Момиче загуби нокътя си, защото решило, че ще е много яко да се снима как гали... леопард. Вярно, в зоопарка, ама леопард. Имало и една подробност - леопардът си имал малки. А както знаем, всеки родител брани децата си от глупави и досадни нашественици, включително инфлуенсъри и други такива.
И тук се появява съвсем резонния въпрос - колко опасни са инфлуенсърите, блогърите, влогърите, всички онези "имена", които децата ни следват в социалните мрежи и се учат от тях да държат на лайковете като на нещо свещено.
Преди известно време известна инфлуенсърка изкачи планина и се снима с телефон как върви по билото. Сега си представете своето дете как вади телефона и прави същото. На покрива на блока, пред клетката на лъва, на върха на планината, качено върху вагон от влакова композиция. Не е готино, нали? Не е. направо си е опасно.
А сега седнете и поговорете с детето си, че лайковете не решават въпроса с това колко на брой и колко готини приятели ще има, че не плащат сметките, че не си струва да загуби живота си, заради една снимка, един лайк, едно стори.
Споделете с него, че чудеса не съществуват, включително козметични, че предизвикателствата са, за да трупат лайкове онези, които печелят за сметка на неговата доверчивост... Децата ни следват хора, за които сигурна съм, дори не подозирате. И това не винаги е добре. За децата ни. Те използват грима, ядат храната, купуват си дрехите, телефоните на идолите си от социалките.
Висок процент, особено сред момичетата, са пристрастени към безплатните уроци по грим, облекло и хранене. А това вече е плашещо и тревожно явление, отчитат експерти. И става все по-популярно в световен мащаб. Още по-тревожното е, че възрастовата граница става все по-ниска. В социалните мрежи 11-12 годишни момичета имитират оскъдното облекло на своите нови идоли. Включват се и в най-различни каузи, някои наистина благородни и полезни, други – притеснителни и дори опасни.
Според данни на Националната обсерватория за юноши на Италия, близо 32% от тийнейджърите са увлечени и следват препоръките на най-известните инфлуенсъри в страната. От тях около 17% са все още деца и тепърва навлизат в пубертета.
Следователно говорим за много млади хора. Сходно е положението и в други европейски страни, включени в проучването.
Тоест – вече може да се говори за друг вид пристрастяване, което тече от мобилния телефон. И ние сме тези, които трябва да се опитаме да поставим границите, да върнем наследниците си обратно в реалността, да им покажем, че тази реалност е далеч по-истинска и привлекателна от онази, измислената, потопена във филтри, допълнителни опции и апове.