26 любопитни факта за смъртното наказание

10 октомври 2018 | 12:01
видяна 7027
коментари 2
Снимки: Pixabay

10 октомври е Световен ден срещу смъртното наказание. По този повод през 2003 г. Европейската комисия излиза с декларация, в която призовава да бъде прекратено прилагането на смъртното наказание „при всички обстоятелства" и във всички страни. Основната подбуда за това решение е, че извършването му по никакъв начин не влияе върху нивото на престъпността.  60% от световното население живее в държави, в които се изпълнява смъртно наказание, и това включва четирите страни с най-голямо население (Китай, Индия, Съединените американски щати и Индонезия). През 2008 г. тези страни гласуват против препоръчителната резолюция на Общото събрание на Организацията на обединените нации за мораториум на прилагането на смъртно наказание.

Световният ден срещу смъртното наказание е повод днес да си припомним най-интересните и любопитни факти, свързани с него:

1. До момента най-много екзекуции на престъпници са извършени в Китай, Иран, Северна Корея, Йемен, САЩ.

2. Смъртното наказание беше приложено за последен път в Турция през 1984 г. Днес съюзник на Ердоган настоява за неговото завръщане чрез референдум.

3. Разходите по екзекуциите са между 2 до 5 пъти повече, отколкото ако затворникът бъде оставен зад решетките до края на живота си.

4. Япония е страна, свързана с дзен храмове и модернизъм, но в нея все още има смъртно наказание. Всъщност, това е една от малкото държави, считани за "индустриализирани", които все още екзекутират престъпници, а другите са САЩ, Сингапур и Тайван.

5. Страните, в които смъртното наказание е разрешено, нивото на престъпност е значително по-високо.

6. Основната причина смъртното наказание да съществува в някои страни не е икономическа ефективност, а обществено мнение.

7. Днес всички страни в Европа са премахнали смъртната присъда, само с едно изключение - Беларус.

8. Голяма част от карибските държави все още имат смъртна присъда, включително Сейнт Лусия, Барбадос и Антигуа.

9. Сред държавите, които наскоро премахнаха смъртното наказание, са Буркина Фасо (2018 г.), Гвинея (2017 г.), Бенин (2016 г.) и Мадагаскар (2015 г.).

10. Повечето хора, които подкрепят смъртното наказание в САЩ, живеят на принципа „Око за око, зъб за зъб“.

11. САЩ е една от малкото развити страни, в които смъртното наказание все още съществува.

12. Най-малко 1 от 25 души, осъдени на смърт в САЩ, е невинен.

13. Последният човек във Франция, екзекутиран чрез гилотина, е Хамида Джандуби.

14. Смъртното наказание в САЩ е било забранено от Върховния съд между 1972 и 1976 г.

15. Смъртното наказание е позволено в 32 щата в САЩ, но само Флорида и Тексас се възползват активно от него.

16. В някои страни, като Сингапур например, дори само притежанието на наркотици може да доведе до екзекуция.

17. Само заради измама ръководителите на компании в Китай могат да бъдат осъдени на смърт.

18. В Северна Корея може да бъдете осъдени на смърт, ако притежавате Библия, гледате южнокорейски филми или разпространявате порно.

19. В някои страни, като Судан и Саудитска Арабия, разпъването на кръст е все още съществуваща практика при изпълнение на смъртна присъда.

20. През 2005 г. компания в Китай използва кожата от телата на екзекутираните за създаване на козметични продукти, продавани по цял свят.

21. Популярният слоган на Nike “Just do it” (“Просто го направи”) е вдъхновен от последните думи на човек, секунди преди да бъде екзекутиран.

22. В древен Египет дори неумишленото убиване на котка (свещено животно за египтяните) водело до смъртно наказание.

23. Въпреки че официалните цифри се пазят в тайна, дори и с прости изчисления може да се установи, че в Китай чрез смъртно наказание са екзекутирани четири пъти повече хора, отколкото във всички останали страни по света, взети заедно.

24. Забраната на смъртното наказание във Великобритания се дължи на една грешка. Мъж е осъден и екзекутиран за убийството на жена си и дъщеря си през 1950 г. Оказва се, че е невинен.

25. В 53 страни по света все още се изпълнява смъртно наказание. Това са: Афганистан; Индия; Нигерия; САЩ; Иран; Япония; Тайван; Кувейт; Зимбабве; Либия; Тайланд; Гвиана; Уганда; Бангладеш; Ирак; Индонезия; Ботсвана; ОАЕ; Бахамски острови; Куба; Беларус; Йемен; Саудитска Арабия; Виетнам; Сирия; Египет; Южен Судан; Демократична република Конго; Етиопия; Китай; Судан; Коморски острови; Сомалия; Барбадос; Малайзия; Чад; Пакистан; Оман; Сингапур; Сейнт Китс и Невис; Сейнт Лусия; Бахрейн; Северна Корея; Екваториална Гвинея; Сейнт Винсънт и Гренадини; Палестински територии; Тринидад и Тобаго; Лесото; Антигуа и Барбуда; Белиз; Доминика; Ямайка; Йордания.

26. Смъртното наказание няма доказан възпиращ ефект и прави съдебните грешки необратими! 

Четете още: Жестока реалност: В Саудитска Арабия бесят жена, меша се в политиката

Коментари

2
  10 октомври 2018 | 22:57 отговор
 

Точка 2 е погрешно изписана. Ето защо граматиката е важна - за да не стават такива погрешно написани и формулирани изречения, които поднасят информацията по заблуждаващ начин. Едва ли смъртното наказание е приложено за последен път през 1984 година, при условия, че в последната точка се казва, че се практикува в 53 държави по света. Трябвало е да го изпишете: "В Турция смъртното наказание се прилага за последен път през 1984 година." Точка 14 пък няма абсолютно никакъв смисъл. Там вече тотално сте се изгубили в превода.

 
1 глупости
  10 октомври 2018 | 13:36 отговор
 

3. Разходите по екзекуциите са между 2 до 5 пъти повече, отколкото ако затворникът бъде оставен зад решетките до края на живота си. Т.е. една летална инжекция или куршум в главата излизат поне 2 пъти по-скъпи от това да се хрантутят изверги всеки ден в продължение на поне 20 години?

 

Добави Коментар

Най-четени

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.