Вече е официално: новият единствен креативен директор на Dior е Джонатан Андерсън
Автор
Пепа Попова - Пепита

Вече е официално: новият единствен креативен директор на Dior е Джонатан Андерсън

Президентката и главен изпълнителен директор на Christian Dior Couture Делфин Арно говори за назначението в това ексклузивно интервю за Vogue:

Имаме наистина вълнуваща новина“, споделя Делфин Арно, президент и CEO на Christian Dior Couture, пред Vogue Business. „Джонатан Андерсън ще поеме ръководството на креативната дейност в Dior – както за мъжките, така и за дамските колекции, за висшата мода и аксесоарите.

В четвъртък модната къща обяви, че Мария Грация Кюри напуска поста си на креативен директор на дамската висша мода, prêt-à-porter и аксесоарите. Ким Джоунс напусна марката през януари, а Андерсън беше официално потвърден като креативен директор на мъжките колекции през април.

През последните 11 години, в които той работи в LVMH, често обсъждахме какво би искал да прави след това. Винаги е имало една марка, към която е бил особено привлечен“, казва Арно. „Смятаме, че сега е правилният момент за това назначение. Той е най-талантливият дизайнер на своето поколение. Има огромен опит в рамките на LVMH и в управлението на големи екипи, благодарение на работата си в Loewe – въпреки че е само на 40 години. Но най-вече – има изключително ясна визия за марката.

С това Dior се връща към структурата от времето на Кристиан Диор – с единен артистичен ръководител за дамската и мъжката мода. „Мисля, че това ще бъде чудесно за модната къща. Ще има последователност и съгласуваност както в продуктите, така и в комуникацията – посланието ни ще бъде много по-ясно“, казва Арно. „Разбира се, това е голяма отговорност – има много връзки, които трябва да се изградят. За всяка модна къща промяната в креативната посока е предизвикателство. Трябва да минат няколко сезона, за да се изясни визията. Но вярвам, че идеята го вдъхновява.“

Арно добавя: „Той ще разчита на нашия страхотен екип – имаме изключителни ателиета и невероятни творци, най-добрите в света на висшата мода, prêt-à-porter, за мъже и жени. Освен това ще доведе със себе си и екип от доверени хора, с които работи отдавна.“

Андерсън беше назначен за креативен директор на Loewe (собственост на LVMH) през септември 2013 г., когато беше само на 29 години и тъкмо развиваше собствения си бранд. През 2008 г. създава марката JW Anderson, в която LVMH придобива дял през 2013 г. „Спомням си първата ни среща в шоурум в Париж, където представяше JW Anderson – беше на 23 или 24 години“, разказва Арно. „Беше наел малък апартамент близо до гара Гар дю Нор, на четвъртия етаж. Позвъних, той ми отвори вратата. Беше по-млад, но същият като сега – изключително комуникативен, с ясна визия и много зрял за възрастта си. Беше впечатляващ. Тогава решихме да инвестираме в неговата марка, а по-късно и да го назначим начело на Loewe.

По време на мандата му Loewe се превърна в една от най-желаните марки в света на луксозната мода. Колекцията му пролет-лято 2025 получи бурни овации от колеги като Сара Бъртън, Питyр Мулиер, Адриан Апьолаза, Никола Ди Фелис, Крис ван Аш, Фарел Уилямс и Майкъл Райдер – всички присъстващи на шоуто – както и от самата Арно. Продажбите на Loewe се увеличиха от приблизително 230 милиона евро през 2014 г. (по данни на Morgan Stanley) до между 1,5 и 2 милиарда евро през 2024 г. според анализатора на Bernstein Лука Солка. Марката остава на първо място в индекса Lyst за най-популярни брандове през първото тримесечие на 2025 г. Напускането на Андерсън от Loewe беше обявено през март, а само седмица по-късно той беше заменен от основателите на Proenza Schouler – Джак МакКълоу и Лазаро Ернандес.

