От омотаните с билки и смоли ароматни факли през маслените кадилници в храмовете и розовата вода на Авициена до Chanel No.5 има наистина дълъг път.
Самата дума парфюм е производна от латинския израз per fummus, което означава „чрез дима”. И това е най-ранната форма на извличане на ароматите – чрез горене на треви и смолисти вещества.
За първи път в Месопотамия и Египет са били създадени парфюми. Египтяните дълго се усъвършенствали в направата им, преди ароматите стабилно да навлязат в живота им и „рецептата” да се предаде на други култури и народи.
Майсторът парфюмер се е считал за творец, а самата професия е била свободна и за мъже, и за жени. Те използвали листенца на цветя, хранителни подправки и олио, за да създадат различни аромати, които били използвани върху телата на мъже и жени, преди и след баня.
Като цяло египтяните са имали доста екзотични вкусове и в допълнение към домашно отглежданите есенции са внасяли и аромати като ладанова смола от Арабия и източна Африка, галбан от Персия и така желания тамян, поради невъзможността му да бъде отглеждан в Египет.
Тогава Клеопатра дава на парфюмите статут на луксозно, козметично средство, което се използва за ароматизиране на ваната.
*Интересен факт е, че 3300 години след смъртта на Тутанкамон, в гробницата му още се е долавял ароматът на парфюм.
Тази мания за разливане на уханна течност във водата, в която богатите се къпят се разпространява Сирия, Ливан, Италия, Англия и, разбира се, Франция.
След кръстоносните походи в двора на английския крал Едуард Първи, а по-късно и при френските, италианските и испанските дворове започват да работят домашни майстори парфюмери, които създават ароматни масла и течни ароматни смеси – праобразите на съвременните парфюми.
През късния XIX вeк, се появяват и първите големи имена-марки в парфюмерията – Жан Гарлен (Guerlain), Франсоа Коти (Coty), Ърнест Делатрьоф (Caron) – бащите на съвременната парфюмерия, които създават някои от основополагащите теории в науката за парфюмите. От този момент производството на парфюми се превръща в индустрия.
Преди около 200 години, вдъхновена от цветна градина на Версайския дворец, Мария Антоанета поръчва на френската парфюмерийна къща Lubin да създадат аромат лично за нея, като държи това си начинание в пълна тайна. Днес познаваме парфюма на кралицата под името Black Jade.
Големият търговски бум на парфюмите се състои преди близо 100 години, когато през 1920 Ernest Beaux създава Chanel No.5 за Коко Шанел.
Парфюмът е инструмент за съблазън. Аромат, който ви кара да се чувствате секси. Първото му вдишване е вид левитация в облак от удоволствие и удовлетворение, пренасящ ви на място, където метафорите и въображението се сливат.
Личният прафюм трябва да бъде аромат, който се разлива по кожата и говори от ваше име. Не си взимайте парфюм заради уханието в капачката или заради марката, а се замислете на какво искате на ухаете – на пролет, роза или люляк, на окосена трева или млечен шейк, на сладък плод, на нощ, омайна и опияняваща, на сила, на гора, на опасност...
Изберете аромат, който е свързан с личността ви, който се слива в съвършена хармония с миризмата на кожата ви.
Оттук произлиза и правилото да оценявате парфюма и неговите ароматни качества едва след като сте го пръснали върху топло място от тялото – зад ухото, на сгъвката на ръката, и сте изчакали да минат около 15 минути.
Тогава ароматът се освобождава и започва да излъчва своята истинска магия. Промяната в наситеността на аромата, контрастът от постепенно освободените нотки на уханието, прегърнали кожата ви ще са отговорът на въпроса „Това ли е моят парфюм?”.
Когато искате да изпробвате друг аромат, задължително помирисвайте кафени зърна, които неутрализират досегашните аромати, атакували сетивата ви.
Етеричните масла в парфюмите реагират на досег с горещината. Ако тествате аромат в помещение с климатик е твърде вероятно да не успеете да усетите истинската сила и дълбочина на парфюма. Излезте навън, за да може ароматната течност да се свърже с топлия въздух и да реагира.
Нека дешифрираме парфюмния жаргон! Съществуват четири ароматни възможности, от които да избирате – Парфюм (Parfum; с между 15-20% ароматни съединения), Парфюмна вода (Eau de Parfum; с между 5-15% ароматни съединения),Тоалетна вода (Eau de Toilette), Одеколон (Eau de Cologne) .