Конкуренцията между социалните медии става наистина гореща, пише тези дни The Gurdian.
"Инстаграм, моля те, спри да се опитваш да приличаш на TikTok", коментират ползвателите. А коментарите им са по повод опитите на Инстаграм да си върне младите потребители от т.нар. поколение Z, които са се регистрирали в ТикТок, заради определени възможности за видео споделяне.
Първите социални медии като MySpace и Facebook имаха за цел да свързват хората. Днес обаче динамиката на икономиките и битката за внимание превръща социалните медии в арена на кариерно развитие и успешни маркетингови кампании. Съдържанието, а не връзките и комуникацията е основополагащо.
Именно медиите са причината всички в света да станат свидетели на еволюцията в гримирането или да се присъединят към популярни кампании.
"ТикТок е като телевизора на моето поколение", казва 23-годишната Дебора Маккензи от Абърдийн. Тя и приятелите й не публикуват много, но постоянно гледат.
Хората в ТикТок снимат всичко, което правят. И докато Инстаграм и ТикТок стават все по-безлични, новото поколение се присламчва към едни други приложения - BeReal, Locket Widget, Yubo и Poparazzi, които дават възможност за персонализиране на публикациите.
"В момента се наблюдава една интересна тенденция - вкусът на поколението Z се променя към по-дълбокото, персонализирано съдържание", казва Мат Мос, основател на Locket, програма, която позволява на близки приятели и семейства да споделят снимки. Мос създава приложението, за да комуникира с приятелката си от разстояние, докато учат в университета, но в края на юли в неговото "онлайн дете" вече има публикувани милиард снимки.
Още едно приложение набира скорост - BeReal, което се появява през 2019 г. и е дело на френските предприемачи Алексис Барей и Кевин перо. То позволява да се правят снимки с предната и задната камера на телефона, едновременно всеки ден в продължение на 2 минути. Ползвателите могат да видят съдържанието на приятелите си, но само когато те самите го публикуват.
Предполага се, че така потребителите на приложението снимат всичко, независимо колко готино или изискано е то. Оттам и името му.
BeReal е социална медия, която донякъде е доста асоциална. То изпраща съобщение на човека, че е дошло време за снимки. Той снима независимо от мястото, на което се намира, и от заниманията си, и след това публикува или не съдържанието.
В момента приложението App Store е номер едно в САЩ.
Новите платформи предлагат и нещо друго - те не упражняват натиск върху регистрираните ползватели за брой последователи, лайкове и други такива.
23-годишната Оливия Бемфорд от Дербишир споделя, че е спряла да използва Инстаграм, защото в един момент е решила, че съдържанието, което качва, винаги ще е по-лошо от съдържанието на другите.
На този етап създателите на новите социалки коментират, че те харесват ТикТок и Инстаграм и нямат за цел да ги изместят от пазара.
Просто на пазара настъпва по-сериозна фрагментация. Или с други думи - за всеки влак си има пътници.
Трудно е да се каже дали новите приложения ще успеят да оцелеят при тази голяма конкуренция.
Едно е сигурно - младите хора търсят нещо ново, нещо различно... Нещо, където да споделят мислите си, а не да гонят лайкове, брой последователи и да използват филтри, за да бъдат харесвани. На всяка цена.