В събота сутринта, само дни след ежегодниата Мет Гала 2025, Музеят на изкуствата „Метрополитън“ посрещна посетители за откриването на изложбата на Института по костюма „Superfine: Tailoring Black Style“. С тазгодишната тема, която отдава почит на културното въздействие на черния денди стил върху модата в миналото и настоящето, гостите на „Superfine“ — сред които модни творци, шивачи, дизайнери и стилисти — изпъстриха стъпалата на музея с цветни и тематични облекла в чест на експозицията.
Не беше трудно да се разпознаят притежателите на билети за „Superfine“ сред сутрешната тълпа около 10:00 ч., която обикаляше външната част на музея. Следвайки дрескода на тазгодишната Мет Гала „по мярка за теб“, съботните посетители — пристигнали чак от южните щати и Харлем — се появиха в музея с уникалния си денди стил. Те демонстрираха богатство от костюмни визии, допълнени с какво ли не – от папийонки и персонализирани копчета за ръкавели до африкански тъкани от кал (mudcloth), впечатляващи аксесоари от BIPOC дизайнери и, разбира се, много и различни шапки. На главите на стилните гости се виждаха всякакви капели — от неделни бомбета и традиционни цилиндри до южняшки сламени шапки и семейни реликви, предавани през поколенията.
И както тазгодишната Мет Гала включваше препратки към исторически личности като Жозефин Бейкър и Каб Калоуей, така и стиловете, показани на откриването в събота, отдадоха почит на съвременни модни икони като Андре Леон Тали и Дапър Дан, както и лични почести към семейни членове и родна култура.
Не е изненада, че хората се обличат впечатляващо за сезонните изложби на Института по костюма, но за черните дендита, посетили „Superfine“, това е нещо повече от мода — това е лична изява, идентичност и празник на едно наследство, създадено от и за тези, които го познават най-добре.
В чест на съвременния черен дендизъм, модната библия Vogue се завърна на стъпалата на Мет, за да разговаря с хората за техните стилни, денди визии.
„Аз съм стилист и дизайнер от Гана,“ казва Фредерик Яуагей пред представител на Vogue. „Това [облекло] е смес от африкански и европейски стил. Както виждате, костюмът ми е в европейски стил, а платът е кална тъкан от Мали. Опитвам се да съчетая различни материи, текстури и мотиви. А обувките са на Prada.“
За много от участниците винтидж модата и находките от магазини втора ръка бяха основна част от визията — добавяйки история към тоалетите им.
„Облеклото ми е колекция от находки от Poshmark,“ споделя Уилбър Пак-младши. „Шапката е от Франция, а папийонката беше подарък от леля ми за 57-ия ми рожден ден. Нося я, защото баща ми ме научи да връзвам папийонка, когато бях дете. Почина, когато бях на 24, и това е почит към него.“
„Облеклото ми е изцяло от магазини втора ръка от улиците в Ню Йорк,“ добавя Майкъл Морис Мейсън. „Якето го намерих в уличен магазин, а на гърба му има арт творба, създадена от моя приятелка художничка. Чантата е подарък от съпругата ми — оригинал на Coach, а ботушите купих от магазин в Лас Вегас. Шапката е от уличен търговец на фестивал в Бруклин.“
Денди може да бъде едновременно бляскав и практичен, както казва Декстър Фийлдс.
„Знаех, че ще ходя много, така че исках нещо по-небрежно, но все пак в темата,“ казва той. „Вдъхновението ми дойде от Ню Йорк, но съм от Юга и имам шивачи в семейството. Цветовете са много важни, но също и класически елементи като шапката тип бомбе, обувките тип ‘penny loafer’ и винтидж брошките – всичко това е на около 70 години. А чантата ми е на Louis Vuitton в колаборация с Яеи Кусама от преди няколко години.“
Цветовете бяха навсякъде – ярки и радостни – сред посетителите през деня.И много много детайли, детайли!