В будизма сложни орнаменти рисувани с цветен пясък се срещат при създаването на пясъчните мандали и традиционни индийски изображения, наричани „ранголи”, използвани по време на някои празници. Рисунки от пясък са известни също така в Япония (изкуството на пясъчни картини върху подноси „бонсеки”), както и при различни индиански племена в САЩ, където са използвани за ритуални цели.
Във Великобритания през ХIХ век са много популярни картички от остров Уайт, направени от пясък с различни цветове, който се среща по крайбрежието на острова. Поради това, че на остров Уайт се намира една от резиденциите на кралица Виктория, мястото става много известно и търговията с картичките процъфтява до преди Първата световна война.
Създават се от оцветен пясък, който се нанася или директно върху повърхността и не се фиксира по никакъв начин, или се фиксира, за да може крехката рисунка да се запази. Пясъчните мандали, например, не се фиксират и се унищожават скоро след завършването на орнамента. В будистката традиция унищожаването на рисунъка има също толкова голямо значение, както и създаването.
В европейската култура сме по-склонни да искаме да запазим творчеството си и поради това множество съвременни автори, създаващи пясъчни картини, ги фиксират или поне снимат.
Един от съвременните художници, работещи с тази техника е Джо Мангрум. Той създава зашеметяващи по сложността си пясъчни картини, които напомнят много на будистките мандали, но може спокойно да се разглеждат и като абстрактни орнаменти. Той свързва произведенията си с различни стихии, например огъня, въздуха и т.н.
Картините от пясък впечатляват с нетрайността си, но също и с възможностите за интегрирането им в градската среда. Рисувани по асфалта на градските улици те неочаквано и свежо напомнят за копнежа ни за красотата във всекидневието ни.