Оливър Стоун има рожден ден днес и това предизвика дискусия, която премина в ожесточен спор, който пък достигна до впечатляващи децибели в редакцията. Защо ли? Защото решихме да изберем един-два филма на легендарния режисьор и да ви разкажем малко повече за тях, а не да пишем факти за живота му. Това обаче се оказа невъзможно, защото вкусовете ни се различават много. Висотите на спора бяха такива, че колеги от Men United и Novini.bg дойдоха да проверят какво става и малко ни се смяха, когато им обяснихме причината. Фактът обаче си е факт - не стигнахме до единодушно решение, затова решихме все пак да споделим мнението си за някои от най-любимите ни ленти на Стоун, като се надяваме вие да допълвате със заглавия и мнения в коментарите. Защото, предупреждаваме, подборката ни е крайно субективна!

Взвод

Стоун базира историята върху собствените си преживявания като пехотинец във Виетнам и резултатът е впечатляващ (филмът не е за всеки, но е брилянтен според нас). "Взвод" е големият победител на 59-ата церемония по връчване на наградите "Оскар", където е номиниран за отличието в 8 категории, печелейки 4 статуетки, в това число за най-добър филм и най-добър режисьор. А Чарли Шийн, Том Беринджър и Уилям Дефо правят повече от ввпечатляващи роли.



Уолстрийт

Уолстрийт - светът на парите! И един (макар и опосреден и метафоричен) начин и ние да надникнем в него и най-вече в магнетичната сила на богатството. От него и от легендата на Уолстрийт Гордън Греко (Майкъл Дъглас) е омагьосан героят на Чарли Шийн. И, разбира се, стигаме до морални дилеми, пренареждане на ценностни системи, компромиси и какво ли не, но няма да ви разкриваме повече - задължителна лента е.

Роден на четвърти юли

Отново военна драма около войната във Виетнам, само че този път по истински случай. Том Круз прави изпълнение, което му донася първата му номинация за Оскар, а публиката е в екстатични аплаузи. "Роден на четвърти юли" се счита за част от своеобразната трилогия на Стоун на филми за войната във Виетнам заедно с "Взвод (1986 г.) и "Небе и Земя" (1993 г.).

The Doors

Стоун е истински маниак на тема американската легендарна група The Doors, но такъв е и Вал Килмър, който влиза в кожените панталони, ботушите и кожата на фротнмена, поет и попкултурна икона Джим Морисън. И влиза толкова добре, че убеждава режисьора сам да пее песните на The Doors във филма. Резултатът е меко казано впечатляващ, а режисьорските умения на Стоун ни потапят в неповторимата атмосфера на онова лято от 1969 г., когато сред децата на цветята, свободния секс и разнообразни наркотици революцията не е изглеждала невъзможна.

JFK

"Кой уби Джон Ф. Кенеди?" е въпрос, който може да си съперничи само с "Кой уби Лора Палмър?". Но за Туин Пийкс и Дейвид Линч сме говорили вече, така че тук по-скоро е добре да се съсредоточим върху погледа на Стоун към едно от най-мистифицираните и бълбукащи от теории на конспирацията исторически събития - покушението над Кенеди. И какво? Гледайте филма и ще разберете, ще издадем само, че си заслужава.

Убийци по рождение

Нека го кажем така: филм със сценарий на Куентин Тарантино, режисура на Олиър Стоун и актьорски екип начело с Уди Харълсън, Джулиет Луис, Робърт Дауни Джуниър и Томи Лий Джоунс няма как да е нещо различно от шедьовър. И не е. А е кървав, романтичен, емоционален трилър, който ще ви остави без дъх поне на няколко пъти.

Обратен завой

"Облечени" в традиционно невероятния саундтрак на Енио Мориконе, героите на (пригответе се за цяло съзвездие!) Шон Пен, Ник Нолти, Дженифър Лопес, Клер Дейнс, Хоакин Финикс, Джон Войт, Били Боб Торнтън и самия Оливър Стоун са завъртени във вихрушката на лента, която кинокритиците определят като "неоуестърн, неоноар криминален трилър". Обещаващо, нали?

Александър

И тук има плеяда от именити актьори, но нека го кажем така: поспорихме тук доколко ни харесва интерпретацията на историческата личност на Александър Велики (в ролята е Колин Фарел), сексуалните му наклонности, Едиповия му комплекс (с майка като Анджелина Джоли може би някой би го оправдал...)... Но като цяло заключихме, че по-скоро харесваме филма, макар че вероятно е най-големият финансов провал на филм под режисурата на Стоун - бюджетът му е бил над 150 милиона долара, а в САЩ приходите стигат едва до скромните 34 милиона.

Четете още: Туин Пийкс свърши, да живее Туин Пийкс!