С грандиозен финал в Базел, Швейцария, Австрия триумфира в 69‑ото издание на „Евровизия“, след като 24‑годишният контратенор Джей Джей (Йоханес Пич) спечели сърцата на журито и публиката с песента си „Wasted Love“. Композицията му донесе общо 436 точки – недостижим резултат, с който изпревари останалите 25 финалисти и осигури на страната първа победа от времето на Кончита Вурст през 2014 г. Решаващият тласък дойде от телегласуването, което добави цели 184 точки и създаде невъзможна за догонване разлика. Бързо след последната обява публиката избухна в бурни аплодисменти, а конфетите в червено и бяло покриха сцената.
Изпълнението представлява смела симбиоза между класическа оперна вокална техника и съвременни техно‑пулсации, подсилени от мултиекранни визуализации на разпадащи се статуи и хор от 16 танцьори в минималистични бели одежди. „Това е отвъд най‑смелите ми мечти“, призна Джей Джей секунди след като вдигна кристалния микрофон, а хиляди фенове в „Санкт‑Якобсхале“ скандираха името му. Австрийският канцлер Кристиан Щокер поздрави победителя още в първите минути с послание в X, наричайки го „новата визитна картичка на европейската култура“.
Гласуването до последно държеше напрежението високо: след оценките на националните журита Австрия водеше, но Израел временно оглави класирането, преди вотът на публиката да обърне резултата. В крайното подреждане Израел зае второто място с 357 точки, а само една точка по‑малко – 356 – изпрати Естония на третата позиция. Британският участник остана с нула точки от телегласуването, въпреки умерената подкрепа от журитата. Испания се нареди 24‑та с 37 пункта. Тази динамика затвърди репутацията на конкурса като непредсказуем спектакъл, в който всеки глас може да преобърне фаворитите.
)
Въпреки празничната атмосфера, събитието бе белязано от политически страсти. Край залата избухнаха пропалестински демонстрации, а полицията използва водни оръдия, за да разпръсне част от протестиращите. Седмица по‑рано Европейският съюз за радио и телевизия (EBU) забрани използването на радужни знамена и всякаква символика, „която може да се възприеме като политическа“, предупреждавайки участниците за възможни санкции. Въпреки ограниченията, членове на испанската делегация показаха пластмасови гривни в цветовете на дъгата и получиха официално порицание от организаторите.
Победата незабавно предизвика еуфорични реакции в Австрия. Виенската кметица Михаела Вайнгартнер обяви, че историческата сграда на кметството ще бъде осветена в златисто през следващата седмица, а общинският съвет гласува безпрецедентна субсидия за турнето „Welcome JJ“. Музикалните експерти отбелязват, че успехът ще даде силен импулс на местната оперна сцена, която в последните години търсеше по‑млада публика. Очакванията са Австрия да приеме „Евровизия 2026“ – възможно във Виена или Грац – което би донесло инвестиции за милиони евро и сериозен туристически поток.
)
Тазгодишният конкурс бе проследен от над 160 милиона зрители по целия свят и постави нов рекорд по онлайн гледаемост. Шоуто, продължило четири часа, включваше гост‑звезди като АББА, появили се виртуално чрез холографска технология, и жив трибют за Тина Търнър. За мнозина победата на Джей Джей е доказателство, че „Евровизия“ продължава да възнаграждава креативността и смелите жанрови пресечки. Австрийският изпълнител благодари на публиката „за вярата, че операта има място в поп културата“, а организаторите вече гледат към следващото издание, обещавайки още по‑иновативен спектакъл.