Най-дългото модно пътешествие приключи. Карл Лагерфелд си отиде, но ни остави повече от половинвековна визионерска мода, която бе едновременно свободна и приобщаваща. Самоук майстор, той наричаше себе си „пълна импровизация“. Той беше свободен и креативен дух, който следваше само инстинктите си, а те никога не му изневериха. Завинаги ще остане свързан с френската модна къща Chanel, за която създаде едни от най-емблематичните силуети на нашето време. Неговите проекти бяха въплъщение на френската елегантност - визия, която той сподели с целия свят. Към всяка нова колекция той подхождаше сякаш беше първата му, влагайки целия си талант и креативност. Не бе прикован към миналото, но нямаше стремежи да диктува и бъдещето: по собствените му думи, „La mode, c’est éphémère“.

Роден и израснал в Хамбург, Лагерфелд се премества в Париж през 1952 г. Именно шоу на Christian Dior, което посещава с майка си, го вдъхновява да открие първата си страст: модната илюстрация. Две години по-късно, той привлича вниманието на Пиер Балмен на конкурс в Secrétariat International de la Laine и става негов личен помощник. След това преминава през поста артистичен директор на Jean Patou през 1959 г., като същевременно преследва кариера на свободна практика. През 1964 г. той се присъединява към френската къща Chloé, където създава колекции ready-to-wear и аксесоари до 1983 г. Неговите облекла са луксозни, удобни, бохемски и романтични, улавящи движението за свобода от 70-те години.

View post on Instagram
 
View post on Instagram
 


През 1965 г. се присъединява към Fendi, където лично поема основната линия. До последния си дъх той създава мода, оцветена с хумор и ирония, намалявайки употребата на кожа и експериментирайки с дръзки стилове. Той беше провокативен и нелишен от противоречия. Дължим му акронима "FF" или "Fun Fur" - фалшива козина, с която да се забавляваш. Чрез работата си за Fendi той свързва модата с изкуството, например именно Fendi бяха основният спонсор на реставрацията на римските фонтани преди няколко години, а Карл издаде книги със снимки по темата. Карл Лагерфелд завинаги ще остане стълб на италианската модна къща.


Най-красивата му история обаче е тази, която той пише с Chanel, къщата, чиито юзди поема през 1983 г. До последното си шоу там той представяше видения, неуморно преосмислящи наследството на Коко с безупречна последователност към стила и непоколебимо внимание към детайла, без обаче да остава в нейната сянка, а вслушвайки се в ритъма на днешния ден и отговаряйки на потребностите на модерните и постмодерни жени. Благословен с изключителен талант за сценография, той създаваше спиращ дъха интериор за всяко едно от своите представления. В допълнение, от януари 1987 г. той сам снимаше прес-книгите на Chanel и рекламните кампании. Карл Лагерфелд не беше просто дизайнер, а визионер с 360-градусов подход към модата: от известните скици с цветен молив, до рекламната си работа, силата на която той разбира много преди своите съвременници. Като истински визионер, той пое ролята на стилиста, такава каквато се практикува днес, много преди да стане модерна.

View post on Instagram
 
View post on Instagram
 



"Fendi е моята италианска идентичност, а Chanel е моето френско аз", каза той веднъж, и именно тази космополитна визия за модата (той е германец, живял във Франция, пътувал постоянно между Рим и Ню Йорк и говорил на четири езика) даде на френските му колекции за Chanel онова tour de force, което направи една модна къща с френско ДНК любима по целия свят.

Пионер на круизните колекции с линията Chanel Métiers d’Art, той представяше всяка година своята визия за различна страна. Карл Лагерфелд никога не преставаше да отдава почит на занаятчиите на френската мода, на пазителите на фамилиите, занимаващи се с ръчна изработка на дантели, бижута. Тях той държеше най-близо до сърцето си. По специален проект под патронажа на Лагерфелд модната къща изкупува ателиетата за старинни занаяти като бродерия и изработване на аксесоари и вече е спасила много от тях.

View post on Instagram
 
View post on Instagram
 

Редки са онези, които успяват да внесат такова въображение и чувство в работата си. Легендата ще бъде запомнена с невероятния си хумор, с таланта си за усвояване на езици и заради прямотата на изказа си – неслучайно е наричан “Kaiser de la mode”. Той е бил майстор на самоунищожителния хумор. През 2010 г. неговият силует е отпечатан върху бутилка от Coca-Coca Light, която се превърна в емблема на поп-културата, а през 2008 г. той позира в кампания за пътна безопасност, популяризирайки жълтите светлоотразителни жилетки много преди те да се превърнат в задължителни.


"Не искам да бъда реалност в живота на другите,"
каза веднъж той, "искам да бъда като привидение, което се появява и след това изчезва"

Той се появи и си отиде, но между началото и края, благодарение на него, модата получи признание като изкуство и точно заради това Карл ще остане в историята завинаги, защото легендите не умират...

По материали на Vogue France