Октомври е обявен за месец на борбата срещу рака на гърдата. Козметични фирми, държавни и частни организации и медицински служители обединяват усилия, за да осведомят жените за това опасно заболяване.

В рамките на програмата се провеждат безплатни диагностики, благотворителни търгове, събиране на волни пожертвования за лечение на болните и сеанси по психологическа помощ за онези, които са победили рака или в момента се борят за живота си.

Друга цел на програмата е съвременната диагностика на млечната жлеза да стане достъпна за всички жени, независимо от финансовото им състояние и местожителството им.

Пенелопе Круз на благотворителния ден Key To The Cure с тениска от ограничената по тираж колекция на Carolina Herrera.

За пръв път за болестта заговори първата дама на САЩ Бети Форд. През 1980 г. тя сподели в телевизионния ефир как се е преборила с рака на гърдата и призова всички жени ежегодно да си правят диагностика на млечните жлези.

През 1992 г. Елевин Лаудер, старши вице-президент на легендарната корпорация Estée Lauder, създаде символ на борбата срещу рака на гърдата – розова панделка. С това започна и мащабна кампания. С общите усилия на Estée Lauder, Евелин и единомишлениците й са успели да вложат във Фонда за изследване на рака на млечната жлеза около 50 милиона долара. Тази година кампанията празнува двадесетата си годишнина.

Гуинет Полтроу на благотворителния ден Stand Up To Cancer в Лос Анджелис.

През 2002 г. във Великобритания е основана благотворителната кампания на Avon “Заедно против рака на гърдата“.

Ракът на гърдата заема пето място в света по смъртност. Само половината от заболелите преживяват повече от пет години. Това е най-разпространеното злокачествено образование при жените. При това според статистиката 88 % от жените знаят за рака на гърдата и за препоръчителната ежегодна диагностика, но не бързат да отидат на лекар, тъй като не вярват, че проблемът ще засегне именно тях. А откриването на рака на гърдата в по-ранен стадий може да спаси човешки живот!

Елизабет Хърли вече от 16 години е рекламно лице на Estée Lauder и при това основен посланик на добра воля на кампанията за борба срещу рака на гърдата. На снимката Лиз Хърли и Ести Лаудер участват в благотворително парти в подкрепа на „розовата панделка“. През последните години г-жа Лаудер е дала около 20 млн. долара за борба със заболяването. Тъжно, но самата Евелин е умряла от рак на яйчниците.

И ние на свой ред призоваваме читателките си да не пренебрегват здравето си и задължително да се подлагат на преглед при мамолог всяка година. Особено ако са на възраст над 40 години.

Най-добрият начин за преглед на състоянието на млечните жлези между отделните посещения на лекарския кабинет е самостоятелният преглед. Той трябва да се прави всеки месец, 2-3 дни след приключване на месечния цикъл (в този период млечните жлези не са набъбнали и напрегнати). Процедурата се провежда просто и лесно и включва оглед и опипване.

При огледа се съблечете до кръста и застанете пред огледалото, с отпуснати покрай тялото ръце. Внимателно огледайте гърдите и зърната отпред и отстрани и обърнете внимание на всички признаци за асиметричност, промяна на цвета на кожата или по-силно очертаване на вените. После вдигнете ръце нагоре и пак огледайте млечните жлези.

Палпацията (опипването) се провежда в две положения – първо изправено, а после легнало, с вдигната зад главата ръка.

При палпация опипайте всяка гърда с противоположната ръка, а в легнало положение сложете под плешките малка възглавница, за да се повдигне гръдният кош. Опипайте внимателно млечните жлези. Прегледът трябва да се прави нежно, с използването на всички пръст и на самата длан. Отбягвайте грубите движения и захващането на голям обем тъкан, тъй като по този начин може да усетите несъществуващи подутини и уплътнения.

Опипайте гърдите с върха на пръстите.



Започнете от зоната на подмишницата, движейки се по спирала към зърното.



Продължете палпацията с вертикални движения отгоре надолу, започвайки от вътрешната част на гърдата.



Спешно потърсете лекарска помощ ако откриете:



* каквито и да било изменения в млечната жлеза;
* хлътване навътре на кожата или зърното;
* подпухване на кожата във вид на „портокалова кора“;
* втвърдени участъци в областта на подмишницата;
* специфични секреции от зърното (прозрачни, кървави).

Представяме ви и различни разкрасяващи продукти, печалбата от чиито продажби ще бъде дарена на организациите за борба срещу рака на гърдата. Можете не само да се погрижите за външния си вид, но и при това да внесете своята лепта в развитието на различните програми на лечение. И с това може би да спасите човешки живот.