11 признака, че сте дехидратирани (и как да се справите с тях)

19 септември 2022 | 10:42
1077
0
unsplash.com
0

Нивото на водата в тялото е един от най-важните показатели, които трябва да следите постоянно.

За това днес ще говорим за признаците на дехидратация и за това как да поддържаме водния баланс.

Признаци на дехидратация

- Респираторни заболявания. Астмата и алергиите са едни от основните симптоми на дехидратация. Това е така, защото със загубата на голямо количество течност, защитата на лигавиците намалява. Тези симптоми често се появяват при децата. В такъв случай детето може да се задави, активно да киха и кашля.

- Повишено кръвно налягане. Коварен симптом, който в началото не се проявява активно. Може да доведе до главоболие, причерняване пред очите, кървене от носа. Това се дължи на факта, че количеството вода в кръвта намалява и тя започва да се движи по-бавно.



- Качване на килограми. Клетките ни се нуждаят от енергия, която могат да вземат именно от водата. Ако в тялото ни обаче няма достатъчно от живителната течност, то трябва да набави енергията си от друг източник - храната, и то много калорична, защото в нея има най-много енергия.

- Повишен холестерол. Холестеролът се освобождава активно при дехидратация и буквално „замръзява“ клетките, така че да спрат да губят вода. Нивото на холестерола може да се определи само чрез кръвен тест, така че не забравяйте да си правите редовни изследвания.

- Кожни заболявания. Липсата на достатъчно количество вода влияе върху задържането на токсини в тялото, което може да причини проблеми като акне, дерматит, псориазис.

- Храносмилателни нарушения. Язви, гастрит и киселинен рефлукс са последствията от некачествената обработка на храната. Тялото спира да произвежда достатъчно храносмилателни сокове, защото разполага с малко вода и храносмилателната система не може да функционира пълноценно

- Проблеми с изхождането. Лошото функциониране на храносмилателния тракт и в резултат на това запекът и други нарушения в изхождането, също са свързани с малкото количество вода в тялото. Отказът от пиене на качествена вода може да доведе до трудно придвижване на отпадните продукти в дебелото черво.

- Болки в ставите. Хрущиялите, които се намират между ставите и ги предпазват от триене една в друга, изтъняват поради липса на вода. Така се стига и до увеличаване на триенето, което води до болка.

- Проблеми с пикочния мехур или бъбреците. Както в случая с кожата, тялото не може да премахне токсините от органите, което допринася за развитието на инфекции, възпаления и болка. Увеличаването на нивото на течността в тялото до необходимото количество ще премахне този проблем.

- Преждевременно стареене. Обезцветяването на кожата и ранните бръчки се появяват поради липса на влага в тялото.



- Повишена умора. Активността на децата през лятото, съчетана с горещините, може да доведе до дехидратация. Този процес се случва на химическо ниво - реакциите в клетките се забавят, детето просто не може да бъде активно. Ако забележите нещо подобно, веднага му предложете вода.

Кои продукти допълнително ни дехидратират и как да разберем дали имаме нужда от още течности?

Не си затваряйте очите за горните признаци, защото последствията от тях могат да бъдат сериозни.

Освен това не забравяйте, че съществуват продукти, които дехидратират тялото като: газирани сладки напитки, алкохол, кафе, туршии, пушени продукти, индустриални маринати и кетчуп. Тези храни трябва или да бъдат напълно премахнати от диетата ви, или да бъдат намалени до минимум.

Съвет за любителите на кафето: трябва да възстановите количеството вода в тялото си след консумацията на кафе, в противен случай рискувате да получите трайни отоци. Много е лесно: ако сте пили кафе, трябва да изпиете същото количество вода и да добавите още една чаша към дневния си режим.

В допълнение, всички богати на протеини храни (месо, риба, птици) изискват допълнителна вода за обработка и това също трябва да се вземе предвид.

Най-полезните продукти, които съдържат вода разбира се са плодовете и зеленчуците.



Съществува и лесен тест, с помощта на който можете да установите дали сте дехидратирани. Ощипете кожата си с пръсти и я освободете. Ако ощипаното изчезне незабавно, без да оставя следи, пиете достатъчно вода. Но ако кожата не се връща към обичайното си състояние моментално, значи не пиете достатъчно. Има и друг подобен експеримент: натиснете пръста си върху бедрото или долната част на крака и вижте колко време следата от пръста остава видима. Ако остане бяло петно, значи сте дехидратирани.

Колко течности трябва да пиете на ден?

Според правилата 15 минути преди хранене изпийте чаша вода, 15 минути след хранене изпийте още една. Тъй като трябва да има 5-6 хранения на ден, можете лесно да изпълните режима на пиене, който е 1,5-2 литра вода на ден.



Средно човек губи литър и половина течности през бъбреците, около половин литър през кожата и 200-300 милилитра през изпражненията и белите дробове. За това някои специалисти дори препоръчват количество вода на ден да бъде увеличено на около 2,5 литра или 10 чаши вода вместо 8.


Коментари

Добави Коментар

Най-четени