Има и такова животно: самотна майка с мъж

17 май 2019 | 13:07
10698
0
Pixabay.com
0

Веднъж моя позната сподели, че се е разтревожила за брака си, след като несъзнателно започнала да дели мебелите при евентуален развод. Жената се афектирала след поредица от на пръв поглед дребни проблеми вкъщи – мръсни чинии в мивката, празни пакетчета от чипс в хола, вряща вода на котлона, докато той гледа телевизия.

Възмущението се затягало, когато си дала сметка, че вървенето след съпруга ѝ се е превърнало в навик, а децата са станали само нейна отговорност. Поемала посещенията при педиатъра и зъболекаря, оставала вкъщи, когато са болни, планирала летните лагери, единствено тя ходела на родителски срещи.

fgrthdthtyhy

Все пак мъжът ѝ правел повече от своя баща – сменял памперси и водел децата в парка, но що се отнася до домакинството и практичните грижи, дори не забелязвал, че момчетата му имат нужда от нови якета, че трябва да се освободи място в гардероба, старите дрехи да се продадат или дарят. Въпреки че и двамата работят на пълен работен ден, жената изцяло се заемала със задълженията вкъщи. Често ѝ се струвало, че докато той напредвал в кариерата, тя работела, само за да не я уволнят.

Но не винаги е било така. Когато се оженили, те си обещали да са равностойни партньори – пазарували заедно, готвели заедно, заедно почиствали и заедно излизали с приятели, но след първото бебе ангажиментите на майката рязко се увеличили, а на таткото намалели. И преди да разберат се вмъкнали в традиционните роли на половете.

fgfhbgfhg

Старомодните възгледи за ролята на мъжете и жените при циментирания натиск на услужливото майчинство и инертното бащинство остават горчив вкус, дори при слънчева картинка с цвят на добра заплата, собствено жилище и прилична кола. Низ от анкети показва, че жените продължават да се нагърбват с два пъти повече домакинска работа и грижи около децата, като ограничават времето за себе си и приятелите, а партньорите им не правят същото.

Емоционално отсъстващият баща обаче не само натяга напрежение на половинката си, но и създава негативни последствия за развитието на децата. От психологията знаем, че когато фигурата на бащата отсъства в ранните години, на дълбоко ниво детето остава със съмнения за ценността си като човешко същество. Таткото дава усещане за идентичност, а ако е студен, отхвърлящ и дистанциран, действа съкрушително върху потенциала и на момчетата, и на момичетата.

Баща, който не участва в решаването на проблемите на децата си, навежда на мисълта, че нещо в тях не е наред. Те решават, че ако татко им е твърде зает, не им обръща внимание, не разговаря, причината е, че не са достатъчно добри, умни, сръчни и привлекателни. Децата научават, че не могат да разчитат на баща си и вината е тяхна. Ето как на вид дребните проблеми изведнъж се оказват сериозни и нещо повече от борба с предразсъдъците в домакинството.

fgbfhbgh

От една страна е лесно да осъждаме. Мъжете, които са се превърнали в женчовци и държат повече на външния вид, отколкото на семейството. Феминистките, които с поведението си демонстрират, че нямат нужда от мъж, но в същото време непрекъснато се оплакват, че партньорът не им помага. Лесно да е лепнем етикет „под чехъл” и „мъжкарана” и да се чудим що за жена би се задоволявала с мекотело.

По-трудно е да видим зад фасадата и да се вгледаме не само в хората отстрани, а и в себе си, защото колкото и да сме интелигентни, широкоскроени и авангардни, принципите на колектива са по-тежки и ни наместват в стандартните роли. Колкото и свободолюбиви да сме, накрая мнението на обществото успява да се натрапи.

Като единици на това общество е нужно да си зададем няколко въпроса. Защо някои жени предпочитат не мъж, когото да обичат, а мъж, който да контролират. Защо бракът се превръща във фикс идея, оставяйки на заден план съвместимостта в характерите, общите цели, чувствата? Жените на Балканите сме възпитани, че трябва да се омъжим на всяка цена, трябва да имаме деца и това желание не спира да гори, дори да не го признаваме. При положение, че всички около нас смятат живота без семейство за безсмислен, няма как и ние да не го помислим. За нас не е присъщо да се целим в кариерата, целите ни са у дома.

fgvbgfbgfbgfh

Но истината е, че жените, които днес минават за феминистки, са се научили по неволя сами да сменят крушките, да пребоядисват стаите и да разбират от коли, а не заради идеята за еманципация. Привикнали са да се грижат сами за себе си и са развили недоверие, че друг може да ги замести. А като прибавим към кашата и стигмата за „женската работа”, става ясно защо се разминаваме с жени, натоварили се като коне, докато мъжете им гледат телевизия.

В другия ъгъл са поколението на вече зрелите мъже, които по традиция приемат, че жената ще е домакиня без значение дали работи или не. Поколение, което очаква, че съпругата ще поеме щафетата от майката и няма да се оплаква. Поколение, което вярва, че жените са длъжни да се примирят с наложеното от хилядолетия, наричайки го природа. Мъже, които предпочитат да се извиняват: „Извинявай, че не почистих”, "Извинявах, че не звъннах”, „Извинявай, но съм зает”, докато не чуят „Извинявай, но ще те зарежа”.

Точката на кипене винаги идва и отношенията винаги ескалират до различни видове невроза, защото колкото и традиционни да са ролите на мъжете и жените, толкова са и неудобни. Ще бъде така, докато бащинството не еволюира към повече загриженост за дома. И онези мъже, които твърдят, че искат да прекарват повече време с децата си, да спрат да се извиняват и да направят нещо по въпроса. 

Автор: Антония Руменова 

 

Коментари

Добави Коментар

Най-четени

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.