След почти десетилетие начело на женските колекции на Dior, Мария Грация Кюри официално напуска френския моден гигант. Това стана ясно след нейното последно шоу – Cruise 2026, представено във вторник в Рим. Така тя постави стилна и символична точка на своя дълбоко личен, артистичен и обществено значим период в историята на модната къща.
Първата жена начело на Dior
Кюри влезе в историята през 2016 г., когато стана първата жена креативен директор на Dior от създаването на марката през 1947 г. Нейната визия беше ясна, разпознаваема и интимна, а влиянието ѝ се усещаше далеч отвъд подиума. Колекциите ѝ се превърнаха в редовни акценти на червения килим, присъствайки на събития като Кан, Met Gala и Оскарите.
Диалог между миналото и настоящето
През цялото време в Dior, Кюри майсторски съчетаваше богатото наследство на модната къща със своя съвременен и феминистки поглед. Тя често се връщаше към емблематичния New Look на Кристиан Диор, пречупвайки го през модерна призма. Една от емблемите на този подход беше сакото Bar, което получи нов живот върху звезди като Ел Фанинг, Изолт и Моника Барбаро. На филмовия фестивал в Кан тя пресъздаде рокля от 1949 г. за Дженифър Лорънс и актуализира легендарната рокля Junon за Натали Портман.
Мода с позиция
Кюри не се страхуваше да използва модата като форма на изразяване и политическа позиция. В първата си колекция за Dior (Spring/Summer 2017), тя представи тениски с надпис We Should All Be Feminists, вдъхновени от есе на Чимаманда Нгози Адичи. Това се превърна в символ на целия ѝ мандат. През 2021 г. Кара Делевин се появи на Met Gala с жилетка с надпис Peg the Patriarchy, създадена от Dior специално за събитието — още едно потвърждение на ангажимента на Кюри към женската сила и свобода.Нов език за вечерната мода
Друга нейна значима трансформация беше вечерната визия на Dior. Кюри заложи на ефирност, прозрачност, майсторска изработка и сложни силуети. Нейните рокли се отличаваха с шифон, тюл, ръчни бродерии, плисета и деликатни драпировки. Това създаде неподражаем стил, в който елегантността среща съвременната женственост.
Артистични колаборации и културен обхват
По време на своето ръководство тя често работеше с жени артисти, превръщайки модните ревюта в сценични и инсталационни изживявания. Сред тях бяха Джуди Чикаго, Фейт Ринголд, Микалийн Томас и Ева Жоспен. Освен това, Кюри отделяше време и за лични културни проекти, включително реставрацията на Teatro della Cometa в Рим.
Един финал и очакване за ново начало
„Създадохме заедно едно ярко парче история, с което се гордея безкрайно“, сподели Кюри в своето прощално изявление.
Към момента не е обявено кой ще я наследи, но модният свят очаква с нетърпение какво следва за Dior – особено след като Джонатан Андерсън пое мъжките колекции на марката по-рано тази година.