Роберто Кавали, италианският дизайнер, който вдъхна сексапил на бохо визията с принтове, почина на 83. Смъртта му беше потвърдена от представители на модната къща. „Компанията Roberto Cavalli споделя съболезнования със семейството на г-н Кавали. Неговото наследство остава постоянен източник на вдъхновение“, каза главният изпълнителен директор на Roberto Cavalli Серджо Ацолари.
По времето, когато шоутата започнаха да стават цифрови (около 2000 г.), Cavalli вече беше утвърдено златно име в модата; нещо повече - радваше се на една нова, втора вълна на популярност и любов. Той излъчваше настроението на Хефнър (без мантията.... Дизайнерът всъщност беше помолен да преработи костюма на зайчето на Playboy през 2005 г. През последните години той живееше с модела на Playboy Сандра Нилсон, която е 46 години по-млада от него.)
Дотогава лъвът Кавали живееше добър живот, нещо, което постигна благодарение на увереността и вярата в себе си и будния си ум. В контекста на житейската история на Кавали, преклонението пред тялото и откровената сексуалност в работата му може да се разглежда по-широко като утвърждаване на самия живот, който от ранна възраст той разбираше като крехък.
Роден във Флоренция през 1940 г., дядото на Кавали по майчина линия е член на групата на италианските импресионисти Macchiaioli. Баща му, антифашист, за когото се смята, че е бил миньор, е застрелян от нацистките сили, когато Кавали е само на три години. Психологическото въздействие на тази житейска история се изразява физически чрез заекване. „Не ми беше лесно да говоря, шокът бе голям“, казва дизайнерът на Люк Лейч в интервю през 2011 г.
За да издържа семейството, майка му започва да шие вкъщи, като наема шивачки да й помагат. На 17 години увереният Кавали се записва в Художествената академия във Флоренция, за да учи изкуство и архитектура. Там той среща и се влюбва в първата си съпруга и майка на две от децата му Силванела Джанони.
Пробивът в кариерата му идва, когато Кавали изобретява свой собствен метод за печат върху плат, който много луксозни марки започват да използват. През 70-те години Кавали основава своя собствена марка дрехи Roberto Cavalli, патентова своя метод за прилагане на дизайни върху кожени изделия и се поставя в центъра на удоволствията на джет сета, отваряйки бутик, наречен Limbo, през 1970 г. в Сен Тропе, където прави това, което той нарича „млада, луда, лятна мода“ – и където секс символът Бриджит Бардо естествено се превръща клиент. “Момчето на лятото” малко след това отваря бутик и в Париж и разширява репертоара си чрез пачуърк деним.
Cavalli показа дамското си облекло във Флоренция през 1972 г. Присъединява се към графика на седмицата на модата в Милано през 1994 г. след бизнес спад през 80-те години, подтикнат от тогавашната си съпруга Ева, за която се жени през 1977 г., след като я среща на конкурса за красота Мис Вселена в ролята си на жури (а тя е Мис Австрия).
След 30 години в кариерата си, Cavalli прави нов пробив през 1993 г., когато придаде ластик на денима, за да пасне на тялото като втора кожа.
Повече, повече, повече! Това бе ДНК-то на Cavalli, с което се съобразяват наследниците на основателя на къщата, включително Питър Дундас и сегашната творческа лидерка Пулизи.
„Роберто беше лъв, животът му беше по-голям от живота“, казва първият. „Той определено написа красива глава в модата; Кавали беше олицетворение на смелото, красивото, щампата – свободата.“
Дундас добавя: „Модата на Роберто беше точно както той живееше живота си: цветно, радостно и обикновено по начин, невъзможен за пренебрегване. Къщата му във Флоренция, в която ме накара да живея през първата година, когато работех с него, беше прекрасна менажерия от екзотични животни, цветни брокатени мебели, щампи и религиозни икони навсякъде!“
Да, Кавали живееше в свят, в който нямаше място нито за сиво, нито за финес. Той изповядваше философията, че животът е за живите. Отношението му към удоволствието беше заразително, точно както неговият ярък, смел, уверен в тялото си подход към обличането, който остава актуален и днес, и вярвам и в бъдещето.