Стефан Фалк е международно признат коуч, експерт по психология на работното място и автор на книгата Intrinsic Motivation: Learn to Love Your Work and Succeed as Never Before ("Вътрешна мотивация: Научете се да обичате работата си и да успявате като никога досега"). Бивш служител на голяма компания, той е обучил над 4000 лидери в повече от 60 организации и е помогнал за осъществяване на трансформации на стойност над 2 милиарда долара.Като консултант по лидерство, който изучава психологията на работното място, Фалк разкрива резултатите от 30-годишната си работа с високоефективни хора от всички индустрии. Пред очите му отново и отново се потвърждава една истина: художественият талант и работата над него има силата да преобрази човек.
Дори Стив Джобс се е съгласявал с това, когато е бил интервюиран за документалния филм на PBS "Триумфът на ботаниците" през 1995 г.: "Мисля, че част от това, което направи Macintosh велик, беше фактът, че хората, работещи по него, бяха музиканти, поети, художници, зоолози и историци, които се оказаха и най-добрите компютърни специалисти в света."
)
От всички художествени области експертът е установил, че овладяването на музикален инструмент е най-мощното средство за пренастройване на мозъка за величие. Свиренето на инструмент - било то пиано, тромпет или китара - активира почти всяка част от мозъка: моторен контрол, разпознаване на модели, емоционална регулация, креативност и издръжливост.
Затова специалистът по психология счита, че родителите трябва да насърчават децата си да учат инструмент възможно най-рано. Проучванията постоянно откриват, че децата, които изучават музика, по-често имат високи резултати от IQ тестовете и по-добро езиково развитие.
Това насърчава и мозъкът им да работи на пълния си капацитет, изграждайки невронната основа за майсторство в почти всичко. Ето защо:
1. Визуализирането на успеха става естествено умение
Музикантите не само практикуват, те фантазират. Виждат сцената, чуват нотите и усещат резултата много преди той да се случи. Така музикантите развиват умения просто чрез визуализиране на свиренето. Тази способност за мислено репетиране и симулиране на резултати е суперсила: човек се учи не просто да реагира на реалността, а да я създава.
2. Развива се важна връзка с настоящето
Когато се практикува свиренето на инструмент, времето престава да бъде абстрактно. Усеща се в реално време цената на разсейването и чудото на пълната концентрация.
С годините човек става ясно съзнаващ времето - не по напрегнат начин, а по свещен. Не иска да бърза, иска то да има значение. Тази дисциплина оформя всичко - от това как се водят срещи до това как се изграждат отношения.
3. Спира се бягството от дискомфорта
Всеки музикант трябва да приеме нещата, които мрази в свиренето на даден инструмент. Няма пряк път. Не може да се делегира, нито да се избегне. Човек трябва да се отдаде на процеса и да премине през различни предизвикателства, за да постигне успех и плавност в свиренето.
Докато повечето хора избягват неудобните моменти в живота, свиренето на инструмент учи децата да се търсят тези моменти. Вече не се паникьосват от моментите на неудобство, на тях се гледа като на част от растежа.
)
4. Разбира се, че емоциите могат да се насочват и контролират
Музиката не е просто изход. Тя е начин да се регулира вътрешният свят, променяйки емоционалното състояние със звук, дишане, ритъм и в начина на подготовка.
Това става безценно умение, което се пренася във всичко - като преди стресиращ разговор или по време на конфликт. Вече не се изразяват просто емоции - те се насочват.
5. Осъзнава се, че скуката е просто обратна връзка
Музикантите не свирят гами безмислено. Те знаят какво целят да подобрят: прецизност, контрол, фразиране. Без тази цел вниманието им се прекъсва и практиката става скучна.
Често се смята, че нещата, които се правят, са скучни, но скуката е обратна връзка. Това е мозъкът, който казва: "Покажи ми към какво води това." Прозрението, че скуката е отсъствието на цел, променя всичко. Вместо да се етикетират задачите като скучни или тъпи, се пита: "Каква е целта тук?"
Това прави човека по-осъзнат, по-ангажиран и по-труден за разсейване, в която и да е обстановка.
6. Трудностите се превръщат в гориво
Понякога човек не може да си изсвири партията правилно. Ръката не се разтяга. Пръстите се заплитат. Затова той опитва по друг начин. Импровизира, пренарежда, композира. Изведнъж трудностите се превръщат в гориво. Това учи на важен урок: когато не може да се следва картата, се начертава нова.
7. Стандартите са високи и остават високи
Веднъж усетил разликата между "добре" и "изключително", човек не може да не я "чуе". Веднъж изпитал моментите на превъзходство, посредствеността става непоносима. Музиката учи човек да очаква повече от себе си и другите, не от перфекционизъм, а от уважение към възможното.
8. Човек се учи да твори за другите, не само за себе си
Когато човек свири на инструмент, не може да не си представи публика - може би за да я впечатли, но най-вече за да се докосне някого, да се каже нещо без думи. Този навик променя подхода към живота като цяло.
Работата става израз на стандартите, ценностите и въображението. Човек започва да се пита: Достатъчно ли е добро това, за да има значение за някой друг? Ще накара ли това човека да мисли, чувства, расте?
)
Как да започнете да развивате мозъка си с музикален инструмент
Пластичността и способността за учене на мозъка ни позволяват да започнем нов инструмент на почти всяка възраст, така че никога не е късно, ако не сте учили музика като дете. Разбира се, ако сте родител, е препоръчително да насърчите детето си да опита да свири на поне един инструмент.
Ето и стъпките затова:
1. Изберете инструмент, който ви вълнува. Тук не е нужна логика. Кой инструмент ви трогва? Кой ви кара да изпитате емоция? Пиано, китара, тромпет - следвайте вътрешната си интуиция.
2. Упражнявайте се поне 20 минути дневно. Проучванията показват, че 20 до 30 минути целенасочена практика могат да предизвикат измерими промени в мозъка, особено в областите, свързани с моторните умения и вниманието.
3. Радвайте се на подобрението, не на изпълнението. Не се притеснявайте дали сте добри. Обръщайте внимание на това, което можете да правите днес, а не можехте вчера.
Успех!