Джонатан свърши впечатляваща работа за Loewe“, казва Арно. „Успя да намери идеалния баланс между традиция и съвременност, работи върху занаятчийството, повиши качеството и създаде прекрасни продукти. Работи и по Craft Prize и направи чудеса в развитието на марката – не само по отношение на продуктите, но и на комуникацията.

 

View post on Instagram
 

Ще успее ли Андерсън да пресъздаде същата магия в Dior?

След години на изключителен растеж – приходите се увеличиха от 2,2 милиарда евро през 2017 г. до 9,5 милиарда евро през 2023 г. според HSBC – Dior също пострада от кризата в сектора на лукса и глобалните сътресения. През 2024 г. продажбите спаднаха до 8,7 милиарда евро. В първото тримесечие продажбите в модния и кожен сектор на LVMH отбелязаха спад от 5%, поставяйки модния сегмент на групата в условията на силно поляризиран пазар. „Dior трябва да бъде пренасочен“, заяви анализаторът Лука Солка пред Vogue Business през април.

 

Модната къща изглежда готова за нов подем

Наскоро Dior назначи Пиер-Еманюел Анжелоглу за заместник генерален директор, след като още през октомври бе привлечена Бенедета Петруцо, доскорошен CEO на Miu Miu, като генерален директор. И двамата се отчитат пряко на Делфин Арно.

Андерсън, който има репутация на работохолик и брилянтен дизайнер, несъмнено притежава способността да се впише в ДНК-то на Dior, умело балансирайки между богатото наследство на модната къща и нейните утвърдени кодове. „Още откакто започна работа по мъжките облекла през февруари, той прекара много време в архивите, разглеждайки всички различни елементи, развивани от предишни дизайнери на марката през годините – като Кристиан Диор, Ив Сен Лоран, Джон Галиано, Раф Симонс“, обяснява Арно.

Освен че трябва да работи едновременно върху мъжките и дамските линии, Андерсън ще трябва да се докаже и в сферата на висшата мода – област, в която Dior е една от малкото модни къщи, превърнали я във функциониращ бизнес. Макар и да не е работил досега в къща, специализирана във висша мода, той е известен с концептуалните си ревюта и със своя couture дух – особено забележим в колекцията му за пролет-лято 2025, която включва „преосмислени рокли от златната ера на френската висша мода – пълни с кръгове и полупрозрачни флорални принтове“, както ги описва Сара Моур от Vogue Runway. Светът на модата ще трябва да почака до януари 2026, за да види първата му haute couture колекция за Dior, тъй като марката ще пропусне сезона през юли. „Мария Грация представи 20 рокли висша мода в последната си колекция, което изцяло ангажира ателието“, обяснява Арно.

Арно потвърди, че първото дамско ревю на Андерсън за Dior ще се състои по време на ключовия моден сезон през септември. „За 25-те години, в които работя в модната индустрия, никога не е имало толкова много творчески промени едновременно“, коментира тя. „Ще видим визиите на толкова много различни артистични директори. Смятам, че ни очакват силни емоции и голямо вълнение. А именно това е смисълът на модата.“ Андерсън ще се изправи срещу Матийо Блези от Chanel, както и срещу други значими дебюти на сцената.

Първото му мъжко ревю за Dior ще се проведе през юни, както вече беше съобщено. Ще направи ли Dior някога co-ed ревюта (с облекла за мъже и жени заедно)?

Поне засега ще държим нещата разделени. Никога не знаеш какво може да се случи, но нямаме планове да намаляваме броя на ревютата“, отговаря Арно.

А какво ще стане с JW Anderson?

Ще продължи ли дизайнерът да ръководи собствения си бранд? „Това е неговата едноименна марка, така че очевидно е много важна за него. Да, ще остане ангажиран с JW Anderson, но може би в различна форма. Мисля, че това е въпрос, който е по-добре да се зададе лично на него.

 

 

 

View post on Instagram