Woman.bg

Най-вълнуващите археологически открития през 2018-а

Освен празник на влюбените днес е и Ден на българския археолог. По този повод ви каним на една вълнуваща разходка из древните епохи на човешката цивилизация. Ще ви разкрием кои са най-интересните и впечатляващи открития, които археолозите направиха през 2018-а.

Най-древният непокътнат кораб в света на дъното на Черно море

View post on Instagram

На разстояние повече от една миля (1 км и 600 метра) под повърхността на Черно море екип от български и английски археолози откри древногръцки търговски кораб. Смята се, че корабът е на около 2400 години, което го прави най-стария известeн неповреден кораб. Поради липсата на кислород корабът е останал в забележително състояние, което дава възможност на изследователите да научат повече за корабостроенето и навигацията от времето на античността. Експедицията Black Sea Map проучваше в продължение на три години дъното на Черно море на площ от над 2000 квадратни километра край българското крайбрежие. Изследванията бяха осъществени със сонар и управляем дистанционно апарат с камери за дълбоководни снимки.

Еротична фреска от Помпей

След дългогодишни проучвания и търсения най-после археолозите се натъкнаха на нови руини от злощастния древен град Помпей, погълнат от вулкан. Става въпрос за спалня, в която е намерена доста интересна фреска с изобразена на нея еротична сцена от гръцката митология – на Леда и Лебеда, в чийто образ се е превъплътил Зевс. Сцената е била доста популярна в древен Помпей, защото е намирана и в други домове. Новооткритата фреска обаче е изключителна, защото богинята сякаш гледа зрителя. Откритието е направено по време на работа за подсилване на археологическия обект след няколко срутвания през предишните години. От съображения за сигурност останалата част от къщата няма да бъде разкопавана.

Първата хлебарница е на 14 400 години

Оказва се, че преди 14 400 години, поне 4 000 години преди началото на селското стопанство, хората вече са разполагали с рецепта за вкусна питка. Изследователи от Университета в Копенхаген откриха миналата година малък лагер, който принадлежал на т.нар. натуфийска култура - съществувала в Леванта около 12 500-9 500 г. пр. Хр. В лагера археолозите попаднали на древни хлебопекарни, които предизвикали тяхното любопитство. Оказало се, че в тази култура вече имало фурни, и намерените в тях останки показвали, че натуфийците събирали диви зърнени храни и грудки, за да приготвят от тях брашно за хляб. Смята се, че този вид рецепта не е бил обичайно ежедневно ястие, а по-скоро лечение за специални случаи. Освен това учените от Станфордския университет анализирали остатъците от три вкаменили се разтвора и установили, че натуфийците са произвеждали бира от дива пшеница и ечемик преди 13 000 години. Тези две открития могат да докажат, че нашите предци са били чудесни пекари и пивовари още преди началото на земеделието.

Древна работилница в Египет с балсамирани тела

Снимка: sciencealert.com

При разкопки в Сахара, южно от столицата Кайро, екип от египетски и британски специалисти се натъкна на работилница, в която древните египтяни балсамирали високопоставени особи от епохата на фараоните. В работилницата, която е на дълбочина 30 м под земята, са съхранени редица специални хирургични инструменти и съдове, съдържащи останки от използвани при мумифицирането вещества. Освен нея екипът открил в същия район некропол, в който били съхранени редица древни артефакти. Работилницата датира отпреди около 2500 години.

Най-старият човешки отпечатък

Снимка: livescience.com

На остров Калвърт, в западните райони на Канада, бяха открити следи от хора, датиращи отпреди 13 000 години. Археолозите, търсещи вкаменелости и седименти на остров Калвърт, където нивото на морското равнище е било 180-270 см по-ниско по време на ледниковата епоха, се натъкнали на 29 отпечатъка в 3 различни размера, датиращи от последния ледников период, който приключва преди 11 700 години. Следите, идентифицирани като принадлежащи на две възрастни жени и едно дете, са най-старите човешки отпечатъци, открити в Северна Америка. Изследването се очаква да хвърли нова светлина върху изучаването на човешкото присъствие в Северна Америка чрез обогатяване на ограничените археологически открития от този период.

