Към част II

Целия си живот Есте Лаудер посвещава само на едно - как да направи прекрасния пол още по-прекрасен.

В областта на красотата тя е направила не по-малко от Коко Шанел, Кристиан Диор и Ив Сен Лоран в модата.

В края на живота си Есте Лаудер с гордост споделя: ”Останах единствената, която запази семейството и бизнеса. Елизабет Арден и Хелена Рубинщайн продадоха марките си. Те си отидоха, аз оставам завинаги.”

Със смъртта й през 2004г. с нея си отива цяла една епоха. Но нейната компания, в която в момента работят около 20 000 души, има магазини в над 130 страни по света, както и огромни печалби не е застрашена от забрава. Нима може да умре изконната женска мечта за младост и красота?



Но в началото не е имала нито богатството, нито аристократичен произход или разкошния живот на кралица. Сама, преодолявайки низ от житейски и бизнес трудности, доказала, че може да сбъднеш мечтата си да твориш красота в реалността.

Есте Лаудер описва в своята автобиографична книга „Есте-историята на успеха” живота и тайните на световния си възход.

Жозефина Естер Ментцер се е родила в небогатото нюйоркско предградие Куинс на 1.07.1908г. и живяла на втория етаж над малкото магазинче на баща си.

Есте е най-малкото от осемте деца на еврейските наследствени емигранти от унгаро-чешки произход Макс и Роза Ментцер.

В детството си се смущавала от произхода и акцента на родителите си. Искала да стане истинска американка и за нея това било синоним на успеха.

От майка си наследява любовта и отношението към красотата. Харесвала да играе с многочислените й козметични кутийки с кремове и пудра, както и шишенца с ароматни вълшебства.

Есте се запознала с науката на убеждаването още в онези невръстни години, когато упорито настоявала и не обичала да й отказват да разкрасява всички у дома, включително и собствените си кукли.

Майка й доживява до дълбока старост и била с десет години по-възрастна от съпруга си. В последствие Естер считала, че разликата във възрастта е добър способ да се съхрани един брак - „Ако всички жени трябва да държат себе си в добър тонус пред по-младите си мъже, те никога няма да престанат да искат да се превъплъщават в красиви богини”.

В детството си Есте помагала отрано в магазина на баща си. Това я научило на изкуството на предприемчивостта и продажбите. Но освен това мечтаела и за славата на актрисите, цветя и галантни поклонници. Лаудер признава, че именно онези първи години в Куинс оказват влияние върху бизнес възпитанието й, а пример за подражание бил баща й.

Когато Есте станала на 6 години, в дома им дошъл да живее чичо й Джон Шотц, химик по професия с разработена своя секретна формула за козметичен крем, който променил живота й. Нарича го „вълшебник, идеал и учител” и допълва: ”Той завладя моето въображение така, както не се отдаде на никой никога след него”.

Той пък я наричал: „Моята малка блондинка”. Благодарение на заниманията с чичо си в импровизирана домашна лаборатория, Есте създала 4 формули на крем за кожа, които се произвеждат и до днес.

В началото Есте започнала с това, че снабдявала с крем всичките си съученички в общинското училище в Куинс, което посещавала до 8 клас. За рекламата на тинейджърката много важен бил образът, който й помагал да рекламира продукта – нейната собствена красота и безупречна кожа. Есте намерила ролята си в живота. Постепенно от девойка-емигрант с акцент, тя тръгнала по пътя на преобразяването в светска дама.

След завършване на училище Есте се поддава на ухажването на процъфтяващия нюйоркски търговец на модни дрехи - Джоузеф Лаутер /по-късно изменя фамилията си на Лаудер/. Така на 15 януари 1930г. тя се омъжва за него и укротява дългото си име до благозвучното Есте.

Експанзивният характер на Есте противоречи със спокойния и сговорчив характер на Джоузеф, но по-важното е, че той я обожава. Първото им дете се ражда през 1933г.

Есте заработва за семейството продавайки своят крем за лице. Така се появява първата й компания: „Lauter Chemists”.

Постепенно Есте се въплътила в образа на влиятелна и прекрасна дама. Единственото, което я вълнувало било да подчини всички на красотата от козметичните кутийки. За съжаление отношенията със съпругът й останали на втори план. Бракът им рухнал през 1939г.



