Ева Лъчезарова

Темите, която най-много ме вълнуват напоследък са здравето и начините, по които можем да подобрим качеството си на живот тук и сега. Работата ми дава възможност да следя най-новото и в двете насоки и много се радвам, че този блог е мястото, където ще можем да обменим полезна информация относно това как да бъдем жизнени, здрави и красиви.

Офталмологът д-р Облашка разкрива най-важните навици за работа с компютър

09 ноември 2020 | 10:35
21992
0

Съвременният начин на живот поставя редица предизвикателства пред зрението на модерния човек - все повече се застояваме пред екрани на различни устройства, не се храним достатъчно пълноценно и не полагаме специални грижи за очите си. Това води до редица нарушения в зрението, които обаче биха могли да бъдат предотвратени при правилни грижи и превантивни действия. Затова днес поканихме на интервю д-р Облашка, офталмолог с над 20-годишен опит. С нея ще говорим за правилните практики за работа с мобилни устройства, за стратегиите за превенция и за пълноценно хранене. 

- Здравейте, д-р Облашка бихте ли ни разказали повече за влиянието на екраните на мобилните устройства върху зрението?

- Здравейте! Екраните на мобилните устройства ни вредят с два основни фактора – излъчванията на синя светлина и с времето, което прекарваме пред съответния дивайс. Продължителната работа води до натоварване на очите и мозъка и бързо изпарение на слъзния филм. Появяват се главоболие, приборно късогледство, поради гледането наблизо, нарушения във фазите на съня, свързани със синята светлина и симптоми, характерни за синдрома на сухото око – зачервяване на очите, парене, глождене, сърбежи, бели секрети, парадоксално сълзене, размазване на зрението.

- Какви са най-важните навици, които трябва да си изградим при дълга работа с компютър, за да предпазим очите си максимално?

- Необходимо е да се спазват ергономичните условия за работа с компютър, а именно:

1. дистанция от стационарния монитор около 75 см;

2. мониторът да е разположен по-ниско от главата на работещия /погледът да е с около 20 градуса надолу/;

3. при нужда от оптична корекция, да се работи с очилата за стационарен компютър, а не с тези изписани за близо, подходящи за четене на книга и работа с телефон!

4. да не се работи на течение и климатик;

5. почивки на всеки 40 минути;

6. да се използват изкуствени сълзи, които балансират слъзния филм и предпазват от развитието на синдрома на сухото око;



- Какви са най-честите изменения на зрението, които се появяват с възрастта?

- С навършването на 45-годишна възраст се появява пресбиопията или т.нар. старческо далекогледство. Състоянието предполага носенето на очила за близо и промяна на съществуващия до момента диоптър при хората, които са използвали някаква оптична корекция. Развитието на заболявания като катаракта, глаукома, макулна дегенерация, свързана с възрастта, диабетна ретинопатия и др. влошават качеството на нашето зрение и трябва своевременно да бъдат диагностицирани, контролирани, проследявани и лекувани, когато това е възможно.

- Какви са вашите съвети за правилно хранене, за да подпомогнем очите си?

- Разнообразното и балансирано хранене е важно за здравето ни като цяло и в частност за очите. Полезни за очите са продуктите, които съдържат пигментите лутеин и зеексантин, бета-каротен, фитохимични антиоксиданти – екстракти от гинко билоба и боровинка, витамин С, Д, и Е, цинк и омега 3 мастни киселини.

В повечето случаи, обаче, един добър хранителен режим не е достатъчен, като се има предвид как отглеждаме и третираме нашата храна. Нужна е и допълнителна суплементация с нутриенти, които най-общо наричаме витамини за очи.

- А препоръчвате ли употребата на предпазни очила при ежедневна работа с компютър и защо?

- Защитните очила за работа на компютър подобряват контрастната чувствителност, намаляват отблясъците, екранират синята светлина в частта ѝ, в която вреди и по тези начини правят възприятието от екраните по-меко.

Очилата, обаче, не могат да намалят умората на очите и мозъка ни, защото тя е производна на времето, което прекарваме пред монитора, спазването на другите ергономични условия и грижата, която полагаме за очите си. Важно е да се знае, че по принцип имаме нужда от синята светлина на слънцето - тя участва в циркадните ритми на мозъка, определящи периодите ни на бодруване и сън.

