Автор
Веселина Петрова

Когато се загледаш в един изгорял автобус...

Тази нощ 45 човека загинаха в огнен ад на магистрала "Струма". Всички експерти, оказали се на мястото на инцидента, споделиха, че такова нещо не са виждали. Страшно е. 45 изгорели тела. Пепел. И семейства, които скърбят. Болката със сигурност е неописуема. Всяка загуба на любим човек е страшна. И непрежалима. Всяка. Непрежалими са и тези девет възрастни хора, които си отидоха след пожар в старчески дом у нас. Тъжен живот, тъжна, ужасяваща смърт... Отидоха си, задушени от дима. Преди тях жена загина от пожар в будка за вестници. Преди нея пък болни от ковид отделение починаха, отново при пожар.

И тук, изказвайки съболезнования на близките на загиналите, смирено склонили глава за "Бог да прости", трябва да кажем една голяма истина - всъщност у нас всяка седмица си отива по един автобус с хора. Защото такава ни е държавата. И защото правила няма, а и да има - никой не ги спазва.

Остава само пепел. Пепел, под която са скрити милиони причини за голямата смъртност по пътищата ни. Смъртност, за която някой трябва да поеме отговорност. Смъртност, която минава между другото. И остава без последствия. Просто черна статистика.

View post on Instagram
 

От години се говори за липсата на достатъчно качествена маркировка, за липса на достатъчно и качествено обезопасяване, за недобро изпълнение на ремонтите и некачествено строителство на магистралите - настилка, материали под настилката, мантинели, всичко.

Присъствала съм на поне три семинара, на които представители на бранша, занимаващ се с внос и продажба на маркировки и обезопасяващи съоръжения, са коментирали, че у нас се пести от всичко. Че пазарът вече предлага модерни съоръжения, които могат не само да предпазят при евентуален сблъсък, но и наистина да спасят живот.

През периода от 1 януари 2021 г. до 30 септември 2021 г. на територията на страната са настъпили 4471 пътно-транспортно произшествия, при които са загинали 362 и са ранени 5600 участници в движението по пътищата, сочи официалната статистика.

Държавата обаче мълчи. Дори статистиката ни не е точна. Защото много от хората, откарани в болницата след катастрофи, ако починат, не се вписват в регистрите като починали от пътно-транспортно произшествие.

И това не е всичко. Защото дори да има правила, няма контрол. И идва един ден, в който се случва това. Трагедия. Един автобус се запалва и умират повече от 40 човека от Северна Македония.

Всички загинали в катастрофата на магистрала "Струма" са млади хора, заяви македонският външен министър Буяр Османи на брифинг пред "Пирогов", където са настанени пострадалите. Автобусът е превозвал туристи от Северна Македония, които са пътували за Скопие от Истанбул. В рейса е имало над 53-има пътници, сред тях - и над 10 деца.

Разбира се, в момента тече следствие. Работи се по версия за внезапна техническа повреда или заспиване на водача. Видим спирачен път на метри от мястото на инцидента няма. Има информация, че в автобуса е имало туби с нафта.

Експлозия е събудила пътниците в автобуса, който катастрофира тази нощ край Боснек. Това е разказал един от оцелелите при инцидента македонски граждани на премиера на страната Зоран Заев, стана ясно от думите му пред Би Ти Ви. „Всички са спели. Един от пътниците, с когото разговарях по телефона, ми каза, че е имало експлозия. 7 души успели да разбият прозорец и така са се спасили“, обясни Заев.

Експерти обаче твърдят, че пътят е бил проблемен, защото точно на мястото на катастрофата е имало нерегламентиран - т.е. незаконен изход от кариерата, намираща се в района. Друг възможен проблем е наличието на дребни камъчета и чакъл, които камионите, излизащи от кариерата, редовно "докарват" на магистралата. А всеки шофьор знае колко опасно може да бъде това!

"Не може вечно да обвиняваме шофьорите. Този участък е в безобразно състояние - мантинели, маркировка, знаци“, коментира експертът Диана Русинова от Института за пътна безопасност пред БНТ след тежката катастрофа тази нощ.

"Имам съмнение, че сцеплението на асфалта не е каквото трябва. На мантинелата има 2 болта, не 4. Очевидно се е пестило", каза Русинова.

"Има много дефицити по българските пътища. Миналата година имаше друг инцидент там. Пътят към Гърция е една от 1500-те черни точки в България. Ние ги съобщаваме и нищо не се случва", допълва нейният колега Емил Марков.

"Днес е на "Струма", утре ще е на "Тракия", вдругиден - на "Хемус". Управлението на пътната безопасност очевидно не работи. На Северната тангента в София стават по 3 катастрофи всеки ден. За три месеца не се намери една институция да реши този проблем", казва още Диана Русинова.

Това е. Причини много. Повечето от тях се знаят от години. Но не се работи. Замитат се. Под пепелта. Пепел при пепел. И остава само статистиката. И болката на близките.

Е, понякога се появяват и едни експерти по безопасност, които се накачулват като лешояди при подобни инциденти и изнудват държавата за още пари на вятъра, за още един скъп доклад, за още едно звено по пътна безпасност. А македонците, наш братски народ, днес скърбят заедно с нас. Поне в мъката си сме заедно, нали?

УРОЦИТЕ СА ЗА НАС, ЖИВИТЕ. НЕКА НЕ ОСТАВЯМЕ СМЪРТТА ДА БЪДЕ ПРОСТО ЧЕРНА СТАТИСТИКА. ДА СЕ СМИРИМ И ДА СЕ ПОМОЛИМ. И да променим това, което трябва. За да няма други такива автобуси. За да няма повече жертви на пътя. За да няма почернени майки и бащи.