21 въпроса и отговора за „взимането на деца“ от Любо Аламанов

09 октомври 2019 | 17:12
1168
3
3

"Всички знаем, че Социалното министерство фатално се забави с комуникацията и истерията по „отнемане“ на деца достигна своя пик. Явно родителите са притеснени. Явно някои хора целенасочено ги лъжат, за да използват страховете им. В момента трябва да се говори, и говори, и говори, да се обяснява отново и отново истината, да се дава информация, за да се успокоят хората.

За улеснение, предлагам 21 потенциални въпроса и отговора. Не са изчерпателни, но са добра основа.

Въпрос 1: Защо социалните служби ще ни взимат децата?
Отговор 1: Социалните служби не взимат деца. Те само следят за случаи на доказано насилие над деца или отказ на родителите да си изпълняват задълженията да осигуряват минимално ниво спокойно детство.

В 2: Аз се грижа добре за детето си, защо ще ми го взимат?
О 2: Щом се грижите добре, социалните служби може само да ви поздравят.

В 3: Една жена каза, че може да го вземат?
О 3: Жената може да е била наплашена или целенасочено да Ви заблуждава.

В 4: Все пак как така социалните ще взимат деца?
О 4: Социалните не взимат деца. Спасяването на застрашени деца минава през няколко задължителни фази:
• първо се установява какъв е проблемът, има ли насилие, има ли непосредствена заплаха за здравето и живота на детето, има ли поне минимални условия за живот, близки до човешките, и други подобни;
• второ, дълго време се работи със семейството да подобри условията или поведението си;
• дават помощи и съвети, за да се спаси семейството;
• чак след това се започва запознаване на съда с всички факти и доказателства;
• и след като съдът постанови, че детето е заплашено, социалните служители го настаняват в друг дом, за да не страда допълнително.

В 5: Чувал съм, че има случаи, когато направо взимате деца, а после съдът дава разрешението?
О 5: Понякога има толкова тежки случаи, че няма как детето да остане под един покрив с насилника си. Например, ако е установено, че родител изнасилва 10-годишното си дете (както имаше случай в Казанлък), няма как да се остави детето в къщата.

В 6: Аз си гледам детето добре и нищо такова лошо не мога да му направя?
О 6: Да, Вие си гледате детето добре, но всяка година 4000 нови деца са заплашени от насилие. Мерките са предвидени за тези случаи.

В 7: Може би това са леки случаи, само раздухани от социалните работници?
О 7: Не, това са тежки случаи на системно насилие. Като детето, докарано в Пирогов само преди дни, със счупен череп и счупени няколко ребра.

В 8: Това, което казвате, е ужасно, ние българите си гледаме добре децата?
О 8: Да, голяма част хората си гледат добре децата. Но за съжаление има родители, които се отказват от родителските си отговорности или направо от децата си. Социалните служби започват да се интересуват от казусите и да се опитват да помогнат само в подобни случаи.

В 9: Как разбирате за подобни случаи, дебнете всички родители?
О 9: Не, никой не иска да се дебнат всички хора. Разчита се на сигнали в случай на насилие над деца.

В 10: Значи всеки може да подаде анонимен сигнал и по него да ни вземете детето?
О 10: Всеки може да подаде сигнал, ако мисли, че има насилие над дете. И май всички трябва да сме радостни от тази гражданска активност.

В 11: Това означава ли, че по този анонимен сигнал може да ми вземете детето?
О 11: Не. Това означава, че ще социалните служби ще направят проверка. Което май е добре, защото сигналите трябва да се проверяват. Може наистина да има насилие. А ако няма насилие, социалните работници ще се извинят и ще си тръгнат.

В 12: Как някакви социални работници ще преценят дали има насилие или не?
О 12: Социалните работници са опитни психолози, социолози и имат много практически опит. Виждали са какво ли не. Насилието има много форми и те трябва да ги разпознаят. Ако имат съмнения, само дават предписания дали да се проследи съответното семейство.

