Замисляли ли сте се някога каква е разликата между знание и мъдрост?

За да стигнете до отговора на този въпрос, представете си за секунда две различни личности, с различен житейски опит, които обаче са поставени в ситуация да изучават един и същи обект. За да бъдем по-конкретни, ще поясним – става въпрос за океана.

Първият е университетски професор, експерт по океанография; вторият е рибар.

През десетилетията тези мъже са изучавали напълно еднакъв обект, но от различни гледни точки и с различна цел. Професорът несъмнено е наясно с всички явления, характерни за океаните, и спецификата на обитаващите ги организми, но е прекарал нищожно време в океана. Рибарят от своя страна е прекарал голяма част от живота си в океанските води, но пък не е запознат с научната страна на случващото се в дълбините му.

И тук идва сложният въпрос – кой от двамата всъщност е по-наясно с тайните на океана и кой го познава по-добре?

И като се замислите, в основата си това питане е свързано точно с отговора на въпроса: Как в действителност придобиваме познания относно заобикалящия ни свят?

Според рационализма най-ефикасният начин е чрез задълбочаване в материята, посредством събиране на информация и факти, изучаването им и т.н. В същото време според емпиризма познанието в определена сфера се изгражда благодарение на нашите сетива.

Със сигурност придържането само към едното твърдение и отхвърлянето напълно на другото е грешен подход. Но дали е необходимо да се прави подобно противопоставяне на тези. Защото ако се замислите, няма ли да достигнете до извода, че опознаването на света посредством първия метод всъщност ни осигурява познание, а посредством втория – мъдрост, разбирайте опитност. Две напълно различни по същността си понятия, които човек погрешно често приравнява едно с друго.

Най-общо казано - знанието е натрупването на информация, научена чрез образование. Знанието е чужд опит. Докато мъдростта е изграждане на познание въз основа на преживявания и сетива. В този ред на мисли няма да е грешно да се заключи, че знанието е натрупване на чужд опит, а мъдростта е натрупване на собствен опит.

В този смисъл, ако отнесем това заключение към случая с професора и рибаря, можем да достигнем до изводите, че професорът има познания за морето, докато рибарят е мъдър по отношение на това как да действа в хармония с морето. Това разграничение е важно и води до осъзнаването, че знанието предоставя представа за света, която е далеч по-задълбочена от тази, която можем да постигнем, опирайки се само на собствения си опит и разчитайки само на сетивата си. Но пък мъдростта помага да се проумее достатъчно добре ситуацията и да се вземе по-адекватно решение, когато възникне проблем.

Ако професорът внезапно излезе в морето само със своите познания и без никакъв опит, той със сигурност ще овладее възникнала ситуация по-бързо от някого без никаква информираност. Но няма начин да успее да разреши проблем толкова бързо и лесно, колкото рибарят.

Какъв е изводът? Че знанията могат да улеснят излизането от конкретна ситуация, но не са такава гаранция за успешно разрешаване на възникнал проблем, каквито са мъдростта и опитността!

То тогава доколко благополучието зависи от образованието и дали високото IQ в действителност е гаранция за по-успешно житейско развитие?

Защото истината е, че IQ тестовете трудно биха дали информираност не само относно степента на опитност, но и относно възможността да се мисли абстрактно, както и за умението за приспособяване. А несъмнено ще се съгласите, че и първото, и второто, и третото са от значение, когато говорим за реализация и постигане на поставени цели.

Освен това няма как да не се спомене, че един рибар не се нуждае от висок коефициент на интелигентност, за да доминира и просперира в своята област.

Нуждае се от опитност. Не от знания на професор.

Това важи, разбира се, не само за контекстуалната мъдрост/опитност (да си добър рибар, добър футболист или добър копирайтър), но и за общата, под която се разбира натрупване на умения не в конкретна сфера, а като цяло умения за справяне с предизвикателствата на живота.

Най-общо казано, и единият вид мъдрост, и другият могат да бъдат подпомогнати със знание, но събирането на информация и изучаването ѝ не е предпоставката, от която зависи проявяването на опитността.

Просто защото реалният свят върви една стъпка отвъд теорията и изисква действие. Точно то е гаранцията за добиване на опитност. Мъдростта се постига чрез различни ситуации, а не чрез научаване на сурови факти за живота. Все пак, ще се съгласите, може да сте прочел и много книги за любовта и да знаете много за нея от руските романи, но за да познаете самата любов, вие трябва да сте я преживели.

Това, мили дами, разбира се, не означава, че трябва да не се образовате и развивате интелектуално. Означава, че за да просперирате – и в материален, и в интелектуален, и в социален план, не трябва да имате три висши образования, а да не си поставяте граници. Трябва да пътувате, да опознавате различни култури и да не подценявате някого само заради визията или интелектуалното му развитие, защото има какво да научите за вас и за света от всеки един човек, с когото ви срещне съдбата. И всяка среща, всяка размяна на мисли и емоции е поредната капка в чашата на вашата опитност! А бъдете сигурни – един ден ще сте благодарни за всяка една от тези капки.