Рим през зимата: Слънце, папагали и романтика без селфи стикове

29 януари 2018 | 12:20
20437
3
Снимка: Pixabay
3

Грамадни палми и хармонично разклонени пинии се издигат високо в наситено синьото януарско небе. В клоните на тези дървета, които и днес изглеждат точно както в прочутите ренесансови картини, се гонят гларуси, врани и папагали. Последните се разпознават по зелените опашки и по оглушителните крясъци, които само потвърждават вече установеното: Италия е шумна.

Рим

Някъде в далечината, зад зеления фон на внушителната и така специфична средиземноморска растителност, се очертават руини. Всъщност по-правилният израз би бил „вековни съсипни“ - с тази метафора Иван Вазов умело описва остатъците от древноримски крепости, характерни за единствения град, който не търпи сравнение с никое друго място на земята.
Рим
Градът е Рим – най-подходящата дестинация за копнеещите за „красотата на живота“: мек въздух, непреходно изкуство и досег до историята. И неслучайно думата „романтичен“ има общо с Roma – както е латинското име на това изключително място.

Но понеже стана дума за Вазов – неговото стихотворение „Тибър“
, написано на български, краси крайбрежието на голямата река в италианската столица, заедно с още стихове на Маяковски, Пазолини... За съжаление всичките поставени зад вандалски разбити стъкла:

Рим
Дори единствено това трябва да ви говори, че Рим е в упадък. Но както е в упадък, така и италианската столица е най-жизненият град, в който можете да се озовете. Какъв е този парадокс? Това е парадоксът на туристическите градове.


Твърде е вероятно Рим да оглавява челната десетка и на вашия туристически списък. А ако все още не сте били тук, моят горещ съвет е да отидете за първи път именно през зимата.

Ако имате късмет, ще можете да се къпете в ослепително слънце, докато по улиците ще срещате почти изцяло местни хора. За съжаление дори през най-студения италиански месец (средномесечна температура за януари 7-8 градуса), места като Пиаца Навона, Фонтан ди Треви и Испанските стълби са претъпкани с туристи, но за сметка на това църквите, в които можете да се насладите на великите произведения на изкуството, са почти празни.

Смело отивайте да видите какво е сътворил Микеланджело в Сикстинската капела и в Свети Петър, насладете се почти без хора на неговия „Мойсей“ в църквата „Сан Петро ин Винколи“, вижте фреските на Рафело във Ватикана и в църквата „Свети Августин“ и отидете при картините на Караваджо в храмовете Сан Луиджи деи Франчези, Свети Августин и Санта Мария дел Пополо.

Рим
Снимка Pixabay

С една дума - за хората, които обичат изкуството, всички други сезони за посещение на Рим са противопоказани.

Същият съвет за едно зимно посещение бих дала и на онези, които се интересуват от историята.

Световноизвестният римски Колизеум през януари и февруари ще бъде по-лесно достъпен, отколкото през останалите месеци, а аз лично за нищо на света не бих си причинила опашката пред това чудо на архитектурата през лятото. Също така не бих рискувала да се бутам сред руините в Римските форуми заедно със сто хиляди човека, които искат да си направят снимка пред някоя „сисипня“. Не ме разбирайте погрешно - просто така добре запазената иначе атмосфера напълно се губи сред всички тези селфи-стикове...

Рим

Разбира се, за любителите на хубавото хапване, вкусния сладолед и прекрасното еспресо Рим не се дели на сезони. Но за да се насладите на червеното вино, отново най-добре е да отидете през зимата. Римското vino rosso може да бъде превъзходно, особено ако си го поръчате в подходящия ресторант. Затова, ако сервитьорът ви предложи нещо от собствения си регион – поръчвайте смело – въпрос на регионална гордост е да ви сервират най-доброто от своя край.

В своя личен кулинарен списък за Италия, аз умишлено пропускам пастата, защото изобщо не я обичам „ал денте“ (al dente). Италианците може и да са свикнали с този полусуров вкус на безкрайния си брой варива, но за моето българско небце това хрускане между зъбите представлява твърде силно разочарование, за да го препоръчам на когото и да е.

Разбира се, Рим не е само за гастрономите.


За страстен любител на архитектурата като мен, този град няма аналог. Аз съм от онези откачалки, които могат да прекарат половин час, зяпнали фонтан с момченца и течаща вода. Точно това направих пред не толкова известния Фонтан на костенурките (Fontana delle Tartarughe) на пиаца Матей. И докато изучавах в детайли фината изработка на лицата на момчетата и се чудех защо телата им са като на жени, ми просветна колко много ми липсва това усещане – усещането за непреходност.

Рим

Ние не си даваме сметка, че живеейки във вечно променящ се град като София (а това важи и за много други европейски столици) – сме практически ампутирани от усещането за минало, а ако го имаме – то обикновено е травматично. Хората от Източна Европа делим историята си винаги на „преди“ и „след“, но за нас тя никога не е едно неизменно, течащо и неспирно цяло. Затова и страдаме от тревожни мисли, че всичко започва от нас и ужасно много се боим и че всичко е възможно да свърши с нас.

Е, пред Фонтана на костенурките разбрах колко много греша. Ето едни фигурки на момченца, които са на около 500 години, но в същото време са вечно млади. Неспирното изливане на вода над техните глави ми прошепна, че няма особена причина тези момченца да не са тук и след още 500 години. Обзе ме спокойствие и внезапна благодарност, че съм в град, в който историята никога не е свършвала. Изобщо в Рим няма „бели петна“ - знае се какво е било през I, II, III век и дори през „тъмното“, както го наричаме, Средновековие. Знаят се всички периоди на упадък, които са се редували с периоди на възход. Вероятно затова и италианската столица е коронована с клишето „Вечния град“.

Рим

Ето защо и видимият упадък на Рим, който може да предизвика разочарование у някой, който го посещава за първи път, всъщност не е особено тревожен.
Проблемите на града се усещат отчетливо, особено в периферията около историческия център, която е много мръсна. Ясно и видимо е, че има проблем с извозването на боклуците. Отделно от това градът изнервя със сериозните си задръствания и на места пресичането е инфарктно преживяване, заради безумното шофиране. На всичкото отгоре градският транспорт най-редовно закъснява и е пълно с бездомни хора, които спят по улиците... Но италианците са напълно спокойни. Те просто знаят, че всичко е временно и че всичко е политика. Те знаят и че „всички пътища водят до Рим“ и тяхната позитивна увереност е заразна. Силно препоръчвам като лек срещу песимизъм и зимна депресия.


Текст и снимки: Ема Иванова

Коментари

3
  21 февруари 2018 | 00:35 отговор
 

Обратно на авторката, аз смятам, че Рим трябва да се посети лятото - друго си е да хапваш джелато на 36°, да гребнеш вода от някои от вероятно стотиците фонтани, да седнеш на брега на Тибър под някое дърво, хапвайки изстуден плод (продават ги от едни подвижни витрини), да усетиш хладината зад дебелите стени на някоя стара сграда... а и целият този мрамор и камък на сградите просто свети под лъчите на слънцето. И упадък не усетих, впечатленията ми бяха за нещо близко до вечност, а мислите ми с хората, които преди цели векове са ходели по същата тази улица...

 
2 2
  30 януари 2018 | 13:29 отговор
 

2

 
1
  29 януари 2018 | 19:53 отговор
 

 

Добави Коментар

Най-четени

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.