Светът ликува: Кацнахме на Марс!

27 ноември 2018 | 17:05
1388
2
Снимки: Getty/Images
2

Седем месеца, след като излетя от Земята, космическият апарат „ИнСайт“ на НАСА пропътува 484 милиона километра, прекоси рискованата повърхност на червената планета и успешно се приземи на Марс. Сензационната новина, която предизвика неистова радост сред всички участници и наблюдатели на мисията, дойде лично от контролния център на НАСА в Пасадина, щата Калифорния.

Голямото събитие се очакваше с безпокойство от страна както на специалистите от НАСА, така и от всички с интерес към космическата тема. Причината за тревогата - до момента повече от половината мисии до Марс са се проваляли.

Минути след кацането сондата изпрати първата си снимка от повърхността на Марс, на която ясно се вижда хоризонтът на планетата.



Капсулата, в която се намира въпросният роботизиран модул, бе изстреляна на 5 май. Безспорно, апаратът е изключително постижение в технологично и инженерно постижение, тъй като да изпратиш на десетки милиони километри от Земята уред, който да се справи с безумно сложни маневри и задачи, за да може безпроблемно да кацне на Марс – е само по себе си връх на човешкия ум, уникално и революционно постижение в дейността на астронавтиката.


Това е първото спускане на апарат от НАСА на Марс от шест години насам. Предишният апарат, който кацна на червената планета, е роувърът Кюриосити, през 2012 г. За него беше използвана различна технология за спускане от тази на „ИнСайт“.

„ИнСайт” се е движел със скорост над 20 хил. км в час, като в рамките само на 8 минути учените от НАСА успяха да тушират тази скорост, за да може апаратът безпрепятствено да се приземи на Марс. Той е кацнал близо до Кюриосити - в равнината Елизиум планициа.

Сега пред модула стои сериозната задача да прокопае дълбочина около пет метра и да изследва структурата на Марс – каква е вътрешната температура на планетата, дали има ядро, кора и мантия. За да проведе безпроблемно своите изследвания, е било нужно апаратът да кацне на гладка повърхност, което за радост на целия екип от астронавти, се и случи.

Досега измервания са правени най-много на дълбочина 2,5 м, но не на Марс, а на Луната от мисията Аполо. „ИнСайт“ носи със себе си и сеизмометър, с който ще провери за първи път дали на Марс има трусове. Апаратът ще проследи въртенето на планетата спрямо оста и изместването ѝ, за да бъде разбрано какви са размерът и съставът на ядрото ѝ.



Продължителността на мисията „ИнСайт“ е предвидена за една марсианска година, която е равна на две земни. През цялото време на своята работа апаратът ще изпраща данни към Земята.

Космическият апарат „ИнСайт“ тежи 385 кг. Стойността на мисията възлиза на 1 милиард долара.

Наред със страни като Франция, Германия, Белгия и други европейски държави, в нея участва и България. Става въпрос за уредът „Люлин”, който се намира на около 400 км от повърхността на Червената планета. Той измерва радиацията и опасните лъчения на Марс – важна информация за бъдещите мисии, гарантираща безаварийното преминаване на летателните апарати през атмосферата на Марс и тяхното оцеляване. Очаква се българската разработка също да кацне на Марс през 2020 г.

Радостта на екипа на лабораторията за реактивно движение на НАСА беше споделена от половин милион души, които гледаха прякото предаване онлайн. Стотици се бяха събрали и на „Таймс Скуеър“ в Ню Йорк, за да проследят приземяването на сондата на червената планета от монтираните видео стени.

Четете още: Брак в орбита около Луната: Мисията възможна

Коментари

2 Виктор
  16 декември 2018 | 14:56 отговор
 

Кой им вярва на тея въобще!?

 
1
  16 декември 2018 | 10:21 отговор
 

Не знаех, че и ние сме замесени в тази измама.

 

Добави Коментар

Най-четени

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.