Праисторически инструменти на 13 000 години

През 2018 г. американците достигнаха до нов отговор на един от най-вълнуващите ги въпроси, а именно - кои са първите хора, живели на територията на Северна Америка? Досега училищата учеха децата, че първите хора, живеещи на територията на Америка, се наричат Кловис - култура, която идва в Северна Америка от Сибир преди около 13 000 години. Сега, след по-задълбочени изследвания, учените стигнали до извода, че хората може би са дошли в Америка в много по-ранен от смятания до този момент период. Разкопки в Тексас разкрили неизвестни преди това инструменти, които са по-стари от 13 000 години. Учените установили, че датират отпреди 20 000 и 16 000 години, което ги прави хиляди години по-стари от всеки друг инструмент, за който се знае, че принадлежал на хората от племето Кловис.

Най-древната чума в света

Учени успяха да реконструират гена на най-старата чума, чиито следи са открити върху костите на хора, живели около руския град Самара в бронзовата епоха - преди около 3800 години. Йохан Краузе от Института за човешката история в Йена, Германия, заяви, че откритата бактерия "според структурата на ДНК се различава значително от по-ранните версии на тези микроорганизми и е напълно приспособена към предаване от бълхи". Краузе изучава една от най-честите епидемии в историята, така наречената "черна смърт", която убива над 50 млн. души в Европа през XIV век и е причинена от бактерията Yersinia Pestis.

Най-старата бира в света

Последни разкопки в Израел установиха, че най-старата бира в света може да е била приготвена за погребение преди повече от 13 000 години, което я прави най-старият произведен от човека алкохол в света. В гробищната пещера в Израел е имало следи от ями, покрити с пшеница и ечемик. Предполага се, че това откритие всъщност представлява останки от бира, вероятно консумирана по време на погребален ритуал.

Най-старата скица

През 2018 г. археолози се натъкнаха на камък с червени линии върху него. Смята се, че камъкът е на 73 000 години - което го прави най-старата скица, откривана някога. В пещерата Blombos, където е била открита скицата, имало също и костни инструменти, зъби, гравюри и мъниста, направени от черупки. Тази находка предоставя допълнителна информация за използването на символи от Homo Sapiens, представляващи основата на математиката и писмеността. С помощта на микроскоп учените открили още, че скалата е рисувана с червена охра, пигмент, който често се използвал в праисторическите картини.

Черен саркофаг със странна канализация

Снимка: livescience.com

През юни 2018 г. археолози се натъкнаха на интересна находка в Египет, датираща от епохата на Птолемеите - 305 до 30 г. пр. Хр. Става дума за саркофаг от черен гранит, открит на територията на древна Александрия, в който се намирали три скелета. Сред костните останки археолозите открили и златни плаки. Единият от скелетите принадлежал на жена, починала на възраст 20-25 години, която е била висока 160-164 см. Вторият скелет бил на мъж, висок около 160-165 см, починал на около 35-39-годишна възраст; а третият скелет бил с височина 179-184 см мъж, а смъртта му била настъпила между 40 и 44-годишна възраст. В дясната част на тилната кост на единия череп имало овален отвор с диаметър около 17 мм, като са налице следи, че човекът е живял доста време с този отвор в черепа си. С други думи, отворът би резултат от оперативна намеса. Останкит плували в червена течност, която най-вероятно е канализационна вода. Тази находка се счита за най-големия саркофаг, откриван някога в Александрия. Дебелият слой от хоросан, който покривал саркофага, е причината археолозите да смятат, че никога преди това той не е бил отварян, както и че мистериозната течност е най-вероятно просмукала се канализационна вода.

Четете още: 12 величествени потопени града