България през стъклото на времето: Интерактивна изложба в Музея в Рим

09 декември 2019 | 12:21
508
0
снимки: Dromomania
0

„България през стъклото на времето“ е изложбата, която гостува на Музея на Рим в Трастевере от 12 декември до 12 януари 2020 г. България от 20-те и 30-те години на миналия век и връзката с Италия от онова време са в центъра на експозицията.

След изключителния успех на експозицията през пролетта в Националната художествена галерия „Квадрат 500“ в София, римското издание е в чест на 140-годишнината от установяването на дипломатическите отношения между България и Италия.

Тази годишнина съвпада с друг важен юбилей – 140 години от определянето на София за столица на България.

В експозицията по интерактивен начин с 3 D мапинг, триизмерни проекции, мултисензорни ефекти и анимации са представени 36 автентични стъклени плаки от семейното наследство на фамилия Близнаков. Изложбата се организира съвместно с Общината на Рим и с партньорското съдействие на Софийска столична община.



Тя е създадена и организирана от Фондация „Ценности“ на Антонина Стоянова под патронажа на Посолството на България в Италия и извънредния и пълномощен посланик Тодор Стоянов, в сътрудничество с Българския културен институт в Рим като част от Комуникационната стратегия на Република България за ЕС за 2019 г.

Кураторите Ирина Дилкова и Милена Кънева преосмислят българския изложбен проект в мултимедийно измерение. Новият прочит ще изненада италианската публика с виртуална реалност, QR кодове и триизмерни проекции.

Старите стъклени плаки оживяват в модерна технологична форма в контраст с битовите им сюжети. И така увеличават и без това силното им емоционално въздействие.

Зрителят ще предприеме вълнуващо пътешествие в бита и нравите на България от преди 100 години. 36-те фотографски плаки представят епохата, в която са направени от историческа, етнографска и географска гледна точка.

Прожектирани по стените на музея, стъклените плаки разкриват пейзажи и обичаи от България от 20-те и 30-те години на ХХ век.

Тези старинни фотографски находки са били съхранявани увити в избледнели машинописни листове – дипломатически преписки, бюлетини на Ройтерс и БТА от 30-те години на миналия век.

Най-интересните новини, разказващи за превратностите в Европа от онова време, са отпечатани в тогавашния вестникарски формат и са част от изложбата.

Историята, залегнала в изложбата завладява въображението. Всичко започва, когато Надежда Близнаков Де Микели Витури, италианска аристократка от български произход, се среща през 1998 г. с Антонина Стоянова, по това време първа дама на България.

Тя й подарява семейното съкровище – 36-те стари фотографски плаки, принадлежали на дядо й Марко Близнаков, един от основателите на пристанищната дейност в страната.

Младият старозагорец завършва инженерство в Белгия и е изпратен, по волята на княз Фердинанд, да специализира пристанищно инженерство в Триест. В началото на ХХ век той вече е успешен бизнесмен, щастливо женен за италианката Петронила Венециани и почетен консул на България в Италия.

Зет на известния писател Итало Звево, той е част от интелектуалния, космополитен живот на Триест от началото на века.

Сред най-близките му приятели е писателят Джеймс Джойс, който става преподавател по английски на дъщерите му.
Предполага се, че Марко Близнаков може би наел фотографи, които да заснемат моменти от българското ежедневие и фрагменти от красотата на любимата му страна или е получил фотографските плаки като консул на България, за да може да я представя подобаващо пред италианската публика.

Документалният филм „Съкровище в сърцето“ с оригиналния разказ на 95-годишната Надежда Близнаков за нейната житейска история е неразделна част от изложбата „България през стъклото на времето“. Продуциран е от „МК Продъкшън“, автори са Милена Кънева и Ирина Дилкова. Оригиналната музика на лентата е на Николай Иванов-Ом и гайдаря Петър Янев.



В една от залите, която ще напомня салонът на Вила Венециани с фотосите на семейство Близнаков и на Триест от началото на XIX век, българската столица София, която присъства в плаките с току що завършения строеж на Александър Невски, за своя 140 юбилей , ще бъде представена и чрез един паралелен фото- монтаж с архивни снимки на eмблематичните и модерни за времето си сгради отпреди век, с тези направени днес от фотографа Евгени Димитров.

Към експозицията е издаден луксозен каталог, благодарение на арх. Стефан Добрев и неговата издателска къща.

Задълбочените познавателни текстове на плаките, описващи българските обичаи, символи и традиции са дело на етнолога Анелия Милушева.

Румен Димитранов aрт директор на изложбата и каталога и Георги Христов са автори на визията и на интерактивното пресъздаване на изложбата.
 

Коментари

Добави Коментар

Най-четени

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.