- Какви са основните правила за избор на слънчеви очила?

- Очилата да се закупуват от оптики и да притежават съответен сертификат за качество. Част от фирмите производители предлагат тестери за УВ защитата, както и в големите оптични центрове има апарати, които могат да измерят дължината на вълните, които осигуряват като защита дадените слънчеви очила. Наличието на поляризация, цветовите варианти, модната визия и финансовите параметри са лични решения на всеки.

- По какъв начин очите ни си почиват най-добре и кои са най-полезните упражнения за очи?

- Налице са много системи, препоръчващи упражнения за очите и всеки човек е свободен да си избере какво точно да прави. Аз искам да отбележа две важни неща по този въпрос:
Когато се правят каквито и да било упражнения, те имат ефект само, ако човекът е постоянен и последователен. Упражненията се извършват с очите, но те са основно за мозъка, защото ние с очите гледаме, но с мозъка виждаме!

Преди да се правят упражнения за очи, нека пациентът да се посъветва със своя офталмолог за състоянието на стъкловидното му тяло и ретината. При наличие на периферни дегенерации в ретината, заплашващи с нейното отлепване, упражненията за очи са противопоказни. 

- Колко често съветвате вашите пациенти да се подлагат на профилактични прегледи при офталмолог?

- Обичайно прегледите са веднъж в годината, но в някои случаи състоянието на пациентите изисква по-чести прегледи. Това се случва при пациенти с диабет, глаукома, макулна дегенерация, заболявания на ретината и други.

------------------------------------------------------

Woman.bg препоръчва:

По мнението на д-р Облашка в голям процент от случаите добрият хранителен режим не е достатъчен за оптималното здраве на нашето зрение, а препоръчителната формула включва комбинация от витамини за очи и капки. Добре е те да бъдат базирани на естествени съставки като капките Допелхерц® актив с Хиалурон 0,2%, витамините за очи Допелхерц® актив + Омега-3, както и Допелхерц® актив с боровинка.

Допелхерц® актив Капки за очи с Хиалурон 0,2% имат успокояващ ефект, а в състава им влизат две основни съставки: хиалуронова киселина и хипромелоза, които овлажняват и успокояват очите. Капките създават филм, който предпазва роговицата от външни въздействия. Освен това той постепенно освобождава вода и поддържа очите постоянно овлажнени. Препоръчително е употребата им да се съобразява с натовареността на зрението - 2, 3 или 4 пъти дневно, като накапете по една капка във всяко око.  Допелхерц® актив Капки за очи с Хиалурон 0,2% не съдържат консерванти и са подходящи за употреба и от хора, които използват лещи за очи. 

Допелхерц® актив + Омега-3 са специално разработени за хора, които прекарват дълго време пред екран. Те съдържат висока доза незаменими Омега 3 мастни киселини DHA + EPA, повишени дози лутеин и зеаксантин, както и допълнителни витамини и минерали, които предпазват зрението. Витамините са подходящи за употреба при хора, които често усещат сухота в очите. Омега-3 мастните киселини поддържат на нормалното зрение и доказано водят до статистически значимо подобряване на осмоларитета на сълзите и времето за разкъсване на слъзния филм. Формулата на витамините за очи съдържа още лутеин и зеаксантин, витамин А (ключов за зрението при ограничена светлина), витамин B2 (важен за поддържането на нормално зрение), както и цинк, селен, мед и витамините C и E, които предпазват клетъчните структури на ретината и лещата от свободни радикали.

Допелхерц® актив с боровинка също са изключително подходящи за хора, които прекарват голяма част от ежедневието си пред екран, употребяват контактни лещи или чувстват сухота и умора на очите. В допълнение към каротеноидите лутеин и зеаксантин, те съдържат и екстракт от черна боровинка, който предпазва ретината от ефектите на синята светлина (слънце, флуоресцентните и LED лампи, дигиталните дисплеи на смарт телефони, таблети, телевизори и компютри), както и увеличава устойчивостта ѝ спрямо тези увреждащи фактори. Витамините подпомагат и нощното виждане, което ги прави подходящи при шофиране на дълги разстояния и през нощта.
 

(в материала има продуктово позициониране)