Автор
Пепа Попова - Пепита

Вивиан Уестууд - кралицата на британската мода и покровител на пънк културата

Вивиан Уестууд, кралицата на британската мода, която вкара пънка и политиката в света на haute couture, почина на 29 декември 2022 г.  на 81 години.

Потвърждението дойде с официално изявление в Инстаграм страницата на едноименната марка, както и на тази на Андреас Кронталер, нейният съпруг и съкреативен директор.
Вивиан продължи да прави нещата, които обичаше, до последния момент, рисувайки, работейки върху своето изкуство, пишейки книгата си и променяйки света към по-добро. Тя водеше необикновен живот. Иновациите и въздействието ѝ през последните 60 години са огромни и ще продължат да оказват влияние и в бъдеще“, се казва в съобщението, което донесе новината за смъртта на дизайнера.
Следват думите на Андреас Кронталер: „Ще продължа да нося Вивиан в сърцето си. Работихме до края и тя ми остави много неща за вършене. Благодаря ти, скъпа“.

View post on Instagram
 

Историята на Вивиан Уестууд е една от невероятните. През годините тя непрекъснато променя начина ни на обличане, печелейки уважението и признателността на целия свят, както и титлата Дама на Британската империя. Нейната фондация, Vivienne Foundation, беше основана наскоро от самата дизайнерка, нейните деца и внучка и ще бъде официално стартирана през следващата година, за да почете, защити и продължи наследството на нейната кариера, особено по отношение на активизма: нейната цел номер едно е да повиши информираността по отношение на промените в климата и да се бори за опазване на околната среда.

View post on Instagram
 

В чест на грандамата на британската мода искаме да ви припомним най-необикновените моменти от кариерата ѝ, които завинаги промениха облика на модата.

View post on Instagram
 

Когато Уестууд среща Малкълм Макларън, мениджър на основополагащата пънк група Sex Pistols (от когото по-късно има син), двамата отварят бутик в Челси, Лондон, през 1971 г. Магазинът на Kings Road N430 променя името си в зависимост от колекцията, преминавайки от Let It Rock през Too Fast To Live, Too Young To Die до Sex през 1974 г. Бутикът на Уестууд и Макларън бързо се превръща в популярно място сред алтернативно мислещата младеж с продукти от кожа, каучук и много метални аксесоари. Всичко това асоциира със садомазохизма, но тук се кове и визията на пънка. Платове с физически нарушена структура, якета от кожа отрупани с капси, щампи с директни скандални послания, мрежести потници, прекрояване на границите между половете, крещящи комбинации от ярки цветове. И нещата не спират дотук – безопасните игли излизат на видима позиция с изобилно присъствие, често проболи плътта, шокират благопристойните граждани, а пънкът се превръща в антикултурно и социално движение, борещо се с установените традиции. През 1977 г., точно когато God Save The Queen на Sex Pistols достига номер едно в класациите на NME, магазинът е преименуван на Seditionaries, отразявайки нова естетика и отношение, които поставят началото на цяло движение - пънк рок.

View post on Instagram
 

Новата романтична ера, 1981 до 1986г.
През 1981г. Уестууд и Макларън правят дебюта си на модния подиум в Лондон, а първата им колекция “Пирати” е призната за освобождаване от потискащите силуети на 70-те. Когато партньорството ѝ с Макларън приключва, Уестууд продължава сама да доминира света на модата с нейните революционни творения. Тя е втората английска дизайнерка след Мери Куант, която представя колекция в сърцето на модата Париж. Това се случва през 1983г. и предизвиква както шумни овации, така и критики от страна на пуританите, заради пънк прочита, миксиран с исторически вдъхновения в Punkature.
Уестууд става известна с историческите си препратки, особено с романтиката от Викторианската епоха. Пример за това е колекцията Mini-Crini за сезон пролет-лято 1985 г. Вместо да се поддаде на мъжествените големи рамене, които бяха толкова модерни през 80-те години, тя подкопа конформисткото облекло от 17-ти век, превръщайки го в серия от чувствени визии, които подчертават формите на тялото с помощта на кринолини от памук, лек туид и модерна вариация на класическия корсет. Като цяло корсетът се превръща в запазена марка на британската дизайнерка. Тя променя кройката, детайлите и дизайна през годините, но винаги го включва в колекциите си.
И как да не споменем и емблематичните обувки на 25 сантиметрови токчета, с които искаше да въздигне жените на пиедестал?

