Идеалната диета при поликистозни яйчници

10 септември 2018 | 01:43
видяна 8915
коментари 0
Снимки: Pixabay

Синдромът на поликистозните яйчници е едно от най-често срещаните хормонални нарушения в гинекологичната практика. Смята се, че от него са засегнати до 8% от жените в полово зряла възраст. Подведени от името, първото нещо с което правят асоциация пациентите, е киста на яйчника и неволния страх от операция. Още веднага трябва да уточним, че не става въпрос за туморно заболяване, а за нарушение в произвежданите от яйчника хормони, което при преглед с ехограф има характерен образ – множество малки кистички (фоликули).

Наличието на поликистозни яйчници често се свързва с фамилната обремененост – майка, сестра, но досега не е изолиран определен ген, който де се посочи за причинител. Вероятно множество фактори могат да доведат до яйчниковата поликистоза, което обикновено става в късния пубертет или малко след него. Безспорна е връзката на синдрома с намалената чувствителност (резистентност) към инсулин (хормон, регулиращ обмяната на захарите в организма). Поради това не трябва да ни учудва, че около 10% от жените с поликистозни яйчници се очаква да развият диабет към 40-годишна възраст.

Ето защо, за да се предпазим от този проблем, ексепртите диетолози съветват да се увеличи консумацията на плодове и зеленчуци за сметка на храните, богати на въглехидрати. Изследователите са категорични, че при установена поликистоза не трябва да се приемат повече от 2000 калории на ден.

Според последните проучвания добре подбраният хранителен режим може да повлияе на регулирането на високата кръвна захар, а оттам и на кистите на яйчниците.

За целта фокусирайте вниманието си върху това, което трябва, а не върху това което не трябва да ядете!

Храните, които често трябва да присъстват на трапезата ви, са зеленолистните зеленчуци, боровинките, ананасът, храните с високо съдържание на протеини като риба, яйца и пилешки гърди, както и тези с добри мазнини като ядки и авокадо. Препоръчителните продукти при установена поликистоза на яйчниците са още и нетлъсто месо, яйца, риба, боб, пълнозърнест хляб, грах, царевица, картофи, малини, къпини, ягоди и други храни, богати на фибри.

Сред подправките чудесен избор са куркума, канела, сминдух и джинджифил, които са противовъзпалителни, и се смята, че регулират нивото на захарта. Редовно приемайте млечни продукти, ядки и соеви храни.

Избягвайте захарта и тестените изделия!

Доста добре известно е, че трябва по принцип да избягваме захарните изделия и тези с бяло брашно, за да постигнем оптимално здраве, но това важи още повече за хората със Синдром на поликистозните яйчници. Той създава възпалителен процес в организма, което може да доведе до изтощение, акне, възпаление на кожата, храносмилателни проблеми и болки в таза.  Ето защо от ежедневното меню задължително изключете бисквитите, бонбоните, белия хляб и подсладените напитки.

Закусвайте обилно!

Жените с поликистозни яйчници трябва да закусват обилно, като първото хранене за деня трябва да им доставя необходимите протеини и въглехидрати. Например яйца, сьомга и спанак, плодова салата, канела и авокадо биха били чудесен избор.

Уверете се, че каквото и да ядете, то стабилизира кръвната ви захар, като включва белтъчини и мазнини, както и ниско съдържание на въглехидрати. За сметка на това обаче през останалата част на деня се намалява приемът на калории. В резултат се отчита намаляване на инсулиновата резистентност, което води до намаляване на нивото на тестостерона и драматично увеличаване на честотата на овулацията.

Забравете за тежестите и силовите кардио упражнения. Ако страдате от поликистозни яйчници това не е вашият спорт!

Когато имате синдром на поликистозните яйцници, високоинтензивните тренировки повече от два пъти в седмицата може да навредят на организма ви. Целта е да намерите упражнения, които ще насърчат кръвообращението и ще подпомогнат функциите на репродуктивните органи. Опитайте упражнения като пилатес, плуване, йога, каране на велосипед, джогинг и дълги разходки. 

Четете още: Поликистозни яйчници – болестта, скрита зад много „лица”

Още по темата

Коментари

Добави Коментар

Най-четени

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?