Ева Лъчезарова

Темите, която най-много ме вълнуват напоследък са здравето и начините, по които можем да подобрим качеството си на живот тук и сега. Работата ми дава възможност да следя най-новото и в двете насоки и много се радвам, че този блог е мястото, където ще можем да обменим полезна информация относно това как да бъдем жизнени, здрави и красиви.

Наръчник за вегетарианци: Ето как да бъдете сигурни, че сте в добро здраве

23 май 2022 | 10:55
33164
0

В последните години все повече хора започват да следват вегетарианския начин на хранене, а причина за това са многото ползи за здравето и виталността на човек, които той носи със себе си.

Вегетарианството понижава кръвното налягане и нивата на холестерола и намалява риска от различни заболявания, сред които са сърдечните проблеми, диабет тип 2 и рак. Освен това този тип хранене е и доста по-щадящ към околната среда, тъй като за отглеждането на животни са необходими значително повече ресурси, отколкото за култивирането на растения.



Въпреки безспорните предимства на вегетарианския тип хранене, които са доказани в годините с множество изследвания за съжаление част от последователите на този начин на живот се оплакват от понижена енергия, цялостно усещане за липса на виталност, а понякога и от качване на излишни килограми. Някои от дамите пък страдат от хормонален дисбаланс, промени в менструалния цикъл и мозъчна мъгла.

Това е и причината, заедно с Допелхерц®, да създадем кратък наръчник за вегетарианци, който ще ви даде насоки какво бихте могли да промените в храненето си и какви добавки да приемате, за да изпитате максималните ползи от този хранителен режим.

Ето и кои са най-често срещаните проблеми, с които се сблъскват вегетарианците и какво е тяхното решение:

1. Приемат твърде малко протеини

Вегетарианците и веганите често не приемат достатъчно протеини със своята диета. Добра алтернатива на животинските протеини са тези, които могат да бъдат открити в продукти като киноа, нахут, бобовите култури, лещата, ядките и някои семена като конопеното семе и чията.

Чудесно решение е да следите ежедневно да приемате част от тях, като креативността ще ви помогне да ги включите в повече и различни ястия. Например винаги бихте могли да обогатите салатата си, като я поръсите с конопено семе или си направите вкусен дресинг с хумус.

2. Наблягат на зърнените храни и въглехидратите

Част от вегетарианците често попадат в затворения кръг на твърде голямата консумация на въглехидратни храни като банички, пица, бял хляб, бяла паста и ориз. За съжаление обаче това често води до качване на килограми, раздразнение, липса на енергия, усещане за силен глад и желание за сладко. Съветът на диетолозите в такъв случай е, освен да се намали приемът на подобен тип продукти  постепенно да те да бъдат заменени с пълнозърнести такива. По-добре наблегнете на пълнозърнести хляб и паста, заменете белия ориз с кафяв или с киноа, би било хубаво и да смените обикновените картофи със червени или сладки.

Здравословните въглехидрати съдържат повече фибри и не предизвикват повишаване на кръвната захар, което води до усещане за ситост за по-дълго време.



4. Не следят за дефицити

Най-често срещаните дефицити при веганите и вегетарианците са свързани с понижени нива на витамини от групата В и особено на витамин B12. Често се забелязват и дефицити на калций, цинк, желязо и витамин D.

Витамин B12 е изключително важен за клетъчното делене, участва в образуването на червените кръвни телца и спомага за правилното функциониране на нервната система. Той може да бъде открит основно в животински продукти като риба, месо, яйца, мляко и именно това е причината веганите и вегетарианците често да се сблъскват с подобен дефицит.

Ограничената консумация на млечни продукти или тоталното им изключване от менюто пък биха могли да доведат до недостатъчно снабдяване на тялото с калций. Калцият и витамин D са важни за поддържане на нормалното състояние на костите, зъбите и мускулите.



Освен това проучванията сочат, че при веганите и вегетарианците често се наблюдават ниски нива още на желязо, цинк и йод. Желязото се среща в природата под две форми - хемово, което е в животински продукти и нехемово – среща се в растенията. Хемовото желязо се усвоява по-лесно. То играе роля в нормалното образуване на червените кръвни клетки и допринася за нормалното транспоритране на кислород в тялото, както и за нормалната когнитивна функция. Цинкът пък е микроелемент, който организмът ни не може да синтезира сам. Той участва в регулацията на над 300 ензимни системи в тялото, допринася за нормалната функция на имунната ни система, нормалния синтез на ДНК, нормалния фертилитет и възпроизводство. Подпомага и добрия вид на косата, кожата и ноктите. Йодът от своя страна е необходим за нормалната функция на щитовидната жлеза и производство на тироидни хормони.



Допелхерц® - витамините номер 1 в Германия*, предлагат специална комбинация от витамини В1, В2, В6, В12 и D, калций, йод, цинк и желязо. Тя се нарича Допелхерц® Витамини за вегетарианци и само една таблетка от нея на ден би могла да спомогне за балансирането на нуждите от важни витамини, минерали и микроелементи при следването на вегетарианска или веганска диета.

Освен това от Допелхерц® предлагат и допълнителни продукти за привържениците на този тип хранене, които можете да разгледате тук.

5. Ограничен прием на плодове и зеленчуци

Може и първоначално да ви се стори странно, но истината е, че част от вегетарианците не хапват достатъчно зеленчуци. Диетолозите съветват, ако спазвате подобен тип диета, да хапвате между седем и девет порции зеленчуци на ежедневна база. Това е и причината те често да препоръчват приемането на различни хранителни добавки, които допълнително да осигурят нуждите на организма от важни витамини, минерали и антиоксиданти.

Ежедневният прием на смутита също би могъл да улесни веганите и вегетарианците, които могат да следват тази лесна формула: слагайте три вида зеленчуци и един плод в сутрешното си смути, за да балансирате захарта.



В заключение можем да кажем, че когато човек спре изцяло приема на различен тип храни, това понякога води до различни последствия за начина, по който се чувстваме и по който функционира нашият организъм. Когато обаче започнете да се храните осъзнато, включвате повече разнообразни продукти в менюто си и се спрете на правилните хранителни добавки, безспорно бихте могли да се възползвате от всички предимства на вегетарианската и веганската диета.

*NielsenIQ, Nielsen Market Track database, Vitamins and Minerals, MAT MAY 2020 and 2021, value sales without Discounters, Germany (Copyright © 2021 The NielsenIQ Company (US), LLC. All Rights Reserved

(в материала има продуктово позициониране)