Ето най-важното умение, което детето ви трябва да усвои, за да бъде успешно във всяка сфера от живота си
Автор
Ива Петрова

Ето най-важното умение, което детето ви трябва да усвои, за да бъде успешно във всяка сфера от живота си

Стефан Фалк е международно признат коуч, експерт по психология на работното място и автор на книгата Intrinsic Motivation: Learn to Love Your Work and Succeed as Never Before ("Вътрешна мотивация: Научете се да обичате работата си и да успявате като никога досега"). Бивш служител на голяма компания, той е обучил над 4000 лидери в повече от 60 организации и е помогнал за осъществяване на трансформации на стойност над 2 милиарда долара.Като консултант по лидерство, който изучава психологията на работното място, Фалк разкрива резултатите от 30-годишната си работа с високоефективни хора от всички индустрии. Пред очите му отново и отново се потвърждава една истина: художественият талант и работата над него има силата да преобрази човек.

Дори Стив Джобс се е съгласявал с това, когато е бил интервюиран за документалния филм на PBS "Триумфът на ботаниците" през 1995 г.: "Мисля, че част от това, което направи Macintosh велик, беше фактът, че хората, работещи по него, бяха музиканти, поети, художници, зоолози и историци, които се оказаха и най-добрите компютърни специалисти в света."

От всички художествени области експертът е установил, че овладяването на музикален инструмент е най-мощното средство за пренастройване на мозъка за величие. Свиренето на инструмент - било то пиано, тромпет или китара - активира почти всяка част от мозъка: моторен контрол, разпознаване на модели, емоционална регулация, креативност и издръжливост.

Затова специалистът по психология счита, че родителите трябва да насърчават децата си да учат инструмент възможно най-рано. Проучванията постоянно откриват, че децата, които изучават музика, по-често имат високи резултати от IQ тестовете и по-добро езиково развитие.

Това насърчава и мозъкът им да работи на пълния си капацитет, изграждайки невронната основа за майсторство в почти всичко. Ето защо:

1. Визуализирането на успеха става естествено умение

Музикантите не само практикуват, те фантазират. Виждат сцената, чуват нотите и усещат резултата много преди той да се случи. Така музикантите развиват умения просто чрез визуализиране на свиренето. Тази способност за мислено репетиране и симулиране на резултати е суперсила: човек се учи не просто да реагира на реалността, а да я създава.

2. Развива се важна връзка с настоящето

Когато се практикува свиренето на инструмент, времето престава да бъде абстрактно. Усеща се в реално време цената на разсейването и чудото на пълната концентрация.

С годините човек става ясно съзнаващ времето - не по напрегнат начин, а по свещен. Не иска да бърза, иска то да има значение. Тази дисциплина оформя всичко - от това как се водят срещи до това как се изграждат отношения.

3. Спира се бягството от дискомфорта

Всеки музикант трябва да приеме нещата, които мрази в свиренето на даден инструмент. Няма пряк път. Не може да се делегира, нито да се избегне. Човек трябва да се отдаде на процеса и да премине през различни предизвикателства, за да постигне успех и плавност в свиренето.

Докато повечето хора избягват неудобните моменти в живота, свиренето на инструмент учи децата да се търсят тези моменти. Вече не се паникьосват от моментите на неудобство, на тях се гледа като на част от растежа.

4. Разбира се, че емоциите могат да се насочват и контролират

Музиката не е просто изход. Тя е начин да се регулира вътрешният свят, променяйки емоционалното състояние със звук, дишане, ритъм и в начина на подготовка.

Това става безценно умение, което се пренася във всичко - като преди стресиращ разговор или по време на конфликт. Вече не се изразяват просто емоции - те се насочват.

5. Осъзнава се, че скуката е просто обратна връзка

Музикантите не свирят гами безмислено. Те знаят какво целят да подобрят: прецизност, контрол, фразиране. Без тази цел вниманието им се прекъсва и практиката става скучна.

Често се смята, че нещата, които се правят, са скучни, но скуката е обратна връзка. Това е мозъкът, който казва: "Покажи ми към какво води това." Прозрението, че скуката е отсъствието на цел, променя всичко. Вместо да се етикетират задачите като скучни или тъпи, се пита: "Каква е целта тук?"

Това прави човека по-осъзнат, по-ангажиран и по-труден за разсейване, в която и да е обстановка.

6. Трудностите се превръщат в гориво

Понякога човек не може да си изсвири партията правилно. Ръката не се разтяга. Пръстите се заплитат. Затова той опитва по друг начин. Импровизира, пренарежда, композира. Изведнъж трудностите се превръщат в гориво. Това учи на важен урок: когато не може да се следва картата, се начертава нова.

7. Стандартите са високи и остават високи

Веднъж усетил разликата между "добре" и "изключително", човек не може да не я "чуе". Веднъж изпитал моментите на превъзходство, посредствеността става непоносима. Музиката учи човек да очаква повече от себе си и другите, не от перфекционизъм, а от уважение към възможното.

8. Човек се учи да твори за другите, не само за себе си

Когато човек свири на инструмент, не може да не си представи публика - може би за да я впечатли, но най-вече за да се докосне някого, да се каже нещо без думи. Този навик променя подхода към живота като цяло.

Работата става израз на стандартите, ценностите и въображението. Човек започва да се пита: Достатъчно ли е добро това, за да има значение за някой друг? Ще накара ли това човека да мисли, чувства, расте?

Как да започнете да развивате мозъка си с музикален инструмент

Пластичността и способността за учене на мозъка ни позволяват да започнем нов инструмент на почти всяка възраст, така че никога не е късно, ако не сте учили музика като дете. Разбира се, ако сте родител, е препоръчително да насърчите детето си да опита да свири на поне един инструмент.

Ето и стъпките затова:

1. Изберете инструмент, който ви вълнува. Тук не е нужна логика. Кой инструмент ви трогва? Кой ви кара да изпитате емоция? Пиано, китара, тромпет - следвайте вътрешната си интуиция.

2. Упражнявайте се поне 20 минути дневно. Проучванията показват, че 20 до 30 минути целенасочена практика могат да предизвикат измерими промени в мозъка, особено в областите, свързани с моторните умения и вниманието.

3. Радвайте се на подобрението, не на изпълнението. Не се притеснявайте дали сте добри. Обръщайте внимание на това, което можете да правите днес, а не можехте вчера.

Успех!