Лек за депресия в смутни времена

21 март 2020 | 17:07
1820
0
Снимки: Coloibri, Pixabay
0

Американският клиничен психолог д-р Стивън Иларди твърди, че способността ни да се справяме с трудностите зависи от начина, по който ги тълкуваме. Понякога нещата не са толкова катастрофални, колкото ни се струва. Защото от всяка ситуация, колкото и тежка да е тя, могат да се извлекат позитиви. Сега например, в условия на карантина, най-после ще дочетем всички онези книги и списания, които сме разлиствали в крачка.

Ще имаме възможност да докажем на възрастните си роднини, че сме истински загрижени за тях. И ще си пуснем всички онези култови стари филми, които така и не изгледахме по празниците… В малки дози стресът е полезен, защото мобилизира организма и ни принуждава да бъдем разумни. Освен това речта ни се обогати с нови закачки и перифрази от сорта „Юнак без корона не ходи!“

Д-р Стивън Иларди - клиничен психолог

Д-р Иларди е създал програма, наречен ТЖП (Терапевтична житейска промяна), която има за цел да ни държи във форма, независимо от заплахите, които ни дебнат. Шестте компонента на програмата са:

1. ОМЕГА-3 МАСТНИ КИСЕЛИНИ

Знаете ли, че мозъците ни са съставени предимно от мазнини? За да функционират правилно, те се нуждаят от Омега-3 мастни киселини. Можете да си ги набавите чрез рибата, дивеча, суровите ядки и листните зеленчуци. Омега-6 мастните киселини, които се съдържат в семената на растенията, трябва да се приемат в много по-ограничено количество, защото стимулират процеса на възпаление. Страните с най-висока консумация на Омега-3 се отличават с най-ниската честота на депресия! Гответе със зехтин или кокосово масло (масла на основата на плодове) и избягвайте маслата на основата на семена.

2. ЗАНИМАНИЯ, АНГАЖИРАЩИ УМА


Процесът на храносмилане на кравите се нарича руминация. И той представлява богата метафора на нещо, което и ние правим – не с храната, а с най-съкровените си мисли. Изглежда, че понякога и ние имаме нужда да предъвкваме нещата известно време, преди да можем да ги смелим. Но някои хора са склонни към нездравословно премисляне на неприятни събития. Дни наред измъчват себе си с мисли от рода на „щях да, можех да, трябваше да...“. Прекъсвайте навреме веригата на горчивите мисли и се ангажирайте с любими занимания.

3. ФИЗИЧЕСКИ УПРАЖНЕНИЯ

Знаете ли, че 65 % от възрастното американско население страда от наднормено тегло? Хранителната вакханалия съвпада с рязко намаляване на броя калории, които изразходваме всеки ден, тъй като съвременни удобства като автомобила, електрическите уреди и телевизията постепенно са ни превърнали в залепени за дивана хора. А физическите упражнения са лекарство. Подобно на хапче, те подобряват функцията на мозъка, като променят действието на ключови за него химически съединения и хормони. Не умувайте, а действайте!

4. ИЗЛАГАНЕ НА СЛЪНЧЕВА СВЕТЛИНА

Половин час излагане на слънчева светлина е достатъчен, за да пренастрои вашия биологичен часовник. Не забравяйте, че ние сме създадени да поглъщаме редовно силна светлина. Ето защо тя има толкова разнопосочни благотворни ефекти: повишава настроението, изключва мозъчните вериги за реакция спрямо стреса, поддържа биологичния часовник на организма и дори ни подтиква да общуваме повече с другите. Доказано е, че пациентите с депресия имат пагубно ниски кръвни нива на витамин D, който всъщност е жизненоважен хормон.



5. СОЦИАЛНИ КОНТАКТИ

Присъствието на жестоко критикуващ брачен партньор, който се явява и емоционален насилник, прави хората по-уязвими от депресията – дори в по-голяма степен, отколкото ако изобщо нямаха никаква смислена връзка с друг човек. С други думи, някои от взаимоотношенията са толкова токсични в психологическо отношение, че са в състояние да поддържат мозъка в състояние на постоянно пренапрежение, вечно на ръба на самата депресия. Разчистете токсичните връзки!

6. ПОДОБРЕН СЪН

Не само липсата на пълноценен сън може да причини депресия, но и самата депресия може да доведе до нарушения в съня. (И ако това не е порочен кръг.) Опитайте се да ставате по едно и също време всяка сутрин и да лягате по едно и също време всяка вечер. Не се мушкайте в леглото, ако още не ви е налегнал сънят. Освен ако не възнамерявате да правите секс, разбира се! Избягвайте да спите другаде освен в собственото си легло. В подстъпите на съня си представяйте Хю Джакман или Хавиер Бардем. Е, може и Брад Пит в последната му роля - от нас да мине!

Депресията е бич, защото всяка година отнема живота на 1 милион души в света. Жените изпадат в депресия приблизително два пъти по-често от мъжете. Този факт е озадачаващ и никой няма категорично обяснение кое ги прави по-уязвими. Предложените 6 компонента са не само щит срещу емоционалните дупки, а гаранция за силен имунитет и физическо здраве!

Книгата „Лек за депресията“ на д-р Стивън Иларди изобилства от ценни съвети, затова се препоръчва от психолозите като настолно четиво.

Четете още: Как да пазаруваме, без да се заразим

Още по темата

Коментари

Добави Коментар

Най-четени

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.