Коледа без калории

14 декември 2016 | 13:11
6119
4
Снимка: shutterstock.com
4

Коледа е празник, на който цялото семейство се събира край коледната трапеза, отрупана с всевъзможни апетитни ястия и десерти. Празнични гозби и сладкиши, на които трудно може да се устои. Подканващи ни с топлия си дъх, те ни изкушават да запретнем лакомо ръкави, за да им се отдадем с всичките си сетива. И така, докато неусетно се окаже, че сме похапнали повече от необходимото, а чувството на тежест и дисдкомфорт не ни остави на мира дълго време след това. Нещата обаче не свършват до тук, защото броени дни по-късно настъпва новогодишната вечер, и голямото похапване отново започва.

Има ли начин да се насладим оптимално на празничната вечеря и да си хапнем, без да се страхуваме, че ще преядем и напълнеем? Разбира се, че има. Трапезата отново може да бъде богата и обсипана с взевъзможни вкусотии, като спокойно заменим някои от гозбите с други по-ниско калорични.

Печеното прасенце

Главният герой на коледната и новогодишната трапеза лесно може да бъде заместен с не по-малко апетитната пълнена пуйка. Докато свинското месо, което е мазно, тлъсто и калорично, пуешкото, телешкото или заешкото например се отличават с далеч по-ниската си калорийност. Месото е по-сухо, но приготвено със специален дресинг и апетитен пълнеж, включващ гъби, кафяв ориз и стафиди и/или допълнено с гарнитура от зелена салата и варени картофи, коледното ястие би придобило не по-малко празничен вкус и чар.

Салатите

Заложете на зелената салата, зелевата туршия, доматите и краставиците за сметка на онези, изискващи при приготвянето си намесата на сметана и майонеза, каквито например са руската или европейската салати. За утеха на феновете на този тип салати обаче, бързаме да напомним, че магазините предлагат и диетични варианти на майонезата и сметаната. 

Десертите

Е, вярно е, че добрите стари баклава, тиквена баница и щрудел са любими гости на коледната и новогодишната трапези, но ако наистина искаме да избегнем риска от напълняване, не е нужно много да му мислим. Решението е простичко. Десерти от типа на баклавата и тулумбичките например, които изискват намесата на сладък и гъст захарен сироп, може да замените с традиционния български ошав. Така или иначе, този десерт по традиция се поднася на трапезата на Бъдни вечер. Обикновено се приготвя от сушени ябълки, круши и сини сливи, които се варят. Към тях могат да се добавят и сушени череши, кайсии и стафиди. За да не внасяте излишни калории към красивия плодов десерт, просто не го подслаждайте допълнително със захар или мед, а се доверете на естествената сладост на фруктовата захар.

Друга добра идея за коледен десерет са: печената дюла, ябълка, круша, поръсени с канела и полята с малко мед или кленов сироп.

Ако все пак не сте от хората, които биха подминали с лека ръка традиционните щрудел и тиквеник, лесно може да се насладите на по-ниско калоричните им алтернативи, като вместо захар използвате меласа или стевия при приготвянето им.

По същия начин, с меласа или стевия, може да приготвите любимите коледни сладки и бисквити.

Ако сте любители на шоколадовите заливки или плънки, използвайте черен шоколад със 70% какао.

Диетични десерти може да си приготвите и като се доверите на здравословните и вкусни качества на ядките, фурмите, какосовите масло и мляко, както и на бадемовото мляко.

Безалкохолните напитки

Определено всички обичаме да си пийваме нещо безалкохолно по празниците. На пазара вече лесно може да се открият и такива с 0 калории, каквито например са диетичните газирани напики. Ако искате нещо по-здравословно, направете си богата гама от фрешове или смутита. 

Коментари

4 Иван Звездев
  16 декември 2016 | 14:17 отговор
 

Абе ти ми дай на мене едно печено прасенце и едно буре червено вино, па ме чекай да умрем ...

 
3 марги
  16 декември 2016 | 08:52 отговор
 

И НА ПРАЗНИЧНАТА ТРАПЕЗА ЛИ ЩЕ БРОИМ КАЛОРИИТЕ???? ТОВА ИДЕ ДА НИ КАЖЕ КОЛКО СМЕ НАЗАД В ДУХОВНОТО РАЗВИТИЕ! Истериите по повод храненето и "вечната младост" постижима с диети, вторачени в чиниите не забелязваме Рождеството! Прекрасният духовен празник ни е чужд, не сме постили 40 дни, не сме се изповядали, не сме се причастили, как можем да усетим радостта дори и от празничната трапеза?

 
2
  14 декември 2016 | 17:35 отговор
 

Този, който е писал статията, е доста назад с материала относно диетично хранене. Изобщо не е нужно да не се използва захар или да не се използва шоколад за десертите. Черният шоколад със 70% какао нито е сладък, нито има вкус на шоколад, така че изобщо не е кой знае какъв съвет и кой знае каква алтернатива. Има натурална кафява захар с меласа (тази от добро качество изглежда като мокра и влажна пръст), която може да се използва, има сироп от агаве, има най-различни подсладители вече, има интегрални брашна или направо брашна от овесени ядки, които могат да се използват за сладкиши, а не просто да ядем варени дюли и печени ябълки. Относно шоколада - не знам дали са налични в България, но предполагам, че да. Аз си купувам най-различни шоколади без захар - и млечни, и бели, с кокосова и какаова паста... Не и черни, защото не ми задоволяват желанието за сладко. Аткинс има десерти с наистина МНОГО ДОБРИ съставки! Човек трябва да се научи да чете и да познава наименованията на нещата, за да знае кое от всичко с етикет "ДИЕТИЧНО" или "БЕЗ КАЛОРИИ" действително няма да му навреди, защото в магазините за диетични и био-продукти, поне половината от нещата нито са диетични, нито са "био". Освен захарта, за която все споменавате, че трябва да се избягва, но никога не давате нейна алтернатива, има много подсладители като малтитол, ксилитол, еритритол, манитол, сорбитол, които вече са доста широко навлезли като употреба. Има сладкиши приготвени с тях, десерти най-различни, че дори и сладоледи. Идват малко по-скъпи от другите, но съвсем не са на непостижими цени. Има марки сладоледи приготвени по съвсем стандартна рецепта, които струват по-скъпо от тези диетичните, само заради марката. В никакъв случай не купувайте продукти с аспартам, цикламат (E-952) или захарин (Е-954). Оттук следва, че последният ви съвет - този, за диетичните безалкохолни напитки отпада автоматично. Почти няма такива напитки на пазара, в които да не са използвани от най-евтините и вредни подсладители. Ако ще пием сок, Coca-cola или Fanta light/Zero подсладени с аспартам и захарин може да не напълнеем, но със сигурност си вредим също толкова много, че и повече от друга гледна точка.

 
 
14 декември 2016 | 17:37

Млечният шоколад с малтитол и сорбитол няма абсолютно никаква разлика с нормалния фин млечен шоколад, който се прави със захар. Абсолютно никаква във вкуса! Само цената е различна! Така че има алтернативи и те съвсем не са само дали ще успеем да се удържим да не ядем нито шоколад, нито захар, нито нищо.

1
  14 декември 2016 | 15:52 отговор
 

А може ли,някой път някоя по-интелигентна статия,в която да не ни учат как да отслабнем?Повечето жени в България трябва да качат килограми,защото са болнаво кльощави! И не всички хора пълнеят,щом сложат една троха в устата си.И не всички хора се притесняват чак толкова,ако се разширят с 1см и половина.......

 

Добави Коментар

Най-четени