През септември всеки ученик отваря нова страница от живота си училище – с нови предмети, същите съученици, които са се променили през лятото, дисциплина и режим, с които е необходимо отново да привиква.

Адаптацията към училище може да протече различно, но едно е очевидно – детето се нуждае от помощта на родителите, за да премине този период с минимални загуби.

Какви симптоми свидетелствата за проблеми с адаптацията? Ето няколко от най-сериозните:

Възможно е да се появи сутришна болка в корема и гадене – това е най-явния и често възникващ симптом за стрес, предизвикан от училището. Той може да се прояви с различна степен на острота стигащо дори до невротично повръщане.

Другият симптом е нарушение на съня. Може да се появи бълнуване и ходене на сън, както и кошмари. В някои случаи детето може да има проблем със заспиването вечер, а след това по няколко пъти на нощ да се буди. На сутринта му е трудно да стане, като се чувства недоспало и уморено.

Третият симптом е нарушението в концентрацията. Детето трудно се съсредоточава, лесно губи смисъла на чутото, с усилие възприема сложни инструкции. Педагозите казват, че детето трябва да се адаптира до началото на октомври. Това действително е така, защото периода на приспособяване може да трае от две седмици до два месеца и продължителността му зависи от много фактори – типа на нервната система на детето, особеностите на педагогическия стил на учителя, взаимоотношенията в класа и още.

Освен това може да се прояви плачливост, резките и честите смени на настроението, отказ за ходенето на училището, съпротива в отговор на съвсем обикновени предложения на родителите.

Как да може да се облекчи адаптацията на детето? Тези препоръки са подходящи, както за родителите на първокласниците, така и на родителите на децата до 12 години.



Първото правило е спазването на режим. Детето трябва да си ляга не по-късно от 21.30. Последният половин час преди сън посвещавайте на ритуалът по заспиване – подготвяйте дрехите за следващия ден, проверявайте портмонето, прочитайте приказка или обсъждайте как е протекъл деня. На първо време използвайте спомагателни средства например светлинки или любимата играчка. Не съжалявайте за времето, в което се вслушвате в детето, като му помагате за "затвори" изминалия ден и да заспи спокойно.

Освен режима, важно е и равномерното разпределяне на натоварването – не повече от час активни игри (в промеждутъка от 17до 19 ч.), не повече от час гледане на телевизия или компютърни игри. По възможност, редовни занятия в кръжоци и допълнително уроци започнете от края на октомври или началото на ноември. Първият учебен месец е необходимо да бъде с минимални допълнителни натоварвания.