Стресът при учениците

12 септември 2016 | 12:52
6851
0
0

Началото на учебната година е съвсем близо, което означава, че децата ни неусетно ще трябва да заменят безгрижните летни игри с учебни предмети, домашни, контролни, дисциплина и режим, с който е необходимо отново да привикнат.

Адаптацията към училище може да протече различно, но едно е очевидно – детето се нуждае от помощта на родителите, за да премине този период най-лесно и безболезнено за него. Най-често проблемите в адаптацията са причинени от разликата между нормите за поведение у дома и в училище, трудности с училищната успеваемост и притеснение от попадане в конкурентна среда.

А какви са симптоми, свидетелстващи за проблеми с адаптацията? Ето няколко от най-сериозните:

Възможно е да се появи сутришна болка в корема и гадене – това е най-явния и често възникващ симптом за стрес, предизвикан от училището. Той може да се прояви с различна степен на острота стигащо дори до невротично повръщане.

Другият симптом е нарушение на съня. Може да се появи бълнуване и ходене на сън, както и кошмари. В някои случаи детето може да има проблем със заспиването вечер, а след това по няколко пъти на нощ да се буди. На сутринта му е трудно да стане, като се чувства недоспало и уморено.

Третият симптом е нарушението в концентрацията. Детето трудно се съсредоточава, лесно губи смисъла на чутото, с усилие възприема сложни инструкции. Педагозите казват, че детето трябва да се адаптира до началото на октомври. Това действително е така, но обърнете внимание, че периодът на приспособяване може да трае от две седмици до два месеца и продължителността му зависи от много фактори – типа на нервната система на детето, особеностите на педагогическия стил на учителя, взаимоотношенията в класа и още.

Освен това може да се прояви плачливост, резки и чести смени на настроението, отказ за ходенето на училище, съпротива в отговор на съвсем обикновени предложения на родителите.

Как да може да се облекчи адаптацията на детето? Тези препоръки са подходящи, както за родителите на първокласниците, така и на родителите на децата до 12 години.

Първо родителите трябва да имат реалистична представа за актуалното ниво на развитие на детето си и да не са свръхкритични, защото това допълнително стресира ученика. Важно е, детето да усеща подкрепа и да знае, че семейството му вярва в неговите способности.

Задължително е също така детето и родителите му активно да общуват по между си. Всяка майка и всеки баща трябва да се интересува не само от развитието на детето си в училище, но и от неговото емоционално състояние. Обсъждайте с детето си как е минал денят му, интересувайте се от емоционалното му състояние, от това какво го вълнува и какво го притеснява и го изслушвайте, без да го прекъсвате.

Друг фактор, който е от значение, е спазването на режим. Детето трябва да си ляга не по-късно от 21.30. Последният половин час преди сън посвещавайте на ритуала по заспиване – подготвяйте дрехите за следващия ден, проверявайте портмонето, прочитайте приказка. Освен режима, важно е и равномерното разпределяне на натоварването – не повече от час активни игри (в промеждутъка от 17 до 19 ч.) и не повече от час гледане на телевизия или компютърни игри. По възможност, редовни занятия в кръжоци и допълнително уроци започнете от края на октомври или началото на ноември. Първият учебен месец е необходимо да бъде с минимални допълнителни натоварвания, защото той и без това е достатъчно стресиращ за малчугана. 

Коментари

Добави Коментар