69-ото поредно раздаване на елитните телевизионни награди „Еми“ доказа, че без звездно женско присъствие сред актьорския състав, палитрата продукции на стрийминг платформи като HBO, Hulu, Netflix би била бедна, непълна и със сигурност по-скучна.
Елизабет Мос, Никол Кидман и Джулия Луис-Драйфус са трите имена, чиито принос към най-успешните сериали на 2017-а беше оценен подобаващо по време на тържествената церемония в Лос Анджелис. А дистопичната „История на прислужницата“, драматичният сериал „Големи малки лъжи“ и комедията „Вице“ бяха само част от отличните заглавя, които отнесоха статуетки.
Но освен тях, изминалата година донесе и още много любопитни сериали, които не трябва да бъдат пропускани. Ето примерна селекция на задължителните за гледане продукции, отличени с „Еми“, която да послужи за отправна точка в огромното море от заглавия, което ни залива:
„Големите малки лъжи“ (Big Little Lies)
Напълно основателно Никол Кидман получи „Еми“ за най-добра главна женска роля в мини-сериал за участието си в „Големите малки лъжи“ ("Big Little Lies"). Но нямаше да е грешка и ако елитният приз беше отишъл у Рийз Уидърспуун, която също беше номинирана за главната роля в същата продукция. Факт е, че и двете актриси се справят феноменално, влизайки в кожата на Селест и Меделин – дами, поели огромни отговорности на плещите си. Стараейки се да държат всичко под контрол, те се оказват на ръба... и дори малко извън него. И докато Кидман играе атрактивна жена с привидно перфектно семейство, зад чиято фасада се случва брутално домашно насилие, то Уидърспуун се вживява в образа на добрата истеричка – онази, която присъства навсякъде и в крайна сметка - никъде.
По време на речта за получаването на наградата, Кидман благодари на своето семейство и постави силен акцент върху домашното насилие, като го определи като „сложно, коварно заболяване, което съществува в много по-голяма степен, отколкото си позволяваме да разберем“.
А най-лесният начин да проуменн защо толкова малко жени се оплакват от домашно насилие и колко всъщност то е разпространено, е да гледаме „Големите малки лъжи“. Направете го възможно най-скоро, защото този филм е повече от наръчник за оцеляване за жената на 21 век - той е цяла Библия в какво се превръщаме в една епоха на свръхочаквания.
„Историята на прислужницата“ (The Handmaid's Tale)
Продукцията на HBO получи награда за най-добър драматичен сериал за 2017 година, а Елизабет Мос, която познаваме от „Момчетата от Медисън Авеню“ взе награда за най-добра главна женска роля в драма. Още една дама: Ан Доуд, която играе деспотичната леля Лидия, получи приз за поддържаща роля.
„Историята на прислужницата“ определено е сред най-интересните високобюджетни нови продукции на HBO, но въпреки това не е за всеки зрител. Макар и силно аплодиран от критиците, сериалът е насочен основно към онези, които умеят да се вживяват във фантастичните сюжети. Въпреки минусите си (доста зрители го намериха за твърде мрачен и бавен), посланието му е достатъчно силно и важно, а сцените, показващи страшния бъдещ свят, в който всички жени служат единствено за разплод, са заснети изключително реалистично.
Историята на прислужницата, която ден след ден се бори за оцеляването си, ни напомня, че за поддържане на равнопоставеността между половете е нужна непрекъсната работа, а опасността жените да се превърнат отново във „втория пол“ - е на една ръка разстояние. Или на една смяна в политическата система.
„Западен свят” (Westworld)
Фантастичният сериал на HBO “Западен свят” не получи „Еми“, но имаше цели 22 номинации за престижните награди. Първият сезон на сложната история за кървава игра, дублираща човешката реалност, се радваше на изключителен зрителски интерес. А това е добро обещание за втори сезон през 2018-а.
„Западен свят” е от сериалите, чието послание е ключово за 21 век, защото засяга изключително важни теми: разликата между игра и реалност, до къде може да стигне развитието на изкуствения интелект и опасностите пред него, на какво сме готови, за да получим още малко удоволствие.
“Stranger Things”
С 19 номинации „Еми“ - най-много след „Западен свят“ - беше сериалът на Netflix "Stranger Things". Той участваше в категориите за най-добър драматичен сериал, както и за най-добра поддържаща женска и мъжка роля, но се размина без награда. И все пак „Stranger Things“ заслужаваше „Еми“, защото е истинска наслада за онези зрители, които обичат напрегнати свръхестествени истории.
Интересното в „Stranger Things“ е, че въпреки че е фантастичен, действието се развива в миналото - през 1983-а в Индиана. Изчезването на момче предизвиква неочаквана развръзка. А останалото е мистерия в стил Стивън Кинг.
Въпреки че посланието на „Stranger Things” не е кой знае колко „ключово“ и не казва някакви нечувани истини за обществото, подобни сериали обикновено имат доста фенове. И наистина кой не обича майсторски заснетите истории, предназначена основно и предимно за забавление?
„Злокобна нощ“ (The Night Of)
Този мини-сериал определено беше събитието, когато се появи миналата година. Съвсем заслужено, от „Еми“ не подцениха значението му и присъдиха награда за най-добра главна мъжка роля на актьора Риз Ахмед. Той получи статуетка, въпреки страховитата конкуренция в лицето на Бенедикт Къмбърбач ("Шерлок“), Робърт де Ниро ("The Wizard of Lies"), Юън Макгрегър ("Фарго") и дори Джон Туртуро – който е вторият главен персонаж в „Злокобна нощ“ и също бе номиниран. Спорно е дали Туртуро не заслужаваше приза, тъй като темата за съдебната система е толкова тежка и в крайна сметка суха, че изискава колоритен образ, който да я спаси, а неговият адвокат Джон е именно такъв. Но пък Риз Ахмед е сред най-обещаващите млади актьори в САЩ и признанието му е нужно, за да продължи напред в кариерата си.
А филмът е задължителен за всички, които си задават въпроси за справедливостта при съдебните процеси. И които знаят, че понякога можеш да платиш с живота си заради една единствена нощ забавление. Тоест: задължителен за гледане!
Автор: Марина Стоименова