Woman.bg ще ви разкаже за последния концерт на Мадона от нейното европейско турне, благодарение на нейния заклет почитател Н. Радев. Той имаше уникалния шанс да успее да гледа на живо, при това от първите редове, изявата на попкралицата във френската столица, а сега споделя емоцията от това преживяване с всички наши читателки.
Преди седмица този текст беше само мечта или дори невъзможно чудо… Кацнах в Париж в късния следобед на 8 март, неделя. Бях в метрото, на път към хотела, когато приятелка ми писа в месинджър, че концертът на Мадона за вечерта е под въпрос, заради съвещание на правителството относно ситуацията с коронавируса. Хвърлих си багажа в хотела и се отправих по най-бързия начин към залата, където се срещнах с приятели, поговорихме, направихме си снимки, минаваше вече 8 и реших да се редя на опашката за влизане. Цялото ми преживяване покрай „Madame X tour” бе изпълнено със стрес през последната година, премислях десетки схеми покрай работата, самолетни и концертни билети. Имаше моменти, в които си казвах: боже, на концерт ли отивам или на фронта?
Всичко това бе подсилено от сравнително влошеното здравословно състояние на Мадона: в началото имаше пневмония, после получи сериозна травма на крака, падна, отменяше дата след дата буквално час-два преди всяко начало на концерт, което й донесе изключително лоша слава от недоволни фенове. В добавка към това истерията от коронавируса започна да залива Европа, през 5 минути буквах или канселирах я полет, я хотел, накрая го реших: тръгвам от София сам и няма да кажа на никой; дори на нашите, не ми се слушаха препоръки, притеснения и излишни съвети, макар и с добро… мислех го това турне от година, адски много ми се ходеше, пропуснах шансовете си за Лисабон, викам си, ако стане в Париж, стане. Ходи ми се на концерта, затова просто в четвъртък си купих билет от прекупвач, организирах и останалите неща. Билетът от 380 евро бе за преден ред и за щастие се оказа валиден.
Кинотеатърът Льо Гранд Рекс, където пя Мадона, е впечатляващ, типично по френски – червени седалки, килими и тежки завеси, таванът му е изпъстрен с блещукащи звезди. Капацитетът му е 2800 човека, но на живо ми се стори доста малък, с изключително интимна атмосфера и сцена буквално на 2 метра разстояние от мен. Седнах си на седалката около 8 часа и зачаках, защото Мадона е известна с късните си излизания на сцената, на концерт в Щатите излезе дори половин час след полунощ. От едната ми страна бяха някакви свити франсета, които обаче впоследствие попиха балканска енергия.D От другата ми страна дойде изключително симпатичната и готина Моргана, от Бразилия, дошла специално за концерта в Париж. Точно след 2 минути вече си приказвахме все едно се познаваме от 20 години. Казах й: знам колко бързо минава времето, това е най-сладкото чакане, мога да чакам и 20 часа, защото ще свърши мега бързо.
В 9,20 на сцената излязоха музикантите на Мадона; само живи инструменти: тромпет, китара, мандолина, перкусии, голяма част от тях са от Лисабон (от няколко години Мадона живее в Португалия, последният й албум „Madame X” е изцяло повлиян от живота й там, както и от португалската музика). Музикантите страхотно подгряха публиката с фадо версии на едни от най-емблематичните й песни – “Tell me”, “Secret”, “La isla bonita”. В театъра всеки се разхождаше напред-назад, има три, четири мокри бара с напитки, всички се запътиха към местата си, когато след 10 и половина гласът на Мадона прозвуча от тонколоните, че е време за шоу, светлините в залата угаснаха и единствено осветиха червената завеса на сцената с огромен X.
„Artists are here to disturb the peace”
Заклевам се, публиката изгуби абсолютно всякакъв контрол, когато дръпнаха завесата и над цялата сцена се спусна американското знаме, започвайки да се стреля по него и отзад се появява Мадона, преоблечена с униформата на Джордж Вашингтон от времената на създаването на Щатите. За всички вече бе ясно, че това е финален концерт и турнето свършва, абсолютно всички бяха на крака и викаха, аплодираха, не знам как Мадона успява да се овладее в подобни ситуации, чувството е просто неописуемо, особено в сравнително толкова малко пространство.
Още след първия припев, Мадона започна да танцува. Видимо е, че жената изпитва болка, някои от движенията й са забавени, танцьорите й я придържат и подкрепят постоянно, всички са вторачени в нея и въпреки всичко тя не спира да се раздава – на „Human nature” влиза в един на кръг на сцената, застава на глава и прави шпагат във въздуха.
