Поведението на детето е показател за това какво се случва у дома. Внимателният учител може лесно да разбере кога учениците му имат проблеми вкъщи само като погледне как децата взаимодействат с него и помежду си.
Има много причини за промени в поведението на децата - от насилие до смърт на член на семейството. Психиката на детето не може да се справи с трудностите и се появяват поведенчески неуспехи - някой, който е бил добър ученик, може да стане обидчив или да се скара с учителите, а някой, който, напротив, изразявал е мнение, става по-тих от водата, по-нисък от тревата.
Контекстът е важен във всичко. Въпреки това всяка промяна, особено рязката, е причина да се вгледате по-внимателно в детето. Ще ви разкажем на кои признаци да обърнете специално внимание.
)
1. Детето никога не казва „благодаря“ или „моля“
Липсата на основни маниери и емпатични жестове (контакт с очите, кимане с глава, усмивка) може да показва, че възпитанието на детето не се приема достатъчно сериозно. Трябва също така да се помни, че децата копират родителите си във всичко - вероятно никой в семейството не смята, че е важно да благодари на някого или да помоли за нещо - всякакви услуги се приемат за даденост.
2. Възприема грешките като неуспехи
Ако детето се разстройва от всяка своя грешка и не я възприема като възможност за развитие, това може да означава, че то расте в атмосфера на срам, в която е наказвано за всяка грешка. С течение на времето това води до проблеми със самочувствието, синдром на самозванеца и много други трудности. Такова дете вярва, че е допуснало грешка не защото този път не е разбрало нещо, а защото нещо не е наред с него/нея - например, че е глупаво и т.н.
3. Лошо държание
Отказът да се изпълняват инструкциите, обидите към учителя, избухването на гнева и незачитането на авторитета може да показват, че на детето му липсва стабилност и последователност. По този начин то вика за помощ. Нормалното развитие на детето изисква баланс между контрола от страна на възрастните и способността да се вземат самостоятелни решения, съобразени с възрастта. Ако балансът е наклонен на едната или на другата страна - родители, които не се интересуват, или родители, които контролират всичко, детето започва да проявява антисоциално поведение.
)
4. Детето тормози други деца
Неудовлетворените нужди или липсата на емоционална подкрепа могат да доведат до силен стрес и гняв, които детето може да прехвърли на децата около себе си. Без да се чувства чуто, оценено и подкрепено у дома, детето отива в училище раздразнено, гневно и обидено, което го кара да си прави жестоки шеги или дори да тормози други деца. Важно е да спрете това поведение и да се справите с причините за него.
5. Детето разваля или краде училищни принадлежности
Независимо дали става дума за рисуване по чиновете, чупене на училищна собственост или кражба на гумичка от съученик, всичко това сочи към проблеми с границите и контрола на импулсите. Това, от своя страна, може да показва две неща - или родителите на детето не са сметнали за нужно да му обяснят какво е чужда собственост, или детето се опитва да се справи със силен емоционален стрес.
6. Детето се опитва да манипулира учителите
Манипулирането и опитите за противопоставяне на хората са ясен знак, че възпитанието на детето е занемарено и атмосферата у дома е нездравословна. Нежеланието да се признаят грешките, прехвърлянето на отговорността и незачитането на авторитета на учителя са причини да се поговори със семейството на детето, особено ако то не е тийнейджър, който преживява хормонални промени и е склонен да оспорва социалните норми.
7. Детето постоянно се опитва да привлече внимание
)
Вероятно във всеки клас е имало такива деца - шегаджии и такива, които са се опитвали да спечелят симпатиите на съучениците си с помощта на пари и други материални блага. Обикновено такива деца се стремят към внимание, защото то им помага да затворят по някакъв начин онези емоционални нужди от подкрепа и приемане, които са пренебрегнати вкъщи.
8. На детето му липсва мотивация
Много деца, които не получават емоционална подкрепа или дори баналното „справяш се чудесно“, имат сериозни проблеми с мотивацията в училище. Детето все още не е във възрастта, в която може да се мотивира само - без този опит от страна на възрастните то ще продължи да изпитва трудности при постигането на целите си.
9. Детето не се извинява
Според проучване, публикувано в списание Children's Journal, децата се учат на емпатия от родителите си или чрез социално взаимодействие. Способността да се поставиш на мястото на другия и да се извиниш, когато си обиден, са много важни умения за развитието на детето. Децата, които нямат такъв пример пред себе си, например родители, които никога не се извиняват на децата си или един на друг, са лишени от възможността да развият тези умения, което означава, че в бъдеще трудно ще изграждат взаимоотношения.
10. Дете разпространява слухове за другите
Няма нищо лошо в клюките сами по себе си, но разпространяването на слухове зад гърба на съучениците показва, че детето търси внимание и власт, които няма вкъщи. Това може да варира от неудовлетворени нужди до властен родител или дори пълно емоционално пренебрегване. Като придобива власт в училище, детето сякаш намалява болката, която изпитва у дома.
11. Детето не усеща граници с възрастните
Това се отнася за ученици, които казват твърде много на учителите, отказват да слушат или постоянно възразяват. Това може да показва сложна травма или нестабилна домашна среда. Също така понякога тези деца, лишени от родителска подкрепа, прехвърлят родителската фигура върху учителя.