В 13: Социалните работници може да са подкупни и да кажат, че не се грижа за детето си добре, само и само да ми го вземат?
О 13: Всички техни действия се записват и след това подлежат на строга проверка. Ако се установят неправомерни действия, наказанията са строги.

В 14: Ние по принцип не вярваме на тия социални, и на администрацията като цяло?
О 14: Да, всеки има това право. Доверие се трупа трудно. Но ако просто се махне цялата система, 4000 деца на година остават без закрила. Трябва заедно да се работи, да има обратна връзка, за да знаят социалните работници какво да подобрят, да станат по-добри и да имат по-високо ниво на доверие.

В 15: В Стратегията пише, че ще ни вземат децата?
О 15: Не. Няма такива текстове. А и работата по Стратегията е спряна, няма от какво да се притеснявате.

В 16: Текстове от Стратегията са се промъкнали в други закони и от началото на 2020г. ще може да ни взимат децата?
О 16: Не. Няма такива текстове. Процедурата е от няколко стъпки, описани във Въпрос 4.

В 17: Нали преди дни били взети деца от едно училище?
О 17: Конкретният случай е целенасочено разказан превратно. С тези родители е работено години наред, била им е оказвана всякаква помощ, включително финансова, били са им давани консултации и други помощи, и те пак не са полагали и елементарни усилия да осигурят човешки условия за децата. Децата са изведени от среда, в която са живели сред боклуци, сред плъхове, буквално са били дехуманизирани. И са били изведени след съдебни решения. Ако родителите покажат поне желание да разберат какво е да си родител, децата ще бъдат върнати.

В 18: Това означава ли, че всяко дете може да се оплаче, че не сме му купили шоколад, и да ни го вземат?
О 18: Не, не може само с такова оплакване. Ако детето се оплаче, че го бият или насилват по друг начин редовно, тогава ще се направи проверка.

В 19: Защо има този странен телефон, детето ми може да говори за мен неверни неща и да ми го отнемете?
О 19: Не. Този телефон е само за деца, които са претърпели насилие. И които нямат как по друг начин да се оплачат. Ако дете просто каже, че не му купуват шоколад, ще му бъде казано да е по-послушно.

В 20: Защо телефонът и много други действия се правят от някакви НПО-та? Те получават странни финансирания…
О 20: Неправителствените организации помагат там, където има нужда от подкрепа. Ако администрацията може сама да се справи, или хората сами се организират, НПО-тата няма какво да правят. Финансиранията са им публични, всичко е качено на сайтовете им, има публичен регистър в Министерството на правосъдието, всичко може да се провери. Това на практика са организации от хора, които помагат на администрацията да си върши по-добре работата. И помагат в комуникацията между хората и администрацията.

В 21: Защо Норвегия иска нашите деца?
О 21: Норвегия не иска нашите деца. Някои хора целенасочено правят фалшива връзка между норвежка социална служба и някакви нейни практики с нашата действителност. Няма такава връзка. Ако сте в Норвегия, трябва да се съобразявате с норвежките закони. Щом сте в България, за всички важат българските закони.

Знам, че това не изчерпва темата. Но ако не се говори, манипулаторите ще продължат да лъжат. Липсата на комуникация ражда чудовища. Дано съм бил полезен.

Хубав ден :)"

Автор: Любомир Аламанов

*Материалът е от фейсбук профила на Любомир Аламанов. Публикуваме го, защото смятаме мнението му за съдържателно и важно!

Още по темата

Коментари

3 Петър
  10 октомври 2019 | 11:26 отговор
 

Прочетете законите, които приеха за закрилата на детето които влизат в сила от 01.2020 и пак пишете

 
2 .
  09 октомври 2019 | 19:58 отговор
 

Значи работата по стратегията е спряна, а? Обаче са създадени вече НПО-тата, финансирани и с телефонче и само чакат 1.1.20.

 
1
  09 октомври 2019 | 17:56 отговор
 

Така трябва да се води този разговор. Спокойно и аргументирано. Без истерии и без подигравки и от едната и от другата страна.

 

Добави Коментар

Най-четени

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.