Няма смисъл да описвам песен по песен от концерта, за мен цялото шоу „Madame X” е с брилянтна постановка; не съм вярвал, че на театрална сцена може да се направи такава сценография, толкова въздействащи и различни светлинни ефекти. Мадона излезе на сцената с настинка, два пъти каза, че не е добре, личеше си и по гласа й, но си изкара тричасовата програма перфектно на живо. От 12 години я харесвам и за първи път виждам Мадона в такава светлина: толкова земна, приказлива, скромна, откровена, далеч от фасоните, че е Кралица и вирнатия нос в небето. На моменти ми изглеждаше супер ранима и изморена, човек имащ нужда от почивка и подкрепа. "Знам, че не съм в най-добрата си форма и знам, че това не е най-доброто ми шоу, но ви благодаря за огромната подкрепа; не я приемам за даденост.” Бръкнаха ми в душата тези й думи и още ме е яд, че не се развиках, че не е вярно, защото така и така й виках какви ли не неща постоянно. „Но не бъркайте добротата ми със слабост!”, добави накрая. На няколко пъти тя говори за съветите на лекарите, че трябва да си даде почивка, да отмени концерти, показа си ортопедичните обувки, неотдавна заради проблемите в коляното си каза: „Господ ни изпраща болката, за да ни напомни, че сме хора”.
„Животът съществува без телефони и камери”
На влизане в театъра всеки посетител минава строга проверка и получава кейс (платнен калъф със заключване с аларма), в който да заключи всякакви записващи устройства. Още при обявяването на турнето си миналата година, Мадона каза, че иска тези й концерти да са в по-малки зали, за да усети интимния контакт с феновете си, заради което забранява да я снимат – уморила се от светкавици и камери. Страхотно е преживяването да си без телефон и да се съсредоточиш върху всичко на сцената, някои моменти още са ми като 4К щом си затворя очите – хореографията, страхотните цветове, тур версиите на песните й, дрехите й, театралните актове на танцьорите, докато тя се оправя за следваща поява.
По време на всеки концерт Мадона си прави селфи с полароид и продава снимката на търг. Въпросната вечер продаде моментната си снимка за 2400 евро; събраната сума отива за фондацията й Rising Malawi; за всичките концерти са събрани около 250 000 долара, мисля. В Лисабон фен купува селфито й за 5000 евро, като плаща още толкова, за да се снимат заедно. Често казват, че Мадона е майка на поне 750 деца, откакто преди години създаде организацията си в помощ на Африка. В Малави вече всички деца ходят на училище, построиха се болници, обучават се в тях вече и хирурзи. Освен двете си собствени деца – Лурдес и Роко (от Гай Ричи), Мадона осинови 4 деца от Малави. Въпросната вечер бяха с нея на сцената като танцуваха на различни песни, беше супер готино, когато тя каза на сина си Дейвид Банда: „Подай ръка на старата си майка, за да слезе от сцената”. В заключение искам да кажа, че „Madame X” е наистина изключително изпипано и добре направено шоу, изпълнено с любимите теми на Мадона – свободата, философия, изкуство, равенство, политика и правата на маргинализираните групи. Подобно шоу не е за стадиони, огромни зали и арени; заслужава интимността, която може да се получи в такъв театър, предразполагащ с атмосфера си.
„Светът е жесток и пътят винаги е самотен” от “Killers who are partying”
На 62, Мадона не е извън играта. Въпреки травмите, за последната година я откривам в една от най-добрите й и креативни форми. Последният й албум не е за класациите, не е за тийнейджърите, радиостанциите или хора, които всяко лято си сменят музикалния вкус. Изключително различен от всичко комерсиално, което сте чували от нея, вероятно Мадона най-накрая достигна времената да прави музиката, която иска и й диктува сърцето. Самата тя, по време на концерта, на няколко пъти разказа за преломния период в живота й с преместването в Португалия и влиянието на местната фадо музика и изпълнители, на които отдаде чест. През годините Мадона е била критикувана многократно за пеенето си и липсата на вокални качества. Сама на тъмната сцена, осветена от прожектор, Мадона си изпява страхотно всичките песни, а после продължава и да се чекне. Ако чуете само как изпява „Frozen”, докато три китайки свирят долу на виоли. Щастлив съм, че успях да организирам всичко в рамките на часове; никога няма да забравя цялата зала на крака, крещяща с пълно гърло “We love you!”
Четете още: Мадона падна на сцената по време на концерт