Пабло Пикасо: Цял живот ми бе нужен да се науча да рисувам като дете

25 октомври 2020 | 00:15
6157
0
Getty Images
0

Легендата разказва, че неназован арт-критик обвинил Пабло Пикасо, че може и да е велик абстракционист, но всъщност не може да рисува реалистични обекти. Пикасо научил за това и го поканил в едното си ателие в Париж. Когато критикът дошъл, Пикасо му посочил обикновена дъска с няколко забити пирона, където може да окачи палтото си. Критикът понечил да стори именно това..., но палтото му паднало на пода. Опитал отново и отново. През това време Пикасо го наблюдавал с усмивка. Едва тогава критикът забелязал, че и дъската, и пироните всъщност са нарисувани и то толкова свръхреалистично, че той дори не се поколебал дали са истински. Поклонил се на художника и си тръгнал, без да каже нищо.

Защо ви разказваме тази история? Защото художникът, скулптор, артист, ексцентрик и категоричен гений Пабло Пикасо е роден на днешната дата, 25 октомври, през 1881 година.

Има толкова много легендарни истории около авангардния художник, че ни се струва нелепо да ви запознаваме с биографията. Вместо това ще ви споделим някои интересни факти за великия Пабло.

"Когато бях малък, майка ми казваше: Ако станеш войник, ще стигнеш до генерал. Ако станеш свещеник, ще бъдеш папа. Аз исках да бъда художник и станах Пикасо", споделя художникът.

Пабло е първото дете на родителите си. Ражда се, без да проплаче, и в първия момент родителите му решават, че не е жив. Чичо му духва цигарен дим в лицето му и едва тогава той заплаква.

Първата дума, която малкият Пабло Пикасо произнася, е "piz" (съкратено от "lapiz", молив на испански). Да, един вид бъдещето му на творец е било предначертано.

"Всяко дете е творец. Проблемът е как да се запази такъв, като порасне", казва Пикасо. Малкият Пабло проявава интерес към рисуването от ранна възраст. Едва седемгодишен, баща му започва да го обучава да рисува фигури и маслена живопис. Руис е консервативен художник и учител, който смята, че правилното обучение изисква прилежно копиране на класиците и рисуване на човешкото тяло по гипсови отливки и живи модели. Синът му влага такова усърдие в рисуването, че занемарява училищната си работа. "На 12 години вече можех да рисувам като Рафаело, а ми бе нужен цял живот, за да се науча да рисувам като дете", твърди Пикасо.

Когато се премества в Париж през 1900 г., Пикасо е толкова зле финансово, че се налага да гори вечер някои от картините си, за да се топли.

Пикасо е известен с многото си любовници и страстни връзки. Когато Мари-Терез Уолтър и Дора Маар (две от най-важните връзки в живота на артиста) му казват да избере между тях, той им отговаря сами да се разберат и двете буквално се сбиват пред очите му. На тази случка Пикасо посвещава картината "Птици в клетка".

Художникът е известен със своите Син и Розов период. Синият период трае от 1901 до 1904 година. Той започва със самоубийството на неговия приятел Карлос. Характерното за него е преобладаващата синя гама. Той също така е наситен с композиции на хора от народа, просяци и акробати. В него витае темата на смъртта, старостта, бедността, меланхолията и тъгата. За преходна картина между синия и розовия период се смята "Момичето с топката". Той започва през 1905 и трае до 1907. Преобладават розовите и червени цветове. През тези години той рисува най-вече пътуващи циркови артисти – комедианти, танцьорки и акробати. Макар че сюжетите са по-радостни и по-живи, според специалистите от платната лъха самота и униние.

В продължение на няколко десетилетия художникът се подстригва сам, а ноктите на краката му реже някоя от любовниците му. Той старателно запазва отрязаните коси и нокти, защото твърди, че се страхува някой да не му направи магия с тяхна помощ.

През 1907 г. Пикасо полага основите на кубизма (твърди се, че първото произведение в стила е "Госпожиците от Авиньон"). Той започва да обръща повече внимание на формите вместо на цветовете, като особено внимание се отделя на геометричните фигури и блокове. По същото време прави множество колажи с хартия, кожа и други естествени материали.

През 2015 година на търг се продава картината на Пикасо "Алжирски жени" за...179.4 млн. долара. По този начин Пикасо се превръща в художника с най-скъпо продадената картина в историята.

Четете още: Великият Фицджералд: "Толкова е лесно да бъдеш обичан, толкова трудно е да обичаш"

Коментари

Добави Коментар

Най-четени

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.