Колкото и опърничаво да крием годинките, накрая възрастта печели играта

15 март 2019 | 13:00
1878
0
Pixabay.com
0

За всеки е ясно, че старостта не е нещо, с което може да се разминем, и въпреки това все още съществува онова антично желание да запазим младостта си възможно най-дълго.

yjyhj

Само че колкото и опърничаво да крием годинките, накрая възрастта печели играта. Или казано с други думи, едновременно знаем, че ще остареем, но влагаме сили, за да не се случи.

Парадоксалната ситуация е наблюдавана и при други поводи, в които човек се изправя пред нещо неизбежно, описани от терапевта Елизабет Кюблер-Рюс като петте етапи на скръбта. Елизабет е маркирала фазите при работата си с пациенти, страдащи от неизлечимо заболяване, и затова може от любопитство към експеримента да погледнем на старостта от тази призма, като направим една разходка през етапите на нейното приемане.

1. Първа фаза: Отричане – Да се остарява в свят, в който само младостта е привлекателна, е мъчително и заради това паниката от първия бял косъм, първата бръчка, отпускането на кожата не е изненадваща. Масовата обсесия с идеята за младостта, чийто срок на годност никога не изтича, е генерирала огромна индустрия, трупаща милиарди, която ни заблуждава, че може да спрем стареенето и да маскираме възрастта си.

През последните десетилетия пластичната хирургия, фотошопът и козметичните продукти издигнаха култа към младежката визия до екстремни висоти. При пряк сблъсък със страха, че най-хубавите му години са си отишли, човек моментално се оглежда за чудотворни лекове, с които да замаскира следите, било то крем или туширане на снимки, и да се излъже, че е по-млад, отколкото е всъщност.

2. Втора фаза: Гняв – Перспективата, че младостта ни напуска, създава и сериозна доза неудобство. Изведнъж осъзнавате, че модерните изпълнители са доста по-млади от вас, възрастта ви кара да се чувствате като античен експонат, не се справяте с актуализациите на новите технологии и с усилия гледате филми със субтитри. В моменти, когато изглеждате просто нелепо, гневът е най-естествената човешка реакция.

3. Трета фаза: Договаряне – Остаряването предизвиква гняв не само заради младежа, който вече не сте, а и заради човекa, в който не сте се превърнали. Тук започва пазаренето с живота, за да наваксаме всичко, което сме пропуснали като млади – екскурзии, образование, приятелства, забавления, мечтаната кариера, любов.

Упорството в този момент е вдъхновено от поговорката „По-добре късно, отколкото никога” и във внезапното желание за състезаване с времето се борим да запазим и онази виталност, която все повече се отдалечава. Вече не се интересуваме толкова от борбата с дехидратацията и отпускането на кожата, а се стараем на всяка цена да поддържаме енергичността си и да си вземем това, което сме пренебрегнали преди години.

4. Четвърта фаза: Отчаяние – Но с трупането на свещички върху тортата угасва и амбицията за реванш. „Остаряването не е за пъзльовци”, беше казала Бети Дейвис, защото ако в 20-те си години се интересувате кой се е оженил, след 70 ще ви вълнува кой е останал вдовец. Тогава отслабеното зрение и загубата на коса изглеждат нищожни пред изгледа за загуба на приятел, на любим човек и на член от семейството. Появяват се чувството за безнадежност и безпомощност, сякаш сте загубили контрол над собствения си живот и се носите по течението. В този момент идва и прозрението, че независимо колко се стараем да задържим младостта си и да превърнем остаряването в идеалистичен процес, това е невъзможно.

5. Пета фаза: Приемане – Да се наслаждаваш на остаряването звучи като оксиморон, защото да кажеш сбогом на най-пъстрия период от живота си е болезнено. Малко са добрите примери, които показват, че старостта е естествен биологичен процес от човешкия живот като юношеството и зрелостта, а сред тях е Пабло Пикасо, според който ставаме млади по дух едва, когато навършим 60 години. Тогава се научаваме на свобода от общественото мнение и стерeотипи, на самодостатъчност, спираме да воюваме и сключваме мирен договор с възрастта си.

Без значение дали искаме или не искаме, всички ще бъдем баби и дядовци един ден. Може да сме баби и дядовци с осакатени от операции лица или с изпразнени сметки за козметични процедури, но накрая пак ще се придвижваме трудно и спомените ще са ни по-скъпи от мечтите. Страхуваме се, че когато остареем, вече няма да ни забелязват, но външният вид далеч не е единственото, отбелязващо присъствието ни. С помощта към другите, следата, която оставяме след себе си и за поколението, което ще дойде след нас, не е нужно да ни забелязват, за да се знае, че сме тук.

Автор: Антония Руменова
 

Коментари

Добави Коментар

Най-четени

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.