леко подсладени билкови чайове. Наблегнете на супите, плодовете и зеленчуците. Стойте далеч от диуретици като кафе и алкохол.

Друг природосъобразен и ефективен начин да се регулира хидратацията на организма е с коктейл от минерални соли, който поддържа водния баланс и нивата на електролитите. Подходяща е например комбинацията Шуслерови соли №5 калиев фосфат (калият е нужен, тъй като дефицитът му предизвиква умора и раздразнителност), №7 магнезиев фосфат (отпуска свитите кръвоносни съдове и стопява напрежението, стреса) и №8 натриев хлорид (солта за баланс на течностите в организма).

Разтварят се по 3 таблетки от всяка сол в малка бутилка вода и течността се пие на малки глътки през деня.

 - Напукана, дехидратирана кожа

Ясен показател, че организмът е дехидратиран е състоянието на кожата. Ако усещате нетипичина сухота, загрубяване, то бъдете сигурни, че хидратиращите лосиони няма да ви помогнат да възвърнете мекия ѝ и бляскав вид. Трябва да се започне с грижа от вътре на вън - а именно чрез приемане на повече вода, плодове и зеленчуци.

Защо не опитате да спасите дехидратираната кожа с помощта на Шуслерови соли? Подходящи са сол №1 калциев флуорид (подобрява еластичността на кожата и помага срещу появата на бръчки, целулит и стрии), №8 натриев хлорид (регулира баланса на телесните течности, хидратира кожата и предпазва от отоци), сол №11 силицея (стимулира образуването на колаген и така предпазва кожата от стареене). Препоръчителен прием: по 3 таблетки дневно от всяка сол за 2 месеца.

 - Липса на концентрация по време на шофиране

Дехидратацията може да бъде толкова опасна за шофьорите, колкото и управлението на автомобил в нетрезво състояние. Това е така, защото липсата на достатъчно вода води до склонност към раздразнителност и умора, както и до намалена способност за концентрация, което несъмнено може да има сериозни последици при шофиране. Когато шофирате, задължително приемайте течности!

Най-честите симптоми за дехидратация са сухота в устата, замайване, главоболие, отпадналост, ускорен пулс, ниско кръвно, тъмна урина, обсипан с налепи език и гадене. Симптомите може да не са абсолютно ясно разпознаваеми и понякога да бъдат пренебрегнати

 - Главоболие

В 90% от случаите главоболието се дължи на обезводняване и задържане на твърде много токсини и отпадни вещества в организма. При липсата на вода, кръвта се сгъстява, променя химичния си състав, и това води до по-малък приток на кислород към мозъка. 

Затова при пристъп на главоболие лекарите съветват първо да се изпие чаша вода (в никакъв случай ледено студена), преди да се посяга към лекарствата.

 - Констипация

Дехидратацията води и до нарушение на храносмилателния процес и до хроничен запек.  В дебелото черво се извършва основната резорбция на вода от чревното съдържимо, а нейният недостиг прави изхождането трудно и болезнено, като създава условия за образуване на фисури, хемороиди и хронични възпаления на дебелото черво.

В повечето случаи констипацията се дължи на недостатъчно фибри и течности в приетата храна. Динамичният начин на живот и липсата на време за пълноценно и здравословно хранене принужадава хората да консумират многократно обработена, консервирана и синтетична храна, т.е. с недостатъчно фибри. Някои храни могат да помогнат за справяне с констипацията - всички видове плодове и зеленчуци, сурови ядки и чист натурален шоколад. Те действат разхлабително, но ефективността им е различна. 

Проблемът може да се регулира и с прием на комбинация Шуслерови соли: №3 железен фосфат (недостигът на желязо в организма е в основата на проблеми като запек и диария), сол №8 натриев хлорид (за цялостно регулиране на течностите) и сол №10 натриев сулфат (за подпомагане на отделителната система и детоксикацията). Трите соли могат да се вземат за 2-3 месеца по 3 таблетки от всяка сол дневно.

***

Дехидратацията е патологично състояние в резултат от загуба на течности и електролити. Като профилактична мярка срещу дехидратацията през летните месеци е добре да се храните с повече плодове и зеленчуци. Пиенето на вода, разбира се, е основно средство за рехидратиране, но чистата вода не съдържа достатъчно електролити. Хомеопатията в лицето на Шуслеровите соли на Немския хомеопатичен съюз е основен помощник в справянето с един от коварните капани на лятото.

Коментари

Добави Коментар