View post on Instagram
 
View post on Instagram
 
View post on Instagram
 

Езическите години, от 1987 до 1992г

Към края на 80-те има очевидна и важна промяна в стила: от пънк рок към пародия на висшата класа, период, който Уестууд нарича „езическите години“. Именно през този период тя заложи на родния Харис Туид. Всъщност мекият тартан, карето, вталеното сако, корсетът, полите до коляното, както и здравословна доза ирония и неизменният пънк - всичко това се превърна в запазена марка на дизайнера за следващите десет години и й донесе световна слава. За своята емблематична колекция Harris Tweed от сезон есен-зима 1987 г. Вивиен признава, че се е вдъхновила от малко момиченце, което е видяла във влака. „Тя не може да е била на повече от 14 години. Носеше плитка, прибрана на кок, сако от Харис Туид и чанта с балетни чехли вътре. Тя просто стоеше там и изглеждаше толкова готина и сдържана“, каза дизайнерът в интервю за Independent през 2011 г.

През 1992 г. Уестууд е наградена с OBE (Орден на Британската империя) за приноса си към модата. През 2006 г. при награждаването си с рицарско звание преди срещата с кралицата в Бъкингамския дворец Уестууд скандализира обществото като въртейки се пред камерите, разкрива неволно, че под роклята си няма гащи.

View post on Instagram
 

Англомания и възходът на супермоделите, 1993 до 1999 г

През 90-те години Уестууд отново променя стила си, смесвайки исторически препратки, както английски, така и френски, като същевременно играе с модерни пропорции и безупречно изрязани кройки. През 1993 г. Уестууд се жени за австрийския студент по дизайн Андреас Кронталер. Двамата създават успешно партньорство, в живота и бизнеса до последно.

И като стана дума за най-незабравимите моменти на подиума, помните ли, когато Наоми Кембъл падна с обувки с висока платформа от 22 см по време на шоуто есен-зима 1993 или корсетите, носени като връхна дреха в коелкция есен-зима 1994? И как да забравим, когато Кейт Мос, гримирана като Мария Антоанета, се разходи по подиума топлес, ядейки сладолед на шоуто пролет-лято 1995 Erotic Zones? Незабравими моменти, написали страници в историята на модата.

View post on Instagram
 
View post on Instagram
 

Активизъм и андрогинност, от 2000 г. до днес

С началото на новия век Уестууд започна да използва своите колекции и подиума като политическа платформа, особено за изпращане на послания, свързани с околната среда и необходимостта от опзаване и спасяване на планетата. „Промените в климата, а не модата, са моят приоритет в момента“, каза тя пред Guardian през 2014 г. Всичко, което създава и представя, носи със себе си социално и политическо послание, от лозунгите на дрехите (които напомнят за нейното пънк минало) за протести срещу Брекзит, глобалното затопляне и в защита на свободата на изразяване.

Колекцията Unisex за сезон есен-зима 2015 със сигурност беше една от първите, които превърнаха андрогинния външен вид в мейнстрийм, отново проправяйки път за нова ера на прогресивна и всеобхватна мода.

View post on Instagram
 

За всички е ясно, че грандамата на британската мода с нестандартната си и екстравагантна природа на вечна бунтарка, непобираща се в норми и рамки, не само революционизира нашия подход към модата отново и отново през годините, но също така действа мощно по важни глобални въпроси, в които силно вярва. С изкусните си умения и с неукротима фантазия тя показа как изкуството на обличането може да променя облика и мисленето на човека и на света.

View post on Instagram