Бионсе в Лувъра – неочаквано добра комбинация

11 юли 2018 | 13:56
видяна 7534
коментари 1
Снимки: Getty/Images, Instagram

Лувърът е светилището на европейската култура, съкровищницата на човешката цивилизация. Най-посещаваният музей в света не може да се оплаче от липса на приходи и авторитет. Едва ли точно парижкият дом на „Мона Лиза“, Венера Милоска, главата-сфинкс на фараона Джедафра и хиляди скъпоценни произведения на изкуството има нужда от поп и хип-хоп звездите Бионсе и Джей Зи, за да си прави реклама.

Само че точно това излиза.

Националният музей на Франция не просто стана снимачна площадка за новия хит на световноизвестното американско семейство - “Apes**t”, първи сингъл от общия им албум “Everything is Love“. Лувърът създаде специална 90-минутна туристическа обиколка за феновете на Бионсе и Джей Зи, или The Carters. Турът включва всички 19 произведения на изкуството, заснети в клипа, както и обяснения за тяхната символика. Това е логично следствие на взрива, което парчето отприщи в социалните мрежи броени часове, след като бе официално разпространено.

 

A post shared by Beyoncé (@beyonce) on

Това показва още, че музеят в Париж най-малкото има сериозно намерение да привлича повече американски туристи, а защо не и да отвори нова златна страница по отношение на маркетинга и рекламата. И то чрез съвременната икона Бионсе, която в САЩ е нещо повече от музикална суперзвезда.

Всички харесват Бионсе – тя е въплъщението на стремежите, мечтите и болките на американското общество. Тя е кралицата, която троши стъклото на патрулка с бухалка, за да протестира срещу политическото насилие, тя е феминистка, тя е щедра, директна и обожествявана.

„Apes**t” е поредната висока летва, която Бионсе покорява

Пред статуята на крилатата Нике от Самотраки – древногръцката богинята на победата, Бионсе пее за равно заплащане на мъжете и жените: „покажи малко уважение в чека ми, или ми плати справедливо”. Джей Зи пък рапира на фона на огромното платно на Жак-Луи Давид за коронацията на Наполеон за император, чието управление е свързано с колонизацията на големи части от Африка, Централна Европа.

Макар и съвършено заснет, клипът на „Apes**t” изглежда като сериозна демонстрация от страна на Бионсе и Джей Зи. Цветнокожи тела на белия мрамор. Лъскави златни ланци, пищни костюми и, разбира се, популярната дума “skrr” в рефрените, която на жаргонен език означава свистене на гуми на луксозен автомобил. „Ето, вижте ни, снимахме клип в Лувъра, това направихме, за това благодарим“.

Първата ми реакция, естествено, беше почти шокова. Две от най-ярките лица на комерсиалната музика застават пред хилядолетни произведения на изкуството и казват:

„Нашето място е сред тях. Ние сме водещите фактори – не в миналото, а тук и сега”

По въпроса успях да се скарам с две от най-близките си приятелки. Те твърдяха, че Queen B и съпругът й този път наистина са направили нещо значимо, вкарвайки афро-американската тематика през парадния вход на Лувъра. Аз пък твърдях, че всичко това ми се струва целенасочено и пародийно.

Има нещо потискащо, когато съвременни артисти започнат да се отъждествяват с цялото това огромно наследство

Бионсе и Джей Зи обаче не говорят само за себе си. Те имат предвид потиснатата култура на чернокожите, която в Лувъра просто не присъства – и че те притежават и влиянието, и парите, и таланта да поправят тази несправедливост. Те вече са сила, с която всички трябва да се съобразяват.

 

A post shared by Beyoncé (@beyonce) on

Видеото на „Apes**t” се спира детайлно върху спиращи дъха картини - портрета на парижката светска лъвица мадам Рекамие, картината на Ари Шефер по „Ад“ на Данте за Франческа от Римини, убита от съпруга си, заедно с любовника Паоло, „Пиета“ на Росо Фиорентино и други. Това всъщност са творби, изобразяващи бели мъже и жени, създадени от бели мъже, изобразявайки естетика и ценност на европейския човек през вековете.

Присъствието на чернокожите в избраните произведения е второстепенно – те са обслужващ персонал и роби. Единствената картина, която прави изключение, е „Портрет на негърка“ от френската художничка Мари-Гилемин Беноа.

 

Am currently thinking a lot about @beyonce‘s and Jay-Z‘s video APESHIT, taking place at the magnificent @museelouvre in the middle of its art history splendor and stars, just like this one What do you think about the couple shooting their video in such an institution? What do you think about art historians‘ theories of their (so-called) appropriation act as a black couple inside of this historically Western (and white) institution? There seem to be many parallel points with this marvelous PORTRAIT D’UNE FEMME NOIRE by Marie-Guillemine Benoist: Painting a black woman was already a rare motive around 1800, but a servant, in that classic pose of the bourgeoisie with that confident gaze? Purely fantastic nonconformism: a black woman appropriates THE pose of the (white) bourgeoisie in 1800 - in 2018 it’s the music world‘s most powerful couple, appropriating the world’s most prestigious place of Art. Read one of the most interesting articles on the music video’s possible statements by the @nytimes with the link in my bio. Looking forward to your opinion and comments! Marie-Guillemine Benoist / Portrait d‘une femme noire / 1800 / © Musée du Louvre

A post shared by F A C T I O N | Ivana (@fact_ion) on

Колко струва да снимаш в Лувъра?

Над 500 филма и музикални видеоклипове са заснети в изящния Лувър. Сред последните хитови ленти с кадри оттам са „50 нюанса освободени“ и „Жената чудо“. Комбинираните снимки в залите на двореца и в откритите му части струват около 18 000 евро за филмова продукция и 5300 евро за музикална. The Carters са наели екип от 50 души, което им е струвало още около 21 000 евро.

Лувърът има тарифи и те не са никак евтини – частен тур за до 50 гости възлиза на 11 700 евро, а ако искате да си направите коктейл при Стъклената пирамида на двореца, то ще трябва да платите 36 000 евро.

Процедурата за видеозаснемане изисква да се подаде молба с детайлно описание на активностите, за да се прецени дали снимачният процес няма да застраши специалната климатична среда и самите произведения на изкуството. Говорител на Лувъра обясни, че Бионсе и Джей Зи са подали молбата през май и бързо са получили одобрение, тъй като са показали силна концепция и ангажираност към някои от най-обичаните творби в колекцията.

Бионсе може да е над музиката, над политиката и над традиционния артистичен консерватизъм, но дали е над Лувъра? Националният музей на Франция демонстрира, че времената не са това, което бяха, поне по отношение на шумната реклама. Ако вие можехте да имате Бионсе на ваша страна, нямаше ли да сте доволни?

 

A post shared by Beyoncé (@beyonce) on

Автор: Виктория Димова

Коментари

1
  11 юли 2018 | 22:22 отговор
 

слон в стъкларски магазин

 

Добави Коментар

Най-четени

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.