Времето е все така дъждовно, а и прогнозите не са много обнадеждаващи. Но сега е моментът да помислим за наближаващите топли дни и за покупката на ново колело, разходките с което да ще бъдат много полезни за здравето ви.

Нека си припомним историята на това уникално транспортно средство. Велосипедът е бил създаден през 1817 г. от немския професор Карл Фон Дрез и е изглеждал доста по-различно от днес. В съвременния си вид колелото се е появило чак през 1839-1940 г., когато било усъвършенствано от ковача Киркпатрик Макмилан. Минали още няколко десетилетия, през които изобретението постоянно било подобрявано. Появата на велосипеда е изиграла огромна роля в създаването на други видове транспортни средства.



В момента съществуват няколко различни вида велосипеди. Основните разновидности са четири – риджид, хардтейл, софттейл и с двойно окачване. Риджид се отличава с това, че в конструкцията му не са предвидени амортизатори, а предната вилка е твърда. Това е най-лекият и достатъчно бърз модел, но при това удобството и проходимостта му са на ниско ниво. Най-подходящ е за каране по равна асфалтова настилка. Хардтейл е най-популярният тип колело – той има преден амортизатор, което го прави по-проходим и устойчив на неравен терен. Това усъвършенстване обаче си има своите недостатъци – колелото е значително по-тежко и по-бавно. Софттейл има два амортизатора, което е приятен бонус при каране по пресечен терен. Колелата с двойно окачване имат подобрени амортизатори, подходящи за екстремно каране.

По една друга класификация велосипедите могат да се разделят на планински, шосейни, хибридни, градски и туристически. Първият вид е предвиден за каране по неравен терен – той има подсилена рамка, широки гуми със специфичен рисунък на протектора и много скорости за покоряване на най-труднопроходимите маршрути. Шосейните колела пък напротив са предвидени за скоростно каране по равни асфалтирани пътища. Имат тънки гуми, извито кормило и лека рамка. Този вид колело не е подходящ за новаци заради необичайната позиция на седене. Хибридното колело, както може да се предположи от името му комбинира в себе си качества на двата други вида. Подходящо е както за каране по асфалт, така и за преодоляване на неравности. Но ако смятате да карате основно по пресечен терен, по-добре си купете планински бегач. Градското колело е подобно на хибридното, но има по-голямо количество аксесоари – например огледало за задно виждане, фар и багажник. От туристическия велосипед се иска да бъде максимално комфортен и надежден. с негова помощ ще можете да превозвате и умерени количества багаж. Във всички случаи изборът на колело зависи изцяло от предпочитанията ви и финансовите ви възможности.



А сега да обсъдим ползите от колоезденето. С редовно каране на колело можете да укрепите сърцето и кръвоносните съдове, да подобрите кръвообращението и да изгорите огромно количество излишни калории. Освен ще развиете дихателната система и ще стегнете мускулите на краката. Карането на колело помага и срещу разширени вени. За постигането на най-силен ефект се иска да карате колело всеки ден не по-малко от 30 мин., а през почивните дни да си позволявате и по-големи разходки. Преди да се качите на колелото, направете загрявка и клекнете няколко пъти. Натискът върху педалите трябва да идва от основата на пръстите, а не от средата на стъпалото или от петата. За колоездене са подходящи всякакви дрехи, освен може би широки панталони, които могат да се оплетат във веригата. Ако очите ви сълзят от вятъра, вземете си специални очила. През зимата можете да тренирате на велоаргометър.



За пълноценна тренировка ползвайте интервалния метод – редувайте бързо и бавно каране, например пет минути с максимална скорост, след което десет минути бавно. Важно е ида запомните няколко съвета:

1. Не карайте на пълен стомах, за да не натоварвате сърцето;
2. Носете си необходимото количество вода, за да избегнете обезводняване;
3. При възникване на болки в коленете си починете и преразпределете натоварването – иначе рискувате да получите по-сериозна травма;
4. Прегледайте дали всичко е в колелото изправно, преди да тръгнете;
5. Старайте се да седите в правилна позиция.
6. Колоезденето е противопоказно на хора със заболявания на вестибуларния апарат и различни заболявания на гърба и кръста. Но ако нямате подобни проблеми, спокойно можете да карате.