По истински случай: Как месечният ми цикъл спря и как успях да си го върна

04 март 2021 | 00:04
4395
0
Instagram
0

Все повече наши читателки ни споделят, че имат проблеми с месечния си цикъл. Оказва се че в световен мащаб желанието на дамите да изглеждат добре води до твърде стриктни диети и зверски тренировки, които пък биха могли да доведат до сериозни проблеми, точно като липсата на менструация. Затова решихме да ви разкажем историята на фитнес инструкторката Хайли Мадиган, която споделя личния си опит по темата и е посветила кариерата си именно на този проблем.

В стремежа си да има перфектна фигура и да се състезава в конкурси за красота през 2015 г. Хайли се е хранила с 800 калории на ден и тренирала 2,5 ч. дневно. Тя разкрива, че в този период е била в сериозна депресия, но здравето ѝ също започнало да страда. Въпреки че печелила различни конкурси, а тялото ѝ било на истинска почит в различни фитнес списания, Мадиган била загубила цикъла си от цели три години. Най-лошото било, че в тази индустрия всички смятали, че това е съвсем нормално.

Днес Хайли работи като личен фитнес инструктор и е посветила усилията си на това да помага именно на дами, които са стигнали до подобно на нейното положение. Диагнозата й била аменорея, дълготрайна загуба на цикъл, която най-често се получава при стрес, спазването на прекалено стриктна диета, липсата на достатъчно мазнини в тялото и твърде тежък тренировъчен режим. Специалистите разкриват, че аменореята всъщност често се получава в резултат от комбинация от гореспоменатите фактори.

Жените, страдащи от аменореята, не могат да имат деца, а това състояние би могло да доведе до остеопороза и повишен риск от сърдечни заболявания.

Аменореята се появява, когато хипофизната жлеза не произвежда хормоните, които сигнализират за растеж на фоликул (който съдържа яйцеклетката), което означава, че нямате овулация или нямате цикъл. Има три водещи стресора, които водят до това притеснително състояние: твърде слаби сте, тренирате прекалено много или сте под голям стрес. Важността на тези фактори варира спрямо личните характеристики на всяка дама и е строго индивидуална.


Ако погледнем на проблема от еволюционна гледна точка, ще разберем и какви са причините телата ни да реагират по такъв начин. Когато сме били номади, това че сме прекалено слаби е било сигнал, че е време на глад и липса на храна. Когато сме правили прекалено много упражнения, това е означавало обикновено, че или трябва да се движим бързо, за да открием храна или е трябвало да избягаме от заплахи, като хищници например. Стресът пък е сигнал и за двете неща.

В трите описани ситуации телата ни буквално изключват по-маловажните процеси, които не са отговорни пряко за оцеляването ни тук и сега. Логиката се крие в това, че природата се опитва да впрегне всички сили на организма за да може той да се запази физически, а в такива периоди размножаването не е на дневен ред.

Мадиган смята, че проблемът е доста широко разпространен, но за него не се говори, тъй като повечето жени се срамуват. Тя се пита защо фитнес индустрията и Instagtam рекламират изключително мускулести и слаби фигури като нещо здравословно, след като в действителност това не се оказва така.

Истината е, че всички ние сме различни и нездравословното съотношение мазнини при една жена изглежда по един начин, а при друга по коренно различен начин. Въпреки това обаче жените се нуждаят от много повече мазнини, за да функционира тялото им правилно, отколкото мъжете, а това е факт, за който почти не се говори.

По природа жените съхраняват лесно метаболизиращи се мазнини в областта около корема, а причината се крие именно в способността им да създадат поколение.

На другия спектър на проблема пък можем да видим дами, които външно изглеждат здрави, но също нямат цикъл. Това са жените, които тренират твърде усилено и са подложени на големи количества стрес, той може да бъде предизвикан както от реални проблеми, така и от емоционални травми и желание за контрол. При тях обикновено съотношението на мазнините в тялото е добро, но тук надделяват тежките физически упражнения и хроничният стрес.

Аменореята може да възникне и когато дадена жена е спазва калориен дефицит за дълъг период от време, като не е необходимо той да бъде твърде голям. Имайте предвид обаче, че колкото е по-голям калорийният дефицит, толкова по-голям е рискът да загубите цикъла си. Калорийният дефицит всъщност се възприема от тялото като липса на достатъчно енергия, което води именно до “изключването” на по-маловажни системи от тялото, като репродуктивната например.

 


Добрата новина е, че в повечето случаи аменореята е обратимо състояние. Хайли Мадиган съветва да не се диагностицирате сами, а задължително да се консултирате със специалист. Имате повод за подобна консултация, ако сте пропуснали три поредни менструации и имате негативен тест за бременност.

Съществуват медикаменти, които лекарят ви би могъл да ви предпише за предизвикването на овулация, но Мадиган съветва първо да потърсите корена на проблема. Понякога е необходимо дълго време, за да възвърнете цикъла си, но първата стъпка винаги е да признаете проблема. Решението обикновено включва повишаване на дневния калориен прием, намаляване на интензивните упражнения, а понякога и консултация с терапевт, която има за цел постепенно да намали нивата на стрес, на които сте подложени.

Мадиган съветва и дамите, които тренират прекалено усилено, да фокусират вниманието си и върху дни, в които да си почиват и да дадат възможност на телата си да се възстановят. Тя споделя, че е ставала свидетел и на случаи, в които нейни клиентки са си върнали менструацията само чрез замяната на една тренировка седмично, с нещо по-релаксиращо и щадящо като йога и медитация например.

Друга важна стъпка е да се уверите не само, че приемате достатъчно хранителни вещества, но и че се храните балансирано и не избягвате мазнините.

Фитнес инструкторката съветва още да смените фокуса си от стриктното броене на калории и притеглянето на кантара към здравето си. Самата Мадиган спира да взема участие в различни конкурси за красота през 2017 г., след като провежда множество разговори с дами от фитнес индустрията, мнозинството от които признават, че нямат менструация. Кога се връща обаче нейният цикъл? Година по-късно, когато е на почивка. “Бях спокойна, движех се по-малко, хранех се повече, чувствах се чудесно” - споделя Мадиган.

 

Още по темата

Коментари

Добави Коментар

Най-четени

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.