20 храни и напитки за по-добър имунитет

02 октомври 2021 | 14:56
770
0
unsplash.com
0

Въпросът “Как да подобря имунитета си?” е по-актуален от всякога, а специалистите са на мнение, че за оптималното здраве на всеки човек са необходими ежедневни и системни усилия.

Всъщност 60 до 80% от имунната ни система се намира в червата. С други думи повече от половината от имунитета ни се дължи на състоянието на храносмилателния тракт и затова е от изключителна важност какви храни и напитки приемаме.

1. Цитруси

Цитрусовите плодове, като портокали, мандарини, грейпфрути и лимони, съдържат високо количество витамин С. Този витамин подпомага организма при борбата със свободните радикали, а освен това действа благотворно при борбата с различни вируси.

Можете да ги приемате под формата на плодова салата, фреш или пък дори като дресинг за салата.



2. Ябълки

Ябълките са чудесен източник на пектин и целулоза. Те съдържат още: флавоноиди, витамини, полезен набор от минерали и антиоксиданти. Освен това ябълките забавят и процеса на стареене, тъй като подпомагат намаляването на свободните радикали.
Чудесна идея за закуска е комбинацията от ябълки с мед и тахан.

3. Киви

Скорошно изследване показа, че кивито активира всички защитни сили на организма, а освен това съдържа фибри, антиоксиданти и витамин С.
Кивито е вкусно в смути или като топинг за кисело мляко.

4. Черен бъз

Плодчетата на черния бъз съдържат богат набор от витамини и минерали и антиоксиданти, както и пектин и целулоза. Доказано е, че черният бъз намалява продължителността и тежестта на симптомите на грип.

Обикновено се приема под формата на сироп или хранителна добавка.

5. Горски плодове

Неслучайно горските плодове са известни като “хапчетата на природата”. Те насищат организма с витамини и оказват антисептично действие. За съжаление са доста нетрайни, но за сметка на това биха могли да се консумират през цялата година замразени.

Можете да ги използвате като основа за смути или топинг за чия пудинг.



6. Диня

Динята също е богата на антиоксиданти и витамини, тя съдържа и 92 % вода, което я прави чудесен и много вкусен източник на хидратация.

Бихте могли да я хапвате в комбинация със сирене, а защо не и като добавка за салата.

7. Червени чушки

Червените чушки съдържат важни антиоксиданти, които имат благотворно влияние върху здравето ни. Освен това те имат противовъзпалителни свойства, а в червените чушки в частност съдържат и витамин С.

Хапвайте ги на салата, като добавка към сандвич или паста.

8. Броколи

Броколите са известни като чудесна природна “добавка” към менюто ни, която има свойството да засили имунитета. Те са богати на витамин С и цинк, както и на сулфорафан, който подобрява действието на т-клетките и намалява възпалението в организма.

Специалистите препоръчват да ги хапвате приготвени на пара, тъй като така запазват най-голямо количество от здравословните си съставки.

9. Спанак

Спанакът е чудесен източник на витамин К, на антиоксиданти и на лутеин. По-малко известен е фактът, че подобно на динята, той съдържа 90% вода и хидратира организма допълнително.

Освен в салати, можете да го добавите към омлет или като добавка за смути.

10. Гъби

Гъбите са богати на полезни вещества, а освен това имат значителни антибактериални и противовирусни свойства. Някои от тях съдържат селен, магнезий и цинк.

Бихте могли да ги използвате вместо месо във вегетариански ястия, под формата на супа или пък да ги сотирате със соев сос.



11. Сладки картофи

Сладките картофи съдържат голямо количество витамин А и биха могли да подобрят защитните сили на организма ни. Те са богати и на фибри, които пък подпомагат храносмилането.

Можете да ги изпечете на фурна, да ги добавите като гарнитура към основното ястие или да ги нарежете на филийки и след изпичане да ги използвате вместо хляб.

12. Бадеми

По-голямата част от ядките са чудесни за здравето ни, защото са богати на протеини, здравословни мазнини и фибри. Бадемите обаче съдържат и витамин Е, който подпомага Т-клетките.

Можете да ги хапнете като следобедна закуска, да ги добавите към смути или да си приготвите ядково мляко.

13. Пиле

Пилешкото съдържа всички 9 есенциални амино киселини, включително хистидин. Той има противовъзпалителни свойства и предпазва от хронични заболявания. Доказано е, че пилешката супа намалява възпалението, както и симптомите на респираторните инфекции.

Освен под формата на супа, бихте могли да консумирате пилешкото и в сандвич.

14. Слънчогледови семки

Слънчогледовите семки са чудесен източник на полезни мазнини, както и на витамините А и Е. Те съдържат и магнезий, който има отпускащо действие върху тялото. В семките от слънчоглед има и цинк, селен и мед.

Можете да ги използвате като следобедна закуска или дори в салати.



15. Кисело мляко

Ферментиралите храни като кисело мляко, туршия и кисело зеле имат чудесни и много благотворни свойства за цялостното здравословно състояние на човек. Те помагат на тялото ни да се бори с бактерии, вируси, гъбички и инфекции.

Разнообразете менюто си с кисело мляко с овесени ядки или пък ферментирайте краставици и лук в домашни условия.

16. Сок от нар

Нарът е популярен със своите антибактериални свойства, а последните изследвания показват, че се справя доста добре и като противовирусно средство.

Можете да замразите сок от нар във формички за лед или пък в такива за сладолед.

17. Зелен чай

Зеленият чай е популярен със своите противовъзпалителни свойства. Специалистите разкриват, че напитката има и антибактериални качества, а скорошно изследване показва, че хората, които пият зелен чай редовно живеят по-дълго от останалите.

18. Куркума

Куркумата съдържа веществото куркумин, което има противовъзпалителни и антиоксидантни свойства. Специалистите съветват да я комбинирате с черен пипер, за максимално усвояване на полезните вещества. Освен като подправка за ястия, бихте могли да я приготвите и под формата на чай.



19. Чесън

Чесънът би могъл да придаде уникален вкус на почти всяко ястие, а освен това специалистите го определят като суперхрана. Той е популярен със своите силни антимикробни и противовиросни свойства. Специалистите съветват да изяждате по една скилидка суров чесън на ден, веднага щом усетите първи симптоми на настинка или грип.

20. Джинджифил

По количество полезни вещества джинджифилът е подобен на чесъна. Той съдържа витамин С, А, В1, В2, фосфор, магнезий, калций, желязо, натрий, калий и цинк. Джинджифилът съдържа всички незаменими аминокиселини.

Можете да си направите чай от него или да го използвате като добавка за крем супа.

Коментари

Добави Коментар