След развода се преместила да живее с шестгодишния Леонард в Маями, Флорида. Там й се открил съвършено друг живот - свободен и неангажиращ. Ходела по балове, влюбвала се и съжалявала, че се е омъжила прекалено млада, преди да успее да опознае всички прелести на живота. Амбициозна, както винаги, създала представителство в „Roney Plaza” на Колинз авеню. Това били времена на козметичния възход в Маями бийч и Лаудер се надявала да напипа златната нишка. Водещият й принцип бил - „Имиджът, това е всичко!”.



Следващите 3 години Есте продавала в Маями средства за грижа за кожата на почиващите богаташи. Влязла в контакти с много влиятелни личности. Един ползотворен такъв бил с Арнолд Луис - президент и председател на асоциация „Международни аромати”. От него научила тънкости от занаята при изготвяне, селектиране и производство на парфюми.

Опитала се да поддържа и близки отношения с Чарлз Московиц, тогавашен изпълнителен директор на „Мetro Goldwin Mayer”, но усилията й се оказали безуспешни.

Накрая се оказало, че не може да осъществи докрай мечтите си в Маями и след четири години в безплодни усилия започнала да се уморява. В този момент се разболял и малкият Леонард, което било предпоставка да се свърже отново с бившия си съпруг. Но след срещата между тях отново се разбушували силни страсти и на 7.12.1942г. те се оженили отново. Решили заедно да се занимават с козметичен бизнес. Разбрали се Есте да отговаря за разработките на продукцията и маркетинга, като президент на компанията, а Джо да се заеме с финансите, производството и управлението. Фактически, това положило началото на империята „Estee Lauder Cosmetics”.

Първия си магазин Лаудер открила в Ню Йорк през 1944г. Наскоро родила и втория си син Роналд. След раждането бързо се върнала на работа и практически през 1946г. била основана и „Estee Lauder Inc.”



За производствените цели семейство Лаудер преустроили манхатънски ресторант във фабрика за козметичната продукция. През деня Лаудер продавала продуктите изготвени нощем.

В арсенала на компанията тогава имало два крема, подхранващо мляко, почистващо масло, червило, пудра и сенки - необходим минимум продукти с високо качество.

Мечтателната и лекомислена уж на вид млада жена никога не пренебрегвала деловата сметка и бизнес инстинкта.

Находчивостта на Есте Лаудер и позволявала не само да създава прекрасни натурални продукти, но и правилно да ги продава. Маркетинговите ходове, не по-малко от химическите формули помогнали на Есте да сътвори от малкото предприятие империя с гарантирано качество на пазара.

Не минало и без куриозни моменти. Известен бил случаят, когато един ден прислужницата на нейна богата клиентка вместо майонеза в салатата сложила крем на Есте Лаудер. Есте се разсмяла и коментирала: „Чудесно! В моите кремове има само натурални съставки! Така, че на салатата няма начин как да навреди!”. С времето куриозът се превърнал в реклама.

Освен това маркетинговите й цели били прости и ясни. Есте знаела, че жените в забързаното ежедневие имат само десет минути сутрин и вечер за поддържане. За това време те трябвало да станат млади и сияещи. От там се появила и безпогрешната концепция - „Бързо и ефективно”. А споделяйки тази максима, клиентките разтваряли охотно портфейла си.



Друг маркетингов трик бил измисленият от нея: „Разкажи на друга жена”. Тоест, рекламата от уста на уста. Есте била сигурна, че веднъж опитала продукт с марката „Еstee Lauder”, клиентката ще го заобича и сподели със своите приятелки. „Красотата е отношение. Няма никаква тайна” - казвала вдъхновената Лаудер.

Eсте продължила да изнамира начини и техники, за да продава още по-успешно своите продукти. В началото на 50-те години на м.в. на своите презентации всяка клиентка и гостенка получавала като подарък малък продуктов образец. Така и жените били благодарни, а и доверието в продуктите растяло. Освен това на всяка желаеща се предоставял рекламен грим и въобще вниманието към клиентите било на първо място. Есте се познавала с огромен брой от почитателките си. През зимата посещавала някои дори лично за партия бридж и за разговори, свързани с предлаганите продукти, грим за забавление и тестване на новите неща.

Неуморимата Есте устройвала партита и безплатни демонстрации в козметични салони, хотели, ресторанти, частни домове, в метрото, навсякъде, където имала възможност.

Очаквайте продължение.

Автор: Оливера Арнаудова-Попова, гримьор и преподавател, Belle Vue make-up studio