Сутринта на 2 септември започна с необичаен и сериозен инцидент в столицата. Около 4:50 ч. трамвай от линия 22 дерайлира, преминава през кръстовището, удря няколко паркирани коли, разрушава част от подлеза откъм ул. "Цар Иван Асен" и спира едва след като се забива в конструкцията на подлеза на бул. "Ситняково". За щастие, поради ранния час, няма жертви или ранени. Материалните щети обаче са значителни.
Кметът на София Васил Терзиев е разпоредил незабавна проверка в електротранспорта.
Инцидентът отключи вълна от въпроси, съмнения и предположения - защо трамваят се е движил без ватман? Може ли подобно превозно средство да потегли само? И възможно ли е тийнейджъри да стоят зад това опасно развитие?
,fit(980:735))
Версия 1: Човешка грешка или техническа неизправност
По думите на ватмана, с когото журналисти са разговаряли, той е оставил трамвая на спирка, с добре задействана ръчна спирачка, за да слезе и да си вземе кафе. Малко по-късно мотрисата потегля, преминава кръстовището на бул. "Шипченски проход" и "Ситняково", не успява да вземе завоя и се преобръща, нанасяйки щети на седем автомобила и разрушения на подлез.
Емил Михайлов, началник на аварийната служба към Столичния електротранспорт, също потвърди информацията, че ватманът е слязъл да си вземе кафе. "Водачът е казал, че е взел всички необходими мерки, за да се обезопаси трамвая от самопотегляне."
От Столичния електротранспорт обаче твърдо отричат, че този тип трамваи могат да потеглят без човешка намеса. Според тях това би било невъзможно без умишлено действие, което засилва съмненията около друга хипотеза.
,fit(980:735))
Версия 2: Намеса на външни лица – младежка "шега" с катастрофални последици?
Появиха се и неофициални данни, че група младежи са се качили в трамвая след слизането на ватмана и са го подкарали. Красимир Димитров - директорът на дирекция "Аварийна помощ и превенция", заяви пред Нова тв, че ватманът не е този, който е задвижил мотрисата, но е бил подкаран от някого.
Тази версия повдига сериозни въпроси относно сигурността на обществения транспорт в столицата, както и достъпа до контрола на превозните средства.
Какво следва?Следствието продължава. От СДВР търсят видеозаписи от камерите в района, за да възстановят точната хронология на събитията. Очаква се и техническа експертиза, която да установи дали трамваят е бил изправен и сигурен към момента на инцидента.
,fit(980:735))
Когато безотговорността минава границата
Макар да няма окончателни доказателства, версията за намеса на младежи звучи особено тревожно. Ако наистина непълнолетни са проникнали в трамвая и са го подкарали, независимо с какъв мотив, това е абсолютна хулиганска проява с фатални последици. Такава ситуация говори както за проблеми в сигурността на обществения транспорт, така и за липсата на базова отговорност и разбиране за последствията сред част от младите хора.Говорим за инцидент, който не трябва да бъде подминат с лека ръка. Тук става дума за симптом на по-дълбоко ниво, за наличието на обществени проблеми - от институционална небрежност до социална безотговорност. И ако не се направят изводи и не се предприемат мерки, следващият път може да не говорим само за разрушетния и щети, а и за човешки животи.
Актуализация на информацията се очаква в следващите часове.
,